Mistä vertaistukea kun lapsella on käytöshäiriöitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paska äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paska äiti

Vieras
Diagnoosia ei ole tehty, mutta jotain on vialla ja pahasti. Olen aivan loppu, en tahdo jaksaa enää hetkeäkään. Tietääkö joku mistä voisi saada vertaistukea, tuntuu että tahdon vain kuolla tai antaa lapsen pois, ihan mihin vain :(

Perheneuvolasta voisit aloittaa!Soitat sinne ja kerrot suoraan tilanteen ja väsymyksesi.
Perheneuvolasta voivat ohjata esim. sellaiseen perheosasto jaksolle(Riippuu tietenkin missä asut ja onko siellä tällaista järjestetty).

Minäkin suosittelen ihan ensimmäiseksi perheneuvolaa. Vaikka se aluks tuntuu kamalalta tenttaamiselta (vanhemmat istuu sosiaalitädin kanssa "kuulustelussa" ja lapsi eri huoneessa psykologin kanssa) niin jotain apua sieltä kuitenkin saa....

Ollaan jo perheneuvolassa, kaipaan nimenomaan vertaistukea, toisten samanlaisessa tilanteessa olevien kanssa keskustelua jne. Kukaan ei ymmärrä, miten lopussa asian kanssa olen, itsesyytökset ja väsymys ovat läsnä koko ajan.

perheklubille tervetuloa jos kiinnostaa asiallinen ja hyvä tieto sekä keskustelu. täällä nauretaan erityislapsille lähinnä. tuolla oikealla palstalla tiedetään tasan tarkkaan mitä lapsi voi olla ja kuinka erilaista se arki on verrattuna tavis perheeseen jossa nauretaan uhmalle.. erkkaperheissä nämä on vähän vakavempia tempauksia usein :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
perheklubille tervetuloa jos kiinnostaa asiallinen ja hyvä tieto sekä keskustelu. täällä nauretaan erityislapsille lähinnä. tuolla oikealla palstalla tiedetään tasan tarkkaan mitä lapsi voi olla ja kuinka erilaista se arki on verrattuna tavis perheeseen jossa nauretaan uhmalle.. erkkaperheissä nämä on vähän vakavempia tempauksia usein :/

Samaa mieltä tosta perheklubista. Ainakin aikoinaan kun siellä päivät surffailin niin keskustelu oli todella asiallista ja ymmärtäväistä sekä ystävällistä, eli käy ihmeessä kurkkaamassa.

