Mistä kertoo jos lepopulssi on 80 paikkeilla?

• Viestiketjun aloittaja "MIA"
  • Ensimmäinen viesti
"MIA"
[QUOTE="vieras";24190452]Toisilla on korkeampi pulssi. Onko tuo todellinen leposyke vai oletko jännityksellä mitannut?[/QUOTE]

todellinen kai.. mulla verenpainemittari ja se on nyt varmaan 30 kertaa antanu n. 80 pulssin sykkeeks

Eipä se juuri mistään muusta kun ehkä huonosta kunnosta. Itse oon tosi laiska kuntoilemaan ja lepopulssi on sellane 75-80. Normi lepopulssihan on tuossa 60-80 hujakkeilla, oikein hyväkuntoisilla saattaa sitten olla reilusti alle tuon 60:kin.

"hippi"
Eipä se juuri mistään muusta kun ehkä huonosta kunnosta. Itse oon tosi laiska kuntoilemaan ja lepopulssi on sellane 75-80. Normi lepopulssihan on tuossa 60-80 hujakkeilla, oikein hyväkuntoisilla saattaa sitten olla reilusti alle tuon 60:kin.
Esim. Viren ja Lance Armstrong paukutti noin 30 sykkeillä. Alle 50 on aika normaali hyväkuntoiselle. Alle neljäkymmentä on vielä suht. yleinen

"Loviisa"
[QUOTE="vieras";24190589]Onkohan mulla sitten joku sairaus kun lepopulssi on jatkuvasti alle 50... einkä tosiaan ole mikään hyväkuntoinen.[/QUOTE]

Mullakin on monesti ollut alle 50 ja reilustikin. Enkä ole hyväkuntoinen. :D Mulla onkin sydämessä vähän vikaa.

"vieras"
[QUOTE="hippi";24190579]Esim. Viren ja Lance Armstrong paukutti noin 30 sykkeillä. Alle 50 on aika normaali hyväkuntoiselle. Alle neljäkymmentä on vielä suht. yleinen[/QUOTE]

Ei ole. Virenin leposyke oli lähempänä neljääkymppiä. Ja alle 40 ei todellakaan ole yleinen leposyke.

Mulla huiteli pitkään lepopulssi 80-90 tienoilla.Sairastan verenpainetautia.Lääkkeenä 20mg Linatil aamuisin.Sitten sain migreeninestoon Emconcor lääkkeen 2,5mg aamuisin ja pulssikin laski 50-60 tienoille, verenpaine laski myös entisestään.

"hippi"
[QUOTE="vieras";24190626]Ei ole. Virenin leposyke oli lähempänä neljääkymppiä. Ja alle 40 ei todellakaan ole yleinen leposyke.[/QUOTE]

Sykemittareita valmistava polar kertoo leposykkeestä seuraavaa:

"Leposyke, HRrest

Henkilön leposyke (HRrest) on alhaisin täydellisessä lepotilassa saavutettu syke lyönteinä minuutissa.

Ikä, kuntotaso, perimä, terveyden tila ja sukupuoli vaikuttavat leposyklukemaan. HRrest lukema laskee kestävyysharjoittelun seurauksena.

Aikuisilla normaali leposyke on 60 - 80 lyöntiä minuutissa, mutta huippu-urheilijoilla se voi olla alle 30 lyöntiä minuutissa. Poikkeuksellisen korkea HRrest lukema voi olla merkki ylirasituksesta tai sairaudesta. "

----

Voit myös katsella googlella tutkimuksia. Esim. googlella j:kylän arkistosta satunnaisesti aiheeseen liittyvillä hakusanoilla: urheilija + leposyke + hrmin + sykevaihtelu + harjoittelu tuo tulokseksi tämän artikkelin https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/21779/vesterinen.pdf?sequence=1

Siinä ei ole etsitty matalia sykkeitä eikä olla edes pitkäkestoisen urheilun piirissä. (normaalimatka 20km, pika kymppi, takaa-ajo 12,5, naisten matkoja en muista) Silti leposykkeiden keskiarvo on ennen leiritystä 45 ja sen jälkeen 43. Leirin aikana palauttavan päivän jälkeinen sykkeen keskiarvo leiritettävillä 43 +/- 5. Nämä sykearvot on mitattu ampumahiihtäjiltä silloin kun he ovat tuottavan harjoittelun rajoilla hivottelemassa ylirasitustilaa!

Yhteistyössä