Mistä johtuu että lapsi syö kotona muttei hoidossa?

"vieras"
Minkä ikäinen lapsi, onko vasta aloittanut hoidon? Meillä 1v2kk kun aloitti hoidon aikoinaan niin oli monta kuukautta syömättä hoidossa, satunnaisesti saattoi jotain syödä. Johtui ihan ikävästä. Onneksi ei ole sen jälkeen tarvinnut ketään hoitoon viedä. :)
 
Juuuuhh
Täällä sama homma. Lapsi aloitti syyskuussa hoidossa eikä syö eikä juo hoidossa oikeastaan lainkaan. Pari haukkua kuulemma ottaa leivästä, mutta siinä se. Tilanne huolestuttaa. Hoitajat lievästi sanoen välillä epäilevät, että näinkö lapsi syö kotonakaan, mutta näkeehän sen jo päällepäin, että syö, kun on perusterve ja ihan hyvän painoinen. Lääkäreillä joudutaan ramppaamaan usein (kerran tai pari/kk), ja paino ollut koko ajan ok eli tankkaa iltaisin ja viikonloppuisin. Nykyään pyrin varmistamaan myös aamuisin sen, että aamulla syö riittävästi kotona, ettei voimat lopu heti kesken. Lapsi täyttää pian 2 v.
 
Sama juttu Juuuuhh, hoitajat epäilevät ettei söisi kotonakaan, mutta lapsesta kyllä näkee että syö. On kumma ilmiö. Kotona syö melkein kaikkea ja mahansa täydeksi, hoidossa vaan nappaa leipää, ei millään suostu syömään ruokaa. Hoidossa siis ensin ruoka sitten leipä, mutta tämän lapsen kohdalla joutuvat tekemään poikkeuksen, koska muuten ei söisi yhtään mitään. Yrittää myös maitoa juomalla varmaan täyttää vatsaa.. En nyt tiedä yhtään mikä neuvoksi.. :(
 
"pph"
Mulla aloitti lapsi, joka selvästikään ei olut tottunut käyttämiini tavallisiinkaan raaka-aineisiin. Asia tuli ilmi, kun äidin kanssa käytiin vähän ruokalistaa läpi. Oli vain käynyt kuten meilläkin on joskus kotona käynyt, että tulee pyöritettyä ihan muutaman tutun ja hyvin uppoavan ruoan listaa viikosta toiseen.

Toinen asia on sitten se, että vieraassa ympäristössä lapsella ei ole montaakaan mahdollisuutta kontrolloida tilanteita ja tapahtumia. Siitä hän voi kuitenkin päättää itse, laittaako jotain suuhunsa vai ei. Ja leipä ja maito ovat leipää ja maitoa, eli niihin ei paljoa kokki vaikuta. Tutut maut tuovat turvaa.

Joku kokeilee myös, että voisiko päästä vedättämään hoitajaa, mullakin on ollut pari nirsoa, jotka olisivat eläneet sillä maidolla ja leivällä ja jättäneet muut ruoat syömättä. Kaikki mahdolliset kikat ja konstit kokeiltiin, että olisin antanut heti nämä vaaditut käteen, mutta onneksi nämä sattuivat olemaan aika pienellä vaivalla harhautettavissa ja nirsoilu unohtui. :) Teen toki poikkeuksen ja annan enemmän leipää, jos ruoka on selvästi pahaa, mutta sitä tapahtuu nykyisellään kyllä tosi harvoin.
 
"pph"
Aloitti reilun vuoden ikäisenä viime vuoden lopulla..ei syö vieläkään. Leipää ja hedelmiä syö, mutta tavan ruokaa ei :S
Oletko kysynyt, millä tavalla hoidossa yritetään saada lapsi syömään? Kuka kehottaa ja millä tavalla? Onko siellä tapana pakkomaistattaa, miten helposti ruoalle saa vaihtoehdoksi leipää? Istutetaanko pöydässä? lahjotaanko, esim. lusikallinen soppaa ensin, sitten saat leipää jne.

Maistaako lapsi ruokaa vai kieltäytyykö täysin?
 
Juuuuhh
Itse olen luottavaisella mielin siinä, että aika tekee tehtävänsä eli ns. routa porsaan kotiin ajaa. Kyllä se lapsi pikku hiljaa oppii syömään niitä päiväkodin ruokiakin. Ei välttämättä koskaan samassa määrin kuin kotiruokaa, mutta sen verran, että nälkä lähtee pois. Ja loppuviimein sielläkin löytyy sitten niitä lempiruokia ym.

Mitä isompi asia tästä tehdään, sitä jyrkemmin lapsi todennäköisesti pitää oman päänsä. Eli meillä ainakin nyt pyritään siihen, ettei tehdä kärpäsestä härkästä ja toisaalta iloitaan aina kovasti siitä, kun ruokaa on mennyt alas edes se pari lusikallista. Silläkin on ollut iso merkitys, jos lapsi on saanut sormiruokailla, kuten on kotona tottunut tekemään eli on ollut ruokaa, joka soveltuu siihen eikä hoitaja yritä pakottaa aina käyttämään ruokailuvälinettä tai yritä "pakkoruokkia". Lapsi hallitsee kyllä jo jossain määrin itsekin lusikan/haarukan käyttöä, mutta tarvitsee vielä apua ruokailussa ellei todella ole kyse helposti syötävästä ruoasta.

Yksi ongelma mielestäni ovat olleet järkyttävän isot annoskoot, joita lasten eteen lapataan. Tästä olen huomauttanut moneen kertaan. Aamupuuroakin on enemmän kuin itse söisin ja lisänä usein makeaa tai hapanta kiisseliä. Meillä lapsi on vasta päiväkodissa alkanut tutustumaan makeaan eli makuviileiihin, sokeroituihin jogurtteihin jne. Hän ei ole ollut aiemmin makean ystävä eikä mielestäni olisi tarvinnut vielä ollakaan, mutta kunnallisissa päiväkodeissa makeaa on tarjolla lähes joka päivä jossain muodossa. Ristiriitaista toimintaa esim. kunnallisen hammashoidon ohjeisiin nähden.

Mutta itse siis todella suhtaudun asiaan luottavaisin mielin. Etenkin, kun lapsi on hyvinvoiva, jaksaa eikä paino tai kasvu ole kärsinyt tästä. Tsemppiä teillekin!
 
Hoidossa tapana että kaikki syövät saman pöydän ääressä, maistetaan ainakin ruokaa ennen kuin se leipä tulee. Jonkun aikaa istuttavat, koittavat kuulemma syöttää/kehoittaa syömään itse, että maistaisi vähän tuota ja vähän tuota niin sitten leipää. Lapsi saattaa maistaakin mutta työntää sitten ruoan ulos suusta. Ymmärtää kyllä että ruokaa pitäisi syödä ennen kuin saa leipää, mutta on niin vahvatahtoinen että on sitten mieluummin ilman..
 
"vieras"
meilläkään ei lapsi syö hoidossa. Kotona kyllä syö senki edestä. Kerran menin hakemaan lasta hoidosta kun olivat syömässä niin yritti väkisin syöttää lastani siellä. sai kyllä se hoitaja semmosen saarnan multa et huh huh. En siis ihmettele ettei syö jos väkisin yritetää syöttää
 
"vieras"
Ei ole kotonakaan vaarallista, vaikka yks ruoka jäis välistä. Eiköhän ne siellä hoidossakin huomais, että kun niiden syömiseen ei kiinnitettäis niin paljon huomioita, niin vois kohta ruveta siellä ruoka maittamaan.....
 

Yhteistyössä