Mistä saa välittömästi apua psyykkisesti sairaalle?

• Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti
harmaana
En tiedä mihin pitäisi ottaa yhteyttä, mutta kaveri on siinä kunnossa että todennäköisesti joudun pian soittamaan apua :( Pahempaa ja pahempaan suuntaan on koko ajan menossa, kahden lapsen yh ilman tukiverkkoa. Autan minkä voin, mutta rehellisesti pelkään aina kun näen että soittaa et nyt on tehnyt jotain :( Mihin siis pitäisi ottaa sitten yhteyttä jos kaveri soittaa taas ja itkee että pelkää tekevänsä jotain itselleen tai lapsilleen?

Kifa
Ihan ensimmäisenä tekisin lastensuojeluilmoituksen sosiaalitoimeen. Akuuttitilanteessa yhteys omaan terveyskeskukseen, sieltä voivat tehdä virka-apupyynnön poliisille ja hakea kaverisi lääkärin arvioitavaksi mikäli ei itse sinne suostu menemään.

Sairaalan päivystykseen varmaan veisin. Sosiaaliviranomaisiin tossa tietenkin otetaan yhteyttä ja lapset varmaan sijotukseen siksi aikaa kun äitin oloa selvitellään. En tiedä oikeasti, arvelen vain. Mutta jos tilanne on niin paha että arvioit ihmisten olevan vaarassa jollain tavalla, niin ilman muuta teet asialle jotain!

hienoa että ihminen huolehtii toisesta
kuulostaa kyllä siltä että ystäväsi huutaa apua.
ja ei osaa itse hakeutua hoitoon. ota yhteytä neuvolaan, he osaavat neuvoa mihin soitat.

vieras
Sairaan oman terveyskeskuksen kautta. Lääkäri antaa lähetteen tarpeen mukaan jatkohoitoon. Kaveri ei voi viedä sairaaksi epäilemäänsä hoitoon ilman tämän suostumusta.

v
mä muuten soitin hätänumeroon kun hain apua välittömästio tarvitsevalle siskolleni.
ambulanssi tuli ja katsoi tarpeekseen viedä ensiavun kautta (sai lähetteen sieltä) psykiatriseen sairaalaan missä hänet hidettiin kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
112 on ensisijainen paikka. Sieltä saa avun sekä äidille että lapsille.
Tietenkin riippuu vähän tapauksesta. Jos äiti on esim masentunut ja itkuinen, niin ei siihen ambulanssia tarvita. Jos taas psyykosissa tai on tosiaan selkeästi aistittavissa että lapset tai äiti vaarassa, niin sitten eri asia.

anni
ja hei, jos lapsia mukana tilanteessa niin ehdottomasti haet sitä apua hänelle samantien etkä odottele mitä tekee ja kenelle!!! soita neuvolaan, lastensuojeluun, 112 mihin vain kunhan soitat ja kerrot tilanteesta.

kaisa
Mä en ensimäisenä lähtisi tekemään mitään lastensuojeluilmoitusta.. vaan menisin ystävän luo ja sanoisin että nyt lähdetään päivystykseen (ensin soitto joko omaan tk:n tai päivystykseen että olette tulossa). 112:n soittaisin siinä tapauksessa että on tehnyt todella itselleen jotain, mut sä voit tehdä paljonkin jo ennen kuin ystävä on siinä tilanteessa.
Voit jo tänään mennä ystävän luo, hoitaa ystävän lapsille (ja omillesi) hoitajan ja lähdette lääkäriin.. sitä kautta sitten mietitään mitä jatkossa

Kifa
Itse toimisin seuraavassa järjestyksessä:

1. yrität taivutella kaverisi hakemaan itse apua
2. teet joka tapauksessa mahdollisimman ripeästi lastensuojeluilmoituksen jotta kaverisi vaikea tilanne tulee sosiaaliviranomaisten tietoon ja nämä voivat käydä paikalla arvioimassa ovatko lapset turvassa ja minkälaista apua kaverisi tarvitsee
3. akuuttitilanteessa, eli kaveri soittaa ja uhkailee tekevänsä jotain itselleen lapsilleen, ensisijaisesti yrität taivutella häntä lähtemään itse tk-päivystykseen josta lääkäri tekee lähetteen psykiatriselle osastolle
4. jos kaverisi ei suostu lähtemään niin soita itse kaverin kotikunnan tk-päivystykseen ja kerro tilanne (ambulanssi ei voi ottaa kaveriasi vasten tahtoa kyytiin vaan tarvitaan se poliisille tehty virka-apupyyntö) tai 112 jos et tiedä varmasti mihin tk-päivystykseen kaverisi kuuluu

kaisa
Minusta vain tuo lastensuojeluimoituksen tekeminen EI ole parasteko tuossa tilanteessa.. se voi pahimmillaan vain vaikeuttaa ystävän psyykkistätilaa!! Ja parhaimmillaankaan en näe sitä ensisijaisena vaihtoehtona jos kuitenkin hoitaa lapsensa

