Mistä saa välittömästi apua psyykkisesti sairaalle?

• Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Noita kaikki paikkoja mäkin mietin mutta en tosiaan tiedä mikä on ensisijainen mihin pitäisi ottaa yhteyttä. Jotenkin 112 tai poliisille soitto tuntuu niin radikaalilta :( Kaveri on ennenkin soittanut hysteerisenä että tarvii apua, pelkää satuttavansa lapsia tai itseään. Menin sillon paikalla ja sanoin rauhoiteltua, otti itse sitten yhteyttä neuvolaan. Ilmeisesti sai kuitenkin koottua itseään sen verran, tai jotain, mutta aika perheneuvolaan on vasta reilun kuukauden päästä. Ja mä pelkään että kestääkö kaveri sinne asti :( En ole päässyt nyt käymään, mutta puhelimessa on kireä kuin viulukieli, tiuskii puhelun aikana jo lapsille, usein ei edes vastaa jos soitan. En tiedä, pelottaa vaan. Rankkaa hänellä varmasti on, yksin kahden pienen kanssa. Haluaisin auttaa tietenkin, mutta en myöskään halua toiminnallani pahentaa tilannetta. esim joku poliisille soittaminen tuntuu siltä että hän olisi joku rikollinen tms vaikka tarvii vaan apua :(
ota yhteyttä sinne kaverin neuvolaan.. jos järjestäisivät käynnin aikaisemmaksi!!

kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Itse päinvastoin näen lastensuojeluilmoituksen ensisijaisena toimintatapana tässä tilanteessa. Ls-ilmoitus ei tarkoita että kyseinen ihminen olisi kelvoton vanhempi tai ei huolehtisi lapsistaan vaan se on tiedonanto sosiaaliviranomaisille siitä että tämä henkilö olisi nyt avun ja tuen tarpeessa. Jos ilmoituksen tekee ajoissa niin saatetaan pärjätä paljon pienemmillä interventioilla kuin jos ihminen jätetään yksin räpiköimään kunnes tilanne on jo niin kriittinen ettei ole muita vaihtoehtoja kuin huostaanotto. Ls-ilmoitus saattaisi myös herättää kaverisi hakemaan apua vapaaehtoisesti jos hän ei sitä muuten tee.
Ja ennenkaikkea äiti saa apua lastenhoidossa esim. perhetyön tai perhekeskuksen kautta ja mahd. tukiperheen. Ei lastensuojeluilmoitus tarkoita että lapset otetaan äidiltä pois.
Tiedän psyykeongelmaisen yh-äidin jonka lapset ovat säännöllisesti perhekeskuksessa pari päivää kerrallaan että äiti saa levätä. Hän on kyllä muuten hyvä äiti, väsyy vaan helpommin sairautensa takia.
niin mut sinne sos puolelle voi ottaa yhteyttä muutenkin, ei se ls-ilmoitus ole ainoa keino hakea apua!!

kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Mitä tulee kaverin psyykkiseen tilaan niin eiköhän se olisi pienempi järkytys että pari sosiaalitätiä käy kotikäynnillä ja järjestää vähän lastenhoitoapua ja tukiperhettä ja yrittää ympäripuhua kaverin hakeutumaan hoitoon, kuin että odotellaan sitä akuuttitilannetta ja sitten soitetaan ambulanssit ja poliisit ja raahataan kaveri väkisin päivystykseen ja lapset lastenkotiin...
niin, mut jääkö silloin itse äiti hoitamatta? Mä todellakin lähtisin ennemmin siitä et äiti vapaehtoiesti hakemaan apua myös sosiaali toimesta, mitä et pakolla. Jos lapsilla ei ole hätää ni sossu käy vain ovella ja sanoo et päivää jatkakaa...

ap varmasti tietää äidin ja perheen tilanteen ja sen mikä se todellisuus siellä kotona on. Miten äiti huolehtii lapsista ja onko ite valmis ottamaan apua
En mä sitä "luulekkaan" et lapset otettaisiin äidiltä pois, vaan ajan tällä takaa sitä että "lempeämpi keino" oisi lähestyä ongelmaa vapaehtoisesti ja sillä ajatuksella että ystävä itse ottaisi (ap:n ollessa paikalla tai antaisi ap:lle luvan ottaa yhteyttä) sos. toimeen.
Tottakait ls-imoitus pitää tehdä, jos lapset ovat vaarassa tai ystävä ei suostu itse ottamaan yhteyttä sos. puoleen. Mut lähtisin siitä et ensin keskustelisin ystävän kanssa

Kifa
Kaisa: käytännössä ls-ilmoitus on nykyään se virallinen menettelytapa millä sosiaalipuolen apua haetaan, muuten eivät käytännössä tee mitään. Nykyään siis myös vanhemmat tekevät noita ilmoituksia itse ja joissain tilanteissa jopa lapset. Ei se ole sama asia kuin jokin rikosilmoitus.

kaisa
Kaisa: käytännössä ls-ilmoitus on nykyään se virallinen menettelytapa millä sosiaalipuolen apua haetaan, muuten eivät käytännössä tee mitään. Nykyään siis myös vanhemmat tekevät noita ilmoituksia itse ja joissain tilanteissa jopa lapset. Ei se ole sama asia kuin jokin rikosilmoitus.
ei ei.. mut tietty se riippuu kunnasta. Tääl meillä on saanu sos. puolelta apua kun on soittanut ja sitä pyytänyt. Ei ole tarvinnu tehdä ls-ilmoitusta. Myös neuvolan kautta on järjestynyt kunnallista apua.

Kifa
Annan esimerkin: oma tuttuni kärsii psyykkisistä ongelmista ja on pienten lasten yh. Kun hän kävi lääkärissä, lääkäri kysyi lupaa tehdä ls-ilmoitus jotta tuttavani saisi apua kotiin. Tuttuni antoi luvan ja lääkäri teki ilmoituksen ja kertoi että äidin omasta pyynnöstä ollaan apua hakemassa. Sosiaalitoimi otti tiedot ylös, teki kotikäynnin ja laittoi pyörät pyörimään.

been there
tuo ls-ilmoitus tehdään joka tapauksessa, jos äiti joutuu hoitoon.. hoitohenkilökunta on velvoitettu tekemään sen, jos jonkipumki vanhemmista joutuu psykiatriseen hoitoon.. Se ei tarkoita sitä, että lapset viedään pois, vaan he auttavat eteenpäin.. Itse olen tämän läheltä kokenut ja nähnyt, että he vain auttavat, eivät yritä erottaa lapsia äidistä. Tsemppiä ap:lle. Itse suosittelisin, että lähtisit ystäväsi kanssa yhdessä päivystykseen, josta saatte avun. Saisitko jonkun hoitamaan tuoksi ajaksi ystäväsi lapsia? Ja onko lapsille joku hoitaja jos äiti joutuu sairaalaan? Jos ei ole, niin luultavasti väliaikaisesti sijoitetaan johonkin sijaiskotiin/lastenkotiin, mutta parempi sekin, kun että pian ovat ilman äiti, jos tämä itselleen jotain uhannut tehdä. Nyt sekä lapset, että äiti ovat vaarassa..

kaisa
Annan esimerkin: oma tuttuni kärsii psyykkisistä ongelmista ja on pienten lasten yh. Kun hän kävi lääkärissä, lääkäri kysyi lupaa tehdä ls-ilmoitus jotta tuttavani saisi apua kotiin. Tuttuni antoi luvan ja lääkäri teki ilmoituksen ja kertoi että äidin omasta pyynnöstä ollaan apua hakemassa. Sosiaalitoimi otti tiedot ylös, teki kotikäynnin ja laittoi pyörät pyörimään.
tämän mä ymmärrän.. koska silloin ls-ilmoitus lähtee perheestä käsin. Mut et jos se tehdään ulkoakäsin ei se välttämättä ole se parasvaihtoehto. Siksi ajan takaa sitä että yhteys sos. puoleen (tai se ls-ilmiotus) tehtäisiin äidistä käsin. Silloin lähtökohta ois äidin kannalta suopeampi. Äidille ei tule sellaista mielikuvaa että häntä halutaan "pakolla" auttaa vaan että asiat tehdään hänen ja lasten parhaaksi ja heidän tilannettaan kunnioittaen.

Kifa
Luonnollisesti olisi paras että äiti joko ottaisi sosiaalitoimeen yhteyttä itse tai ainakin olisi tietoinen siitä että ls-ilmoitus on tehty. Eli ilman muuta aloittajan pitäisi ensin puhua asiasta kaverilleen ja vähintäänkin kertoa että tekee sen ilmoituksen itse jos kaveri ei oma-aloitteisesti apua hae (voi olla että kaverilla on vääriä käsityksiä sosiaalitoimen toimintatavoista tai ei vain ole energiaa hakea apua itse).

Yhteistyössä