mistä tietää että ihmisellä ei nyt kaikki ole hyvin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emi"

Vieras
Mulla on kaveri josta en ole enää varma vippaako sillä päässä vai onko muuten vaan sekaisin (anteeksi karkea kieleni jotka sitä eivät ymmärrä)

sillä on jo 2 lasta joista toinen on erityislapsi ja toisella ei kai mitään muuta pahan puheenviivästymisen lisäksi,mutta siis tämä kaverini on raskaana sille ns.seurustelukumppanille eli on siis eronnut lapsiensa isästä (tai siis itseasiassa papereitten mukaan on vielä naimisissa,mutta asumuserossa kun haluaa kai pitää jonkun takaportin auki) tämä seurustelukumppani jonka kanssa eroo jokatoinen pv ei halua tätä lasta,mutta kaverini haluaa vaikka on ollut yli vuoden masennuksen takia saikulla ja sai vuoden vielä lisää,eikä sitä oikein kuulema jaksa kiinnostaa oikein mikään paitsi vauva.

Se kun on rikki joka toinen pv kun ne eroo,niin miten se jaksaisi vauvan kanssa yksin,paljon tukea ei muualta saa tai hoitoapua ainakaan.Ja se on hakenut tukiperhettä isommille lapsillensa.mä en siis ymmärrä,sit se puhuu sellasia juttuja mitkä ei ole totta,oletettavasti uskoo omiin juttuihinsa.soittaa mulle noin 10 kertaa päivässä ja purkaa mieltänsä,eikä siinä mitään pahaa,mutta olen jo vuosia kuunnellut sen ongelmia ja mulla on omakin elämä ja omat ongelmat,on ollu eroa,pahoinpitelyjä,narsistin kanssa olemista,mutta en minä niitä muitten niskaan halua kantaa..

Mä kun en enää oikeestaan jaksa kokoajan lohdutella,vuodesta toiseen,mutta miten sellaiselle voi sanoa,ei mitenkään.Se puhuu välillä et tekis mieli syödä pillerit kaapista,mutta ettei kumminkaan niin tekisi,enkä uskokkaan että tekisi,hän vaan on niin huomion jne kipee ihminen ja ymmärrän että jos on sairas niin apua tarvii ja hän myös saa sitä psykiatreilta ym,mutta todellisuudessa en usko hänen olevan niin masentunu kun jaksoi aina baareihin lähteä ja jos miehistä on kyse niin jakso vaikka mitä.

Se aina käyttää ihmisiä hyväksi ja saa käännettyä kaikki toisten viaksi ja osaa myös kusettaa sossua sun muita täyden 10 verosesti,mutta oikeesti olen huolissani hänesta että,missä menee se raja että tietää että nyt tarvis oikeesti apua.hän itse soitti psykatriseen sairaalaa pari viikkoa sitten,että ei jaksa enää kun tuntuu että kaikki kaatuu päälle,mutta sieltä sanottiin että ei tollasen takia sinne vielä pääse ymmärrettävästi.

kiitos jos jaksoitte lukea,minä ja varsinkin mieheni on jo aivan täynnä tätä puhelinrumbaa ja en tiedä miten jatkossa.

No tervettähän tuo ei todellakaan ole. Ja ei kai sinunkaan tarvitse oman mielenrauhasi ja parisuhteen kustannuksella kuunnella ystävältäsi tuota sekavaa sepustusta montaa kertaa päivässä?
Mikset vaan sano suoraan, että et nyt voi auttaa?

Kuvaat tilanteesi ja ystäväsi tilanteen tarkasti. On hyvä, että pyrit täyttämään omaa elämääsi positiivisilla asioilla, suljet välillä puhelimen, tapaat niitä ihmisiä, joiden kanssa nautit elämästäsi.
On hyvä, että sinulla on puoliso, joka on sinun kanssasi hyvän ja terveyden puolella.

Itseään tuhoavan ystäväsi tuhovietti ei ole sinun vastuullasi, olkoonkin että hän on ystäväsi.
AA:n opetuksilla pääsee pitkälle. Vastuu juomisesta ei ole kenelläkään muulla kuin sillä, joka ottaa huumaavat aineet sisäänsä. Kun ihminen hakee tällä huomiota ja yritää huutaa apua, hänen ainoa mahdollisuutensa on katsoa peiliin ja kysyä, joko join tarpeeksi? Vai vieläkö pitää kiduttaa itseä ja lapsia.
Niin kauan kuin äiti ei tähän herää ja vedättää ammattiauttajia, mitään olennaista ei tapahdu.
Jossakin kohtaa tulee se raja, jolloin ystävänä teet siten ystävällesi palveluksen, että käyt sosiaalivirastossa puhkaisemassa kuplan ja kerrot, mitä siinä perheessä tapahtuu. Lastensuojeluun tulisi ilmoittaa, jos lasten kehitys on uhattuna, joutuvat pahoinpidellyksi tai hyväksikäytetyiksi.

