Mistä tietää että....(pph-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami

Vieras
lapsella on hyvä olla pph:lla?

Oma lapsemme ei millään aamulla lähtisi pph:lle ja siitä käydään kauhea sota joka aamu. Kertoo, että täti vain huutaa hänelle ja hän ei saa ruokaa niin paljon kuin haluaisi tai täti pakottaa syömään sellaistakin mistä ei pidä ja oksennus meinaa tulla.

Tyttö on ollut vuoden pph:lla ja on nyt siis 4v. Täti vaikuttaa ihan mukavalta noin 50v. tädiltä ja päivät hänen mielestään menevät aivan hyvin. Syö kuulemma hyvin.

Itseäni huolettaa sillä tyttöni ei yleensä valehtele ja on joskus äärimmäisen nälkäinen kotiin tultaessa. Pari kertaa on pissannut housuunkin päivän aikana ja tyttö ollut kuiva jo sentään 2 vuotta! Tuo aamuinen vastahankoisuus varsinkin pistää miettimään, että ovatko asiat hyvin...

Mitä voisin tehdä? Voiko nämä olla vaan tytön höpötyksiä?

Mun mielestä missään tapauksessa kaikki ei ole kunnossa jos tyttö osoittaa haluttomuutensa noin selvästi. Tuon ikäinen lapsi ei vielä osaa valehdella tuollaisia juttuja toistuvasti, kyllä mä sinuna ottaisin asioista selvää enkä veisi lasta sinne enää. Kaikki mukavalsta näyttävät viisikymppiset tädit kun eivät ole mukavia tätejä silloin kun ei ole aikuisia näkemässä. :/

en usko että on tytön höpötyksiä.
Eikö teillä ole ns.vanhempain varttia missä täytetään varhaiskasvatussuunnitelmaa? siinä mukana vanhemmat pph ja pph aluejohtaja. Siinä olis hyvä ottaa asia esille ja kertoa mikä teitä askarruttaa...

erittäin tärkeää jutella rehellisesti ja luottamuksellisesti hoitajan kanssa.Paljon ja jatkuvasti niin tiedetään missä mennään.Itse olen hoitaja ja juttelu on tosi tärkeetä ja avoimuus puolin ja toisin.
kyllä mun mielestä tuossa joku mättää.
Aina lapsen hyvän olon eteen tulee tehdä töitä.

Meillä oli aikanaa samanlaista taistoa pph-lle lähtö. Kyselin hoitajalta miten on mennyt ja muutakin. Aina vastaus oli , että ihan hyvin on mennyt.
Laitoin kuitenkin hakupaperit päiväkotiin .... Saatiin pk paikka ja sen jälkeen ei hoitoon lähdön kanssa tarvinut tapella.

Eli jotain oli käynyt, miksi lapsi ei halunnut hoitoon mennä, mutta ei osannut kertoa itse mitä. Ikää lapsella oli 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja jeko:
Eikö teillä ole ns.vanhempain varttia missä täytetään varhaiskasvatussuunnitelmaa? siinä mukana vanhemmat pph ja pph aluejohtaja. Siinä olis hyvä ottaa asia esille ja kertoa mikä teitä askarruttaa...

minkä ihmeen takia siinä tarvitaan pph.n esimiestä,höpö höpö.
hoitaja ja vanhempi tapaavat joka päivä,varatkaa aikaa haku ja viemishetkiin niin olette paljon viisaampia monissa asioissa.pitäkää silmät auki.

Kyllä toi vaikuttaa ettei siellä hoidossa kaikki ole ok. Meillä poika aikoinaan ei kanssa halunut mennä pph ja asiaa kun alettiin selvittää niin kertoi että hoitaja aina huutaa omille murrosikäisille lapsilleen. Ota ihan rohkeasti asia esille hoitajan kanssa, niin minä tein ja asiat järjestyivät.

Ottamatta kantaa ko tapaukseen. Lapsilla voi jossain vaiheessa tulla, en mene hoitoon, koska siellä on tyhmää-kausi. Ja kyllä jotkut lapset osaavat laskea luikuria ihan kirkkain silmin.. Ja pissavahinkoja voi sattua paremmissakin piireissä myöhäiselläkin iällä.
Jutelkaa asiasta hoitajan kanssa.