Kifa
Itse päinvastoin näen lastensuojeluilmoituksen ensisijaisena toimintatapana tässä tilanteessa. Ls-ilmoitus ei tarkoita että kyseinen ihminen olisi kelvoton vanhempi tai ei huolehtisi lapsistaan vaan se on tiedonanto sosiaaliviranomaisille siitä että tämä henkilö olisi nyt avun ja tuen tarpeessa. Jos ilmoituksen tekee ajoissa niin saatetaan pärjätä paljon pienemmillä interventioilla kuin jos ihminen jätetään yksin räpiköimään kunnes tilanne on jo niin kriittinen ettei ole muita vaihtoehtoja kuin huostaanotto. Ls-ilmoitus saattaisi myös herättää kaverisi hakemaan apua vapaaehtoisesti jos hän ei sitä muuten tee.

fhjkloyg
Terveyskeskukseen päivystykseen vaan, sieltä laittavat lähetteen sitten eteenpäin, jos katsovat tilanteen tarpeeksi vakavaksi ja siltä tuo kyllä ainakin kuulostaa. Ehdottomasti kannattaa tehdä tilanteelle jotain nyt, kun vielä ei ole pahempaa sattunut. Mitä aiemmin hoitoa saa, sen parempi :) Ihanaa, että hällä on tuollainen huolehtiva ystävä :)

Kifa
Mitä tulee kaverin psyykkiseen tilaan niin eiköhän se olisi pienempi järkytys että pari sosiaalitätiä käy kotikäynnillä ja järjestää vähän lastenhoitoapua ja tukiperhettä ja yrittää ympäripuhua kaverin hakeutumaan hoitoon, kuin että odotellaan sitä akuuttitilannetta ja sitten soitetaan ambulanssit ja poliisit ja raahataan kaveri väkisin päivystykseen ja lapset lastenkotiin...

ap
Noita kaikki paikkoja mäkin mietin mutta en tosiaan tiedä mikä on ensisijainen mihin pitäisi ottaa yhteyttä. Jotenkin 112 tai poliisille soitto tuntuu niin radikaalilta :( Kaveri on ennenkin soittanut hysteerisenä että tarvii apua, pelkää satuttavansa lapsia tai itseään. Menin sillon paikalla ja sanoin rauhoiteltua, otti itse sitten yhteyttä neuvolaan. Ilmeisesti sai kuitenkin koottua itseään sen verran, tai jotain, mutta aika perheneuvolaan on vasta reilun kuukauden päästä. Ja mä pelkään että kestääkö kaveri sinne asti :( En ole päässyt nyt käymään, mutta puhelimessa on kireä kuin viulukieli, tiuskii puhelun aikana jo lapsille, usein ei edes vastaa jos soitan. En tiedä, pelottaa vaan. Rankkaa hänellä varmasti on, yksin kahden pienen kanssa. Haluaisin auttaa tietenkin, mutta en myöskään halua toiminnallani pahentaa tilannetta. esim joku poliisille soittaminen tuntuu siltä että hän olisi joku rikollinen tms vaikka tarvii vaan apua :(

Joo
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Itse päinvastoin näen lastensuojeluilmoituksen ensisijaisena toimintatapana tässä tilanteessa. Ls-ilmoitus ei tarkoita että kyseinen ihminen olisi kelvoton vanhempi tai ei huolehtisi lapsistaan vaan se on tiedonanto sosiaaliviranomaisille siitä että tämä henkilö olisi nyt avun ja tuen tarpeessa. Jos ilmoituksen tekee ajoissa niin saatetaan pärjätä paljon pienemmillä interventioilla kuin jos ihminen jätetään yksin räpiköimään kunnes tilanne on jo niin kriittinen ettei ole muita vaihtoehtoja kuin huostaanotto. Ls-ilmoitus saattaisi myös herättää kaverisi hakemaan apua vapaaehtoisesti jos hän ei sitä muuten tee.
Ja ennenkaikkea äiti saa apua lastenhoidossa esim. perhetyön tai perhekeskuksen kautta ja mahd. tukiperheen. Ei lastensuojeluilmoitus tarkoita että lapset otetaan äidiltä pois.
Tiedän psyykeongelmaisen yh-äidin jonka lapset ovat säännöllisesti perhekeskuksessa pari päivää kerrallaan että äiti saa levätä. Hän on kyllä muuten hyvä äiti, väsyy vaan helpommin sairautensa takia.

kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Mitä tulee kaverin psyykkiseen tilaan niin eiköhän se olisi pienempi järkytys että pari sosiaalitätiä käy kotikäynnillä ja järjestää vähän lastenhoitoapua ja tukiperhettä ja yrittää ympäripuhua kaverin hakeutumaan hoitoon, kuin että odotellaan sitä akuuttitilannetta ja sitten soitetaan ambulanssit ja poliisit ja raahataan kaveri väkisin päivystykseen ja lapset lastenkotiin...
niin, mut jääkö silloin itse äiti hoitamatta? Mä todellakin lähtisin ennemmin siitä et äiti vapaehtoiesti hakemaan apua myös sosiaali toimesta, mitä et pakolla. Jos lapsilla ei ole hätää ni sossu käy vain ovella ja sanoo et päivää jatkakaa...

ap varmasti tietää äidin ja perheen tilanteen ja sen mikä se todellisuus siellä kotona on. Miten äiti huolehtii lapsista ja onko ite valmis ottamaan apua

Yhteistyössä