Loppujen lopuksi et pysty estämään ystäväsi itsetuhoa. Jos hän haluaa tyhjentää lääkekaappinsa väärään paikkaan, sekin on hänen vastuullaan, ei sinun. - Vaikka et vastaisi hänen puheluihinsa, ja hän käyttäisi sitä verukkeena rangaistakseen sinua uhkaamalla, siitä sinun ei tarvitse kärsiä. Ainoa tapa sinulle selvitä on rajoittaa pahan tunkeminen omaan elämääsi. Sama koskee häntä.

Ehkä ainoa palvelus tässä vaiheessa on, että annat hänelle tavalla tai toisella AA:n auttavan puhelimen puhelinnumeron. Sen jälkeen voit sulkea puhelimesi. Tärkeintä sinulle on huolehtia itsestäsi, että voit olla onnellinen.

Ystäväsi joutuu valitettavsti itse opettelemaan sen, miten tulee onnelliseksi.

Se varmaan loukkaantuisi verisesti,mutta tosia-asia todellakin on se että en mä jaksa enkä pysty auttaa enempää,mullakin on oma elämä ja lapsia,tuntuu että ei itsellenikään oikeesti ole yhtään aikaa ja jos joku hetki löytyy niin en sitä haluaisi käyttää puhelimessa aina.Mä kyllä olen sellanen ihminen että haluan aina auttaa muita,mutta kyllä se omakin sietokyky alkaa tässä asiassa olee pikkuhiljaa tässä.

Ei mielestäni kaverilla ole alkoholi-ongelmaa,käy baareissa aina kun lasten isä ottaa lapset,eli jokatoinen viikonloppu,välillä joka vk:nloppu.En vastaa aina puhelimeen,en aina ehdi tai en jaksa,mutta kyllä mä muutamaan puheluun päivässä vastaan,ennen vastasin aina.Sinällään hän on kyllä hyvä äit,en sitä moiti,hoitaa kyllä perusasiat hyvin,mitä nyt vissii nukkuu aika usein päivällä ja se ei ole hyvä juttu sinällään kun tämä erikoislapsi voi tehdä mitä vaan,vähän aika sitten tappoi perheen lemmikin sillä välillä.

Tiedän että jokainen tekee elämälleen mitä haluaa,enkä ole vastuussa muista,mutta en kyllä haluaisi että se pitää mua ihan paskana kun en jaksa enää kuunnella sitä,monesti hän toteaa että ilman minua hän olisi seonnut tai että ihanaa kun voin aina purkaa sulle,huoh.

Olenkin sanonut vihjaavasti että kun ei olee omaa aikaa itsellenikään että en puhelimessa halua viettää aikaa ja siksi en pahemmin soittele muille,mikä on totta nyt tässä elämäntilanteessa niin hän ei vaan tunnu ymmärtävän:/

Hei,

Paapominen ei ole auttamista. Entä jos hän tarvitseekin kaljan aamulla herättyään? Kuvauksesi mukaan ystäväsi juo liikaa, vaikka selvä humala olisikin vain joka toinen viikonloppu. Miksi perheenäiti nukkuisi päivällä oman pienen lapsen valvoessa, jos ei olisi huuruissa, tai edellisen yön säryissä.
Olet juuri hienosti selittänyt ystäväsi ongelman pois. Koska tuet hänen käyttäytymistään, et käytännössä voi häntä auttaa.

Kerroit myös äskeisessä tekstissäsi, miten ystäväsi on jättänyt lapsensa heitteille päiväsaikaan. Tässä on jo ilmoituksen paikka. Sen voi käsittääkseni tehdä myös nimettömänä.

En nyt ehdi kirjoittaa enempää, pidä huolta itsestäsi!

Ei hän ole koskaan juonut aamukaljaa tai muutakaan krapulaansa,mutta kyllä hän varmaan on oikeesti sen verta henkisesti väsynyt ja nukkunut sen takia päivällä ja lapset eivät nyt ihan pieniä enää ole 8 ja 6 vuotiaita ovat,mutta kun ottaa huomioon tämän toisen lapsen käyttäytymisen niin ei todellakaan kyllä pitäisi nukkua päivällä.

Niin tiedä sitten paaponko,mutta olen itse yrittänyt auttaa sillä että kuuntelen ja hänen mukaansa se auttaa,mutta en tiedä auttaako se konkreettisesti mitenkään.Paljon kyllä saa keskusteluapua kunnalta (käy joka viikko ainakin kerran puhumassa) mutta hänen sanojensa mukaan se ei auta lähellekkään yhtä paljon kun minulle puhuminen.

Oikeassa kyllä olette että minun on jollaintapaa hillitsettävä tuota soittelua,en sitten vaikka vastaa vaikka jos joskus olen yrittänyt enkä vastaa vähän aikaa niin tulee viesti että oletko kunnossa ja siihen minä sitten olen aina viimeistään vastannut.

Yhteistyössä