Mistä kultasi on syntyjään kotoisin?

  • Viestiketjun aloittaja gallupia
  • Ensimmäinen viesti
Vielä asunnosta niin toki sielläkin asunnot on kallita ja ihan Suomen hinnoissa, mutta sieltä saisimme edullisemman asuntolainan ja talon rakentaminen on kohtuuhintaista kansalaisille siellä ja saa helposti lainaa ym. Tosin emme kyllä tiedä milloin sen talolainan ottaisi, kun sijainti on yleensä melko huono mistä voisi sen tontin saada.
 
"vieras"
Monesta eri syystä johtuen. Minulla on mm. huonompi palkka ja täällä on hänelle liian kylmä. Lisäksi asunnot on kalliimpia, toki maaseudulta saisi halvemmalla asunnon, mutta ei olisi varaa asua siellä kun ei ole työtä edes minulle.
oletteko kauan olleet yhdessä? eikö dubai ole yksi maailman kalleimpia kaupunkeja? siis jos se on vaihtoehto suomelle?millä alalla olet? onko työmahdolllisuuksia sitten dubaissa, vai meinasitteko jonnekin kolmanteen paikkaan?

olen pohtinut, että sekin olisi hyvä vaihtoehto, mennä molemmille neutraaliin maahan. toisen kotimaassa on muuten aina se tilanne, että se joka omastaan lähtee, joutuu huomattavasti enemmän sopeutumaan.
 
Monesta eri syystä johtuen. Minulla on mm. huonompi palkka ja täällä on hänelle liian kylmä. Lisäksi asunnot on kalliimpia, toki maaseudulta saisi halvemmalla asunnon, mutta ei olisi varaa asua siellä kun ei ole työtä edes minulle.
no kyllä ne etelän miehet ( ja naisetkin ) tottuu tähän kylmyyteen ;) mä olen meistä se,kumpi on aina talvisin ihan jäässä..ja kyllä täältä töitä saa,jos oikeesti haluaa..toki,voi olla että ne ei ole niitä kaikista parhaimpia lääkärin tms ammatteja,mutta monelle kelpaa työ kuin työ..vuokrallakin voi asua ihan hyvin..
 
[QUOTE="vieras";24510118]oletteko kauan olleet yhdessä? eikö dubai ole yksi maailman kalleimpia kaupunkeja? siis jos se on vaihtoehto suomelle?millä alalla olet? onko työmahdolllisuuksia sitten dubaissa, vai meinasitteko jonnekin kolmanteen paikkaan?

olen pohtinut, että sekin olisi hyvä vaihtoehto, mennä molemmille neutraaliin maahan. toisen kotimaassa on muuten aina se tilanne, että se joka omastaan lähtee, joutuu huomattavasti enemmän sopeutumaan.[/QUOTE]

Itse jäisin ihan mielellään kotiin. =) Ainakin jos saan lapsia. =) Työpaikat siellä on yleensä surkeita, pitkät työpäivät ja huono palkka. Esim. oma palkka Suomessa on noin 1600 euroa (verojen jälkeen ja työviikko 37,5 h) ja siellä saisin samasta työstä ehkä 400-600 € (yleensä 6 päivää viikossa työtä) ja veroa ei tietenkään menisi, mutta palkkataso siellä on tuollainen hyvin monessa työssä. Kallis paikka se tosin on, oikeastaan kaikki ihan Suomen hinnoissa lukuunottamatta autoja, bensiiniä, kotiapua ym. Mutta ruokaostokset mielestäni samanhintaisia (pois lukien herkut, limsat ym. joita saa halvalla). Mutta koska hän on kansalainen niin hänellä on hieman paremmat oltavat, voi saada noin 150 000 euron arvosta korotonta lainaa ja työpaikka on parempi kuin minulla, tosin kovin tylsä ja pitkät työpäivät siltikin (8h kuutena päivänä viikossa). ja ne työt on usein sellaisia, että siellä voi olla eläkeikään asti.
 
[QUOTE="jag";24510168]Eikö se niin ole Dubaissa aina siirtotyöläisille ns. parhaat paikat on vain omille kansalaisille?
Mitens, eikö tuo verohelpotukset ole parempia kuin Suomessa?[/QUOTE]

Tuloveroa ei ole siellä ja vain pienestä osasta palveluja verotetaan, en nyt muista niitä kaikkia, mutta hotelleista ainakin menee veroa jne. ja arvonlisävero on kai tulossa. Kansalaisista harva on aivan köyhä, mutta moni on kuitenkin vähävarainen ja joutuu katsomaan mihin käyttää rahansa. Niitä rikkaita on hyvin harva. Jos mediaanituloja katsoo niin uskoisin, että länsimaisilla ihmisillä on siellä parhain mediaanitulo. Ja niiden köyhimpien siirtotyöläisten (joita suurin osa asukkaista on) asemahan on aivan onneton. :(

