Mistä te muut vähävaraiset tingitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Kun muitakin täälä varmaan on?

Mä ainakin näistä:

-Jätän esim. leipää ja hedelmiä syömättä vaikka tekis mieli.

-Viime aikoina oon tehny ruokaa vähän pienempiä määriä ja syön vasta sitte jos muilta jää.

-Oon kolmisen kuukautta siistiny karvoja vain saksilla lyhentämällä, terät on niin pirun kalliita.

-Ostan ittelleni vaatteita vain jos on pakko ja sillonkin mahdollisimman halpoja. Tosin näin oon jostain syystä oikeesti tehny koko aikuisikäni rahatilanteesta riippumatta.

Muusta en oikein tiedä tinkiä. Ruokaa ostetaan jo nyt pääasiassa mahdollisimman halpaa, kuitenkin laadusta tinkimättä. Eli lihat ja vihannekset/kasvikset ostan suomalaisia jos sellainen vaihtoehto on tarjolla. Enkä osta esim. rainbown tonnikalaa koska se on kamalaa.

Mihinkäs ootte viimeksi tuhlannu? Mä ostin n. 1,5 vuotta sitten yleiskoneen, oli hyvä tarjous ja ostin osamaksulla. Olin jo vuosia moisesta haaveillut. Kadutti kyllä jälkeenpäin kun makselin niitä osareita.

[QUOTE="vieras";28976645]Mikä on vähävarainen? Tai siis mihin vedetään raja?[/QUOTE]

--------siihen ku itsestä siltä tuntuu? En mä ainakaan muuta rajaa osaa määritellä.

Tingin kaikesta itseeni liittyvästä,eläinten hyvinvoinnista ei voi eikä teinin.
Kampaajalla en käy koskaan,muutaman kerran vuodessa värjään ja leikkaan itse hiukseni. Vaatteeni ostan kirppikseltä ja jos jotain ostan uutena,aina alennusmyynneistä.
Viimeksi tuhlasin ostamalla makuuhuoneeseen uudet verhot.Täyspitkät verhot maksoi 15 euroa.

Kun muitakin täälä varmaan on?

Mä ainakin näistä:

-Jätän esim. leipää ja hedelmiä syömättä vaikka tekis mieli.

-Viime aikoina oon tehny ruokaa vähän pienempiä määriä ja syön vasta sitte jos muilta jää.

-Oon kolmisen kuukautta siistiny karvoja vain saksilla lyhentämällä, terät on niin pirun kalliita.

-Ostan ittelleni vaatteita vain jos on pakko ja sillonkin mahdollisimman halpoja. Tosin näin oon jostain syystä oikeesti tehny koko aikuisikäni rahatilanteesta riippumatta.

Muusta en oikein tiedä tinkiä. Ruokaa ostetaan jo nyt pääasiassa mahdollisimman halpaa, kuitenkin laadusta tinkimättä. Eli lihat ja vihannekset/kasvikset ostan suomalaisia jos sellainen vaihtoehto on tarjolla. Enkä osta esim. rainbown tonnikalaa koska se on kamalaa.

Mihinkäs ootte viimeksi tuhlannu? Mä ostin n. 1,5 vuotta sitten yleiskoneen, oli hyvä tarjous ja ostin osamaksulla. Olin jo vuosia moisesta haaveillut. Kadutti kyllä jälkeenpäin kun makselin niitä osareita.

Hah, onpa hyvä säästökeino; siistiä karvat saksilla! Miten suuri säästö tuliskaan, jos et siisti olleskaan? Aatteleppa ite; ei kulu saksetkaan!

en varsinaisesti ole vähävarainen, mutta perheemme on pienituloinen..
joten säästäminen on tuttua kyllä, ja se mistä säästämme on
ruoka siten, että ostetaan järkeävästi , siten että hyödynnetään jämät seuraavana päivänä, töihin eväät, ei työpaikkaruokaa.. mehut pois ostoslistalta, samoi heräteostot, reseptejä sovelletaan siten että kaapista löytyvää ainetta hyödynnetään.
Vaatteet: kasvavalle lapselle ostan kirppareilta ja kavereiden kanssa vaihdellaan sopivia kokoja, sama urheiluvarusteissa ,uusimpia ei ole pakko olla, mutta toimivat.. Itselle en osta vaatetta ellei ole aivan pakko, sama miehen kamppeissa, lapsille koitetaan ostaa kovasti haluttu ja tietenkin tarvittavat. Myyn myös turhaa pois.
ja Juusto... mun lempiherkkuni-... se vaan on niin kallista, että siitä on pitänyt luopua :(

aika samoja juttuja tulee mitä on esitetty. Yritän tinkiä työpaikkaruokailustakin, eli halvinta einaria kun kaikki kotona tehty syödään hyvin puhtaaksi. Pakastan kaiken mitä jää yli tai jos ostan ale-ruokia.

