Mistä voit olla tyytyväinen omassa äitiydessä/isyydessäsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eloveena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eloveena

Jäsen
21.02.2005
227
0
16
Niitähän me aina keksitään mitä me voitais vanhempina parantaa.. Riittämättömyys ja huonouden tunne seuraa aina.. Aina joku tekee asiat paremmin kuin itse..

MUTTA.. mistä SINÄ voit olla tyytyväinen ja kokea onnistumisen tunnetta vanhempana.

Ja sovitaanko ettei arvostella muitten kommentteja negatiivisesti.. Toisen ilo ei välttämättä ole toiselle erikoinen asia, silti se riittää että kukin itse kokee hyvää tunnetta itselleen tärkeistä asioista..

Olen saanut itse pidettyä lasten ruokavalion suht terveellisenä. Itsetehtyä kotiruokaa, ei liikaa sokeria esim jogurtteja tai muroja.. Vaikka kyllä meilläkin usein herkutellaan.
Toinen vois olla että lapset useimmiten käyttäytyy suht tottelevaisesti julkisilla paikoilla. ;D

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Mulla haisis omakehu etelä navalle saakka ja lista on niin pitkä että palsta alkais pätkiä.

Jätän siis väliin tällä kertaa.

Rauhalliset ja rakastavat kotiolot. Tasainen ja turvallinen arki. Vahva liitto vanhemmilla, lämmin parisuhteen malli. Opetamme rakastamisen taitoa, luonnon arvostamista, yhteistä tekemistä. Ruokavaliomme on monipuolinen ja terveellinen, kotimme ja elinympäristömme kaunis ja mukavuuksilla varustettu. Teemme koko perheenä ulkona paljon asioita, pelaamme ja retkeilemme. Opetamme myös käytännönhommia mm. keittiössä.

Voimme rahallisesti tarjota myös lapsille monia elämyksiä ja kokemuksia. Ei ole puutetta mistään, seuraavaksi ostamme matkaveneen. (tiedän että tämä raha-kortti ärsyttää monia mutta raha mahdollistaa monta kivaa juttua)

Annamme lapsillemme aikaa ja hellyyttä ja pyrimme luomaan heille sellaiset lähtökohdat että he saavat olla pitkään lapsia.

Lapset on tottuneet monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan - ei tarvi miettiä etukäteen, saako hääjuhlissa varmasti myös nakkeja ja ranskiksia ;) Tehdään myös paljon juttuja yhdessä, perheenä. Esikoisen ikäisillä lapsilla on monilla nyt joku eroperhebuumi menossa, varmaan viidessä perheessä menny lusikat jakoon tänä keväänä... jos sitä nyt voi onnistumisena pitää, niin meillä ei ole aikomustakaan erota, eli lapsilla on ns. ehjä koti.

• Tykkää
Lapset ovat jo melkein aikuisia; heillä on asiat hyvin. Ovat hyväkäytöksisiä, tasapainoisia, iloisia, avoimia nuoria naisia. Motivoituneita oppijoita, koulutusmyönteisiä, työssäkäyviä. Ajattelvat muita ihmisiä ja osaavat katsoa asioista eri näkökulmista. Äitibonuksena itselleni lasken että tytöt ovat hoikkia, vaikka äitinsä on tällainen 20kiloa ylipainoinen. Olen siis saanut opetettua tyttäreni hyvän terveeellisen ruokavalion ja liikunnan rakastajiksi, vaikka itse en sellainen ole.

• Tykkää
Lapseni on vasta 3-vuotias eli ei vielä kamalasti ole todisteita vanhemmuudestani, mutta tähän asti olen tyytyväinen ainakin siihen, kuinka verbaalisesti lahjakas lapsi on ja se taas kielii siitä, että hänen kanssaan on keskusteltu paljon (niinku onkin).
Hänellä on myös (useimmiten) hyvät käytöstavat, eli "kiitos, anteeksi, ei se mitään" tulee usein suusta.
Ei riehu julkisilla paikoilla, syö ja on aina syönyt monipuolisesti eli meillä ei ole koskaan ollut erikseen jotain "lasten ruokaa", paitsi tietysti vauva-aikana.

Lapsella on myös aika rautainen itseluottamus, mikä on osin synnynnäistä, mutta tietyn asenteen ja vahvuuden saa myös kotoa, ainakin ylläpitävänä.
Erittäin luova hän myös on, mikä on myös varmasti osin synnynnäistä, mutta voi olla, että esimerkilläni ja rohkaisullani on myös merkitys.

Tossa nyt vähän jotain.

• Tykkää
Olen jatkuvasti pettynyt itseeni.

Meillä ainakin halataan ja pussataan paljon. Kehun lapsiani asioista, joita tekevät oikein tai käyttäytyvät hyvin. Koitan muistaa muistuttaa miten suloisia, nättejä ja taitavia ovat.

• Tykkää
Siitä, että olen saanut osaltani aikaiseksi kolme onnellista, tervettä, elämäänsä tyytyväistä, pärjäävää, fiksua ja hyvätapaista nuorta ihmista, joita katsoessani ylpeys, ilo ja onni meinaa pakahduttaa äidin sydämen, ihan joka päivä. Ei ole varmaan mikään kauhean oleellinen asia mennyt pieleen?

• Tykkää
Mun lapset on rehellisiä. Ja osaavat leikkiä toisten kanssa nätisti vaikka keskenään tappelevat.
Osaavat näyttää tunteensa ja tätä pidän todellisena saavutuksena, itse kun en sitä osaa mutta tässä asiassa oon onnistunut saamaan perille viestin : "Älä tee niinku mä teen vaan niinku mä sanon."

Yhteistyössä