Meillä meni tyttö päiväkotiin innosta puhuen, kunnes jossainvaihessa ei enää juossutkaan edeltä portille, alkoi sanomaan ettei siellä ole enää kivaa ja ei halua sinne mennä. No syyksi selvisi kahden muun hoitolapsen häneen kohdistama kiusaaminen, senkin selvittäminen vei aikaa ja yhtenä viikonloppuna sain kuin sainkin ongittua asian selville. Asiasta pk:ssa keskusteltiin ja sia selvisi, sen jälkeen taas iloisella mielellä ja juksujalkaan päiväkodille.

KAnnattaa selvittää hoitajan kanssa mistä on kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin:
Alkuperäinen kirjoittaja jeko:

minkä ihmeen takia siinä tarvitaan pph.n esimiestä,höpö höpö.
hoitaja ja vanhempi tapaavat joka päivä,varatkaa aikaa haku ja viemishetkiin niin olette paljon viisaampia monissa asioissa.pitäkää silmät auki.

Siinäpä kun ei silmien auki pitäminen viemis- ja hakutilanteissa riitä kun ei voi tietää mitä neljän seinän sisällä tapahtuu. Ap:n lapsen ikäinen (saati sitten nuorempi) ei osaa olla vielä niin ovela eikä osaa ajatella niin pitkäkantoisesti, että kun tarpeeksi keksin valeita ja olen hankala niin mun ei tarvitse sinne mennä. Kiukutella saattais mikäli hetkellinen haluttomuus hoitoon menoon iskisi mutta mun on kyllä vaikea kuvitella, että alkaisi pissaamaan housuun tai kertoisi tuollaisia huuto- ja pakottamisjuttuja.

Ehdottomasti kannattaa keskustella hoitajan kanssa. Joillakin hoitajilla on kivikautisia tapoja.

Tosta aamulähdöstä en yksinään olisi kovin huolestunut, jos on "uusi" oire, tai siis jos aiemmin on mennyt hyvin hoitoon. Noiden muiden juttujen kanssa asia kyllä vaikuttaa vähintäänkin mielenkiintoiselta...

Onko se lapsi aiemmin puhunut tällaisia, jos on ollut jo vuoden tuolla hoidossa? Onko hoitoryhmässä tapahtunut muutoksia? Onko lapsellasi hoidossa kaveri? Onko hoitoon tullut uusia pieniä ja tyttösi kokee jääneensä ilman hoitajan huomiota?

älä emmi, jää lapselle traumat..
kyllä tuo käytös kertoo, että jotain on pielessä..

Alkuperäinen kirjoittaja mami:

Oma lapsemme ei millään aamulla lähtisi pph:lle ja siitä käydään kauhea sota joka aamu. Kertoo, että täti vain huutaa hänelle ja hän ei saa ruokaa niin paljon kuin haluaisi tai täti pakottaa syömään sellaistakin mistä ei pidä ja oksennus meinaa tulla.

Tyttö on ollut vuoden pph:lla ja on nyt siis 4v. Täti vaikuttaa ihan mukavalta noin 50v. tädiltä ja päivät hänen mielestään menevät aivan hyvin. Syö kuulemma hyvin.

Itseäni huolettaa sillä tyttöni ei yleensä valehtele ja on joskus äärimmäisen nälkäinen kotiin tultaessa. Pari kertaa on pissannut housuunkin päivän aikana ja tyttö ollut kuiva jo sentään 2 vuotta! Tuo aamuinen vastahankoisuus varsinkin pistää miettimään, että ovatko asiat hyvin...

Jos mun lapset alkaa vähänkään kertoileen jotain ton tyylistä,ni mä en lasta hoitoon vie enneku asiat on selvitetty ja/tai uusi hoitopaikka saatu. Pienelle lapselle on kamalaa olla vieraan ihmisen kanssa jos tuolla tavalla "kyykytetään", kun ei ole ketään turvana.

Mä tiedän ainakin kaksi perhepäivähoitajaa joilla lapset eivät viihtyneet enkä ihmettele ollenkaan syytä. Toinen huusi lapsille ihan keskellä katuakin tosi rumasti ja riuhtoi esim hupusta luokseen yms. Kun todistin tuota näkyä toista kertaa niin kävin sanomassa, että käys tohon maahan vaikka polvilles niin mä huudan sulle ja revin sun hupusta,saat vähän tuntumaa siihen miltä se lapsesta tuntuu. Ei suostunut...? :o Ilmoitin hänestä päivähoitotoimistoonkin mutta lapsia hänellä on hoidossa edelleen, vaihtuvuus kyllä on suuri.
Toinen tapaus on sellainen missä perheen isä on työtön alkoholisti, makoilee himassa päivät ryyppäämässä. En ymmärrä miten on mahdollista, että sielläkin on edelleen lapsia mä en veis lastani kertaakaan enää hoitoon paikkaan jossa joku tyyppi haisee kuin rankkitynnyri, se riittäis mulle jo tiedoksi siitä, että siellä ryypätään. Myös tämä pph kiljuu lapsille aika rumasti ja se mun mielestä vaan ei kuulu pph: toimenkuvaan. Komentaa pitää mutta siinäkin on rajansa.

Lapset ovat tossa asiassa kyllä " aitoja mittareita". Jokaisella on joskus väsynyt aamu, mutta jatkuva vastentahtosuus kertoo jo jotain. Vanhempien pitäs enemmän vaatia laadukasta hoitoa, kun sitä toitotetaan jokapaikassa, ja tottakai otat puheeksi, ja joskus voisit yllättäen hakea aikasemmin; ja lisäksi päivähoidonohjaajaan yhteys

Meillä oli välissä uusi pph jolle mentiin huutaen, ja lähdettiin innosta kiljuen kotiin. siell äoli kiusaamista, hoitaja pakotti isommatkin olemaan hiljaa pitkällään 2h, ulkona ei ollut leluja lainkaan, sisällä leikki tila ehkä 2*1,5m siinähän on hyvä 4 lapsen leikkiä..
Nyt oma hoitajamme jatkoi työtä ja johan on hoitoon kiva mennä, ruokakin maittaa hoidossa, ja sitä saa niin paljon ku napa vetää (tämä tarkoittaa sitä että kotona ei useinkaan poika syö iltaruokaa) :kieh:
Eli kyllä siellä joku hiertää..

Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
Jos mun lapset alkaa vähänkään kertoileen jotain ton tyylistä,ni mä en lasta hoitoon vie enneku asiat on selvitetty ja/tai uusi hoitopaikka saatu. Pienelle lapselle on kamalaa olla vieraan ihmisen kanssa jos tuolla tavalla "kyykytetään", kun ei ole ketään turvana.

Peesi, muistan omat karmivat pph-kokemukseni vielä aikuisenakin, juuri sen pakottamisen, uhkailun ja sen kun suljettiin nurkkaan lukon taakse...onneksi vanhempani vaihtoivat minut päiväkotiin...

Luota vaan lapseesi ja siihen että ei halua jäädä hoitoon. Myös pissailu jo kuivaksi oppineella lapsella on noiden muiden oireiden kanssa sellainen juttu jota ei kannata ohittaa.
Satun tietämään yhden pph:n joka on vanhempien kuullen tosi mukava, mutta puistossa näkee mitä lasten kanssa puuhailu on. Teimme joukolla hänestä valituksen alueen pph-ohjaajalle kun kyykytti lapsia ja huusi heille tosi rumasti.

Tunnen myös tosi hyviä ja kivoja pphoitajia , mutta sekaan mahtuu myös kaikenlaisia jopa alkoholisteja ja muuten mt-ongalmaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:

Voisko olla niin, että tuo pph täti tekee ruokaa, joka ei sinun lapselle ole mieleen ja panee tytön kuriin, että on syötävä sitä mitä on tarjolla. En usko että ilkeyttään, muttei vaan ehdi kaikille erikseen tehdä ruokaa. Epäilen ettei tädissä varsineisesti ole mitään vikaa, kemiat ei vaan passaa. 4v voi olla hyvin hmakas hoidossakin ja uskaltaa uhmailla, jos ei muuten niin housuun pissaamalla. Ihan heti en ottais lasta pois pph:sta Voisit kuitenkin ihmetellä ja kysellä pph:olta itseltään, mistä mahtaa johtua.

Mistään ei voi tietää. Meilläkin,kun poika oli vielä pph:lla kertoili kaikkea kamalaa. Hoidossa myös olleelle pikkutytölle oli tullut pissat housuun ja täti oli tokaissut, että saat olla märissä housuissa. Poika myös sanoi,että välillä leivän päällä oli jotain vihreää (eli HOMETTA)!! Ei ole todellakaan kotona tai muualla nähnyt homeista leipää, joten ei nimetäkään osannut! Kyllä pisti vihaksi! Ehkä 2 kertaa vuodessa poika toi askartekuja kotiin. Niin ja ulkoilu oli vaikeeta tälle pph:lle. Usein sanoi, kun lasta haettiin, että ei ole ulkoiltu, kun oli niiiiiin huono ilma. Vaikka tosi asiassa ei mitään syytä,etteikö ulos olisi voinut mennä.

Yhteistyössä