hei samassa veneessä ollaan:)mä olen lapsea yrittäny saada tutkimuksiin siitä asti kun tyttö oli alle kaksiv. nyt vasta kun neiti lähti kotiin päästiin kuntoneuvolaan toimintaterapeutin ja fysioterapeutin luo testeihin jossa jotain jo näkyykin. neuvolalääkäri on ollu sitä mieltä et tytössä kaikki ok olen saanu kuulla aikoinaan et oletko sinä vain väsynyt lastenhoitoon ei tytössä mitään vikaa ole. sit ennen kouluuunlähtöä nuorimman lääkärikäynnillä pistin lekurin koville ja sanoin et voinko itse soittaa kuntoneuvolasta ajan et ei tästä tule mitään et asia on tällei jätety roikkumaan. sit mentiin k.neuvolaan ja sit onkin homma lähteny toimimaan kun vaadin et tytön pitää päästä puheterapeutille psykologille yms..asiantuntijoiden testeihin, jotta saisi kokonaiskuvan.koulussa on oltu loistavia eka kerta et mulle on sanottu et samaa mieltä tytössä on jotain..levottomuutta ehkä oppimisongelmia(ei opi hetkes,levoton pylly, välillä omis maailmoissa)ja parasta on et tyty on ollu pienryhmässä erityisopettajan kanssa oppimassa !mut kova työ oli saada tää tähän pisteeseen . eilen sit tuli soitto toimintaterapeutilta et nyt ois aikoja sanoin että ihanaa soittoasi on odotettu hän nauroi et ihana kuulla ku yleensä saa vanhemmille perustella miksi toim.terapia on tarpeen (uskomatonta ettei vanh.halua tutkimuksia/hoitoa lapselleen!!!)nyt olen luottavaisin mielin homma etenee...
meillä on kuule ollu tois vaikeeta ja raskasta välillä et tsemppiä&voimia sulle !tollaiset lapset ovat todella kuluttavia ja työtä on moninkertaisesti!tukea voit hakea esimerkiksi aspergerin kotisivuilta www.aspalsta.net se on tälläinen keskustelupalsta lähinnä asperger-ihmisille/läheisille mut siellä on todella hyvää tietoa käytöshäiriöistä yms..se avaa silmiä sit on perheklubi.net vanhempien juttuja aiheesta ja neuvolasta voit kysyä neuvoja/tukea!!!tahi sit perheneuvolasta (kysy missä on paikkakunnallasi mahdollisuus saada vertaistukea) sit on vielä mll:n vanhempainpuhelin jos haluut purkaa jollekkin koulutetulle tuntojasi ..ja hei kyllähän tälläkin palstalla meitä riittää jotka painitaan samojen juttujen parissa päivittäin:)niin ja hei!jos lapsellasi ei ole ad/hd tai asperger mut jotain kannattaa miettiä olisiko kyseessä sensorisenintegraation häiriö. siinä oireet on samankaltaisia (tyyppejä on kolmea erilaista eli oireet vähän eroaa riippuen siitä missä vika) se miten ilmenee riippuu lapsesta voi olla levottomuutta ,käytöshäiriöitä, kömpelyyttä,ylivilkkautta,avaruudellisten mittasuhteiden hahmottamisongelmaa(esim.lapsi ei hahmota missä jokin esine on ja kaatuu esineeseen tai hyppää vaikka puolapuilta liian korkealta kun ei ymmärrä miten korkealla on..),syy-seuraussuhteiden (=kun teen näin siitä seuraa tälläistä...) ymmärtämisen ongelmaa yms... oireita/ilmenemistapoja on useita ja syitä. sensorisen integraation häiriö on siis aistitiedon jäsentämisen ongelmaa eli kun aisteista tulee tietoa aivot ei osaa "lokeroida"tietoa oikeisiin paikkoihin aivoissa käsiteltäväksi tällöin päähän tulee tavallaan kaaos josta seuraa esim.ylivilkkautta/levottomuuta. tälläisistä häiriöistä kärsivät laitettiin ennern tarkkailuluokille nykyisin asia ollaan huomattu että kaikki häiriökäyttäytymiset eivät ole mbd tai tuhmuutta yms muita juttuja vaan voivat olla terapialla korjattavissa. netistä löytyy paljon tietoa sensorisen integraation häiriöistä suosittelen lämpimästi perehtymään tietoihin ja katsoa bongaatko lapsesi sieltä(kuten mä:) voimia tsemppiä ja ole kova vaadi neuvolasta pääsyä tutkimuksiin yms...on oltava kova ja uskoa äidinvaistoon joka kertoo jos kaikki ei ole ok. munkin lapsi on aivan unelma koulussa kylässä ymspaikois mut kotona jankataan päivästä toiseen perussääntöjä miten ollaan ruokapöydässä saako lyödä yms...toisaalta tyttö on sit aurinkoisin ei huonoa päivää lapsi; et puolensa kaikessa =)

Ire ja muut, kiitos vastauksista. Oma jaksaminen on koetuksella, lapsen ongelmat, vaikea ex, joka jatkaa kiusaamistaan edelleen jnejne. Tulevaisuus tuntuu lohduttomalta, siltä että ei vain yksinkertaisesti ole enää voimia kestää hetkeäkään.
Mutta ehkä tämä tästä, kun koettaa vaan olla sekunnin kerrallaan..

hei ja sit jos sä olet yh tai uusionni"tapaus" :) niin suosittelen uusionni.net sivuja siellä saat tukea ihan kaikkeen ex:n kaa ongelmiin ja käytöshäiriöisen lapsen kaa olemiseen se on täynnä ihania ihmisiä suosittelen:)ne todella tietää näistä jutuista...

voi perheneuvolas olla sos.työntekijä lapsen kuntoukses kun käytetään moniammattillista työryhmää mukana eli eri asiantuntijat arvioi ja miettii sit parhaimman avun yhdessä (palaveraa yms) ja toisekseen ne työntekijät ovat lähihoitajia tai sosionomeja(eli samoja kuin sossuntädit)...

Yhteistyössä