Kansalaisille on tiettyjä etuja, mm. osaan työpaikoista palkataan vain kansalaisia, vesi ja sähkö on edullisempaa, voi saada tontin ja edullisen talolainan (tosin vain tietyiltä alueilta ja alueet on yleensä aika kaukana kaikesta, kaupungin reuna-alueilla), terveydenhoito ilmaista, julkiset koulu on ilmaisia ja niihin pääse aina (ulkomaalaisille kiintiöitä), tosin noiden koulujen taso on aika huono, että ihmettelen miksi joku sinne välttämättä ulkomaalaisen lapsensa tahtoisi laittaa. Siinä taisi olla ne edut mitä heillä on, ainakin mitä tuli mieleen. Ai niin ja ainakin yhdessä kaupassa on sellainen etukorttijuttu, jonka saavat vain kansalaiset, siksi nämä kaupatkin ovat aina kaapupukuisia täynnä.
 
"hei"
En yhtään ihmettele! :D Mä haluaisin joskus nähdä jonkun tutkimuksen, että kuinka moni "alkuperäinen" Alajärveläinen muuttaa sinne takasin, sieltä kerran lähdettyään. Vaikka on kuinka vannonut, ettei sinne ikinä. :) Älä nyt, alkaahan se olla jo iso kaupunki, tulee keilahallit ja kaikki! ;) Ja kuntaliitoksen myötä on uimahallikin, onhan siellä tilaa.. ;)
Mies on Alajärveltä ja minä myös... :) Ja opiskelujen jälkeen olen takaisin täällä, enkä pois lähde tämä on minun paikkani! Niin se veri vaan vetää kotiin, vaikka joskus aatteli ehkä vähän toisin. Täällä taitaa olla omalla tavallaan voimakas kulttuuri... :)
 
[QUOTE="hei";24511054]Mies on Alajärveltä ja minä myös... :) Ja opiskelujen jälkeen olen takaisin täällä, enkä pois lähde tämä on minun paikkani! Niin se veri vaan vetää kotiin, vaikka joskus aatteli ehkä vähän toisin. Täällä taitaa olla omalla tavallaan voimakas kulttuuri... :)[/QUOTE]

Niin no eikai sekään niin kovin ihmeellistä ole, että aviopari, tai ylipäätään pariskunnat ovat molemmat alajärveltä kotoisin.. :D Jotkut haluaa siellä olla ja opiskelujen jälkeen muuttaa takaisin, toiset ei. Vaikka ehkä se on tavallaan totta, alajärvellä on aikalailla omat piirit ja omat juttunsa..niin hyvässä kun pahassakin. :)
 
no kyllä ne etelän miehet ( ja naisetkin ) tottuu tähän kylmyyteen ;) mä olen meistä se,kumpi on aina talvisin ihan jäässä..ja kyllä täältä töitä saa,jos oikeesti haluaa..toki,voi olla että ne ei ole niitä kaikista parhaimpia lääkärin tms ammatteja,mutta monelle kelpaa työ kuin työ..vuokrallakin voi asua ihan hyvin..
Nyt asutaan vuokralla ja onhan tämä ihan mukavaa, mutta kuitenkaan mitään ei saa tästä itselle. Siis esim. minulla menee YKSIÖN vuokraan reilusti yli 600 euroa kuukaudessa. Siellä saisimme tuolla hinnalla luultavasti maksettua sen talolainan tai alle 1000 euroa siihen varmaankin menisi kuukaudessa. Ja tuosta työstä vielä, kun täällä minulla on pienempi palkka kuin hänellä enkä usko, että saisi kielitaidottomana samaa palkkaa kuin mitä hänellä siellä on.
 
Nyt asutaan vuokralla ja onhan tämä ihan mukavaa, mutta kuitenkaan mitään ei saa tästä itselle. Siis esim. minulla menee YKSIÖN vuokraan reilusti yli 600 euroa kuukaudessa. Siellä saisimme tuolla hinnalla luultavasti maksettua sen talolainan tai alle 1000 euroa siihen varmaankin menisi kuukaudessa. Ja tuosta työstä vielä, kun täällä minulla on pienempi palkka kuin hänellä enkä usko, että saisi kielitaidottomana samaa palkkaa kuin mitä hänellä siellä on.
no,"syitähän" ne nuokin on( suomen kielen kurssejakin on olemassa ;) ) ,joten onnea vaan Dubaihin sitten vaan :) miksi et muuten vastaa kysymykseen,kuinka kauan olette olleet yhdessä?en ole ainoa,joka sitä on tässä kysynyt..
 

Yhteistyössä