Käyn harvoin parturissa. Ostan vaatteeni pääasiassa kirpparilta. Kuljen pyörällä. Käytän vähän kosmetiikkaa (pakolliset, eli saippuat, shampoot ja kosteusvoiteet vain), en käy kosmetologilla tai missään kynsimaakarilla. Leffassa ei käydä, ei baarissa eikä Alkossa, eikä kaupastakaan alkoholia osteta kuin ehkä pari kertaa vuodessa. Kahvilla käydään harvoin, ravintolassa ei oikeastaan ikinä. Lehtiä en tilaa. Ostan suhteellisen halpaa ruokaa. Ihan halvinta en, koska en pysty syömään halpoja nakkeja (yöks), tonnikalaa tai sika-nautaa tms.

Onko teillä ap tosiaan niin tiukkaa rahasta, että sinä et voi syödä haluamaasi määrää haluamiasi ruokia? Miten tähän tilanteeseen on päädytty?

Huh! Onneks mun ei tarvitse säästää ja huomhuom tienaan alle 2 tonnii ja silti tällä hetkellä enemmän kuin mieheni... noista yllä mainituista melkein kaikki kuuluu perus arkeeni ja olisi musertavaa, jos noihin ei olisi varaa...

Mihin te kaikki säästätte niin paljon?
Mä säästän rahaa varatilille, mutta ihan huvikseen vain.

Niin mä en tosiaan käy kampaajalla enkä kosmetologilla, en osta meikkejä enkä koruja (en käytä siis), meille ei tuu lehtiä. Mutta nämä kaikki on sellaisia joiden kohdalla tilanne ois ihan sama vaikka ois paljon rahaa joten ne ei oo mitään tinkimistä.

Lapsille ostan kirpparilta vaatteita jos sopivia löytyy mutta niin tekisin joka tapauksessa joten mun kohdalla sekään ei oo tinkimistä.

En syö enkä juo ulkona mutta sitäkään en tekis muutenkaan.

Talouspaperia en kans osta, sitä kyllä välillä kaipais.

On kyllä yks juttu mihin tuhlaan, juon 1-2 kaljaa kuukaudes. Ja syön yhden suklaalevyn. Mutta mun (olematon) mielenterveys tarvii noi. Joo ja joku aika sitte vetääsin palstakännit ja sillon join monta kaljaa.

[QUOTE="Hhh";28976940]Huh! Onneks mun ei tarvitse säästää ja huomhuom tienaan alle 2 tonnii ja silti tällä hetkellä enemmän kuin mieheni... noista yllä mainituista melkein kaikki kuuluu perus arkeeni ja olisi musertavaa, jos noihin ei olisi varaa...

Mihin te kaikki säästätte niin paljon?
Mä säästän rahaa varatilille, mutta ihan huvikseen vain.[/QUOTE]

Säästetään? :laugh: Mitä se on? Kaikki menee mitä tulee eikä riitäkään.

Taloudenhoito
- Ei turhia pesuaineita: pesupähkinät pyykkiin, tiskiaine astioille, keittiöpinnoille + ikkunoille + peileille. Mäntysuopa muille pinnoille.
- Ei talouspaperia
- wc-paperit isossa erässä
- roskakassit edullisena rullana, kaupassa omat ostoskassit mukana.

Ruoka:
- Sesonkiruokaa, tarkkana esim. hedelmien kanssa.
- Ei muroja eikä vanukkaita.
- Puuroja ja maustamatonta jogurttia eri tavoin maustettuna
- Marjat metsästä jne.
- Maidot sieltä mistä halvimmalla saadaan eli tällä hetkellä Citymarketin Pirkka-maito 79snt/litra.
- "Laputettujen" lihojen ostaminen ja tarvittaessa pakastaminen.
- Ulkonasyömisen rajoittaminen.

Ulkonäkö:
- Hiuksissa helppohoitoinen malli, jota voi tuttu ihminen lyhentää.
- Ei kosmetologin käyntejä tms.
- Ei paljonkaan meikkejä.
- Hiustenpesu no-poo -menetelmällä ilman pesuaineita
- Vaatteet kirpparilta, aleista ja nettikauppojen alennuksia + alekoodeja hyödyntäen.

Harrastukset:
- Opiston kautta moni harrastus on edullisempi.
- Lukeminen kannattaa aina ja kirjastossa on loputtomiin valikoimaa fantasiasta runojen kautta elämäkertoihin. Myös eri alojen oppikirjoja on, esim. kielikursseja, keittokirjoja jne., sekä musiikkia + pelejä + dvd:itä. Uutuuksiakin helposti kun ilmoittautuu varausjonoon, joka meillä on ilmaista.
- Pyöräily paikasta toiseen käy liikuntana, mutta säästää myös autoa ja polttoainetta.

Nämä ei tunnu säästämiseltä, sillä olen aika lