Itse olin ekassa työssäni kaupan kassana (18-19v), ja joku perheellinen nainen siinä sitten ihmetteli kaverilleen kassalle tullessaan, että mistähän sitä lastenhoitajan saisi, ihan kertaluontoisesti. Olin siinä vaiheessa tehnyt pimeästi lastenvahtikeikkoja niin naapuriin kuin sukulaisille ja tutuntutuillekin, niin keskeytin kaverusten jutun sanomalla "tästä". Kirjoitin puhelinnumeroni kuitin taakse, ja tämän äidin kautta lähti sitten sana leviämäänkin, niin että sain kivasti sekä yksittäisiä keikkoja, että muutamia kuukausia kestäviä "vakioiltavuoroja".
Pimeästi vanhemmat yleensä maksoivat sen 5-6 euroa tunnilta, ekstraa sain jos oli mennyt tosi superkivasti tai olin esim. siistinyt kotia lisäksi, tai vaikka jos vanhemmilla oli ollut kiva ilta yhdessä ulkona. Esim. MLL:n kauttahan se isompi summa ei mene suoraan lastenhoitajalle vaan siitä menee verot ja kaikki, eli tutuilleni, jotka tekivät sitä kautta lastenvahdin hommia, ei jäänyt yleensä käteen yhtä paljon kuin minulle.
Esim. opiskelijat tekevät mielellään keikkaa. Jos lapsi nukkuu suurimman osan vahtiajasta, ehtii siinä lukea kokeisiin samalla (luin ylioppilaskirjoituksiin näin). Myös ylipäätään ympäristön nuorisoa kannattaa hyödyntää: tokaluokkalaisen kanssa pärjää helposti kokemattomampi ja nuorempikin lapsenvahti, pienemmän lapsen kanssa pitää olla enemmän kokemusta. Iltavahtivuoroon yleensä sisältyy valmiiksi tehdyn ruuan lämmittäminen lapselle, vähän oleilua/läksyjen tekemistä yhdessä, nukuttaminen - tällaisesta voi selvitä fiksu yläasteikäinen tai etenkin lukiolainen, eli jos naapurustosta vaikka löytyy sopivan ikäistä porukkaa niin niille voi tarjota sen vitosen tunnilta taskurahaa keikasta. Vakkarijärjestelyyn olisi hyvä ehkä olla kokeneempi tai ylipäätään tutumpi henkilö hoitamassa tietty. Jos vahtivuoroon ei sisälly kauheasti mitään velvollisuuksia, vaan lähinnä lapsen kanssa olemista, niin naapurista voi taskurahaa vastaan saada seuraksi ihan vain pari vuottakin vanhemman lapsen, joka osaa jo olla itsenäisesti kotona. Veljeni esimerkiksi toimi tällaisena seuramiehenä yläasteiässä.
Kaupan seinä/kirjasto/paikallinen lukio voisi olla hyviä paikkoja ilmoittaa lastenvahdin tarpeesta. Se 6e tunnilta voi olla hyvä palkka aloittaa, mutta jos vahti on pidempään ja yhteistyö pelaa, palkkaa voi nostaa eurolla tai parilla jossain vaiheessa. Myöhäisistä illoista vähän ekstraa ja silloin tällöin euronkin bonus lämmittää mieltä etenkin jos lapsi on ollut hankala vahtikeikan aikana
Illat ja viikonloput ovat itseasiassa helpompia lastenvahdin saamisen kannalta, päivävuoroon kun ei voi ottaa koulussa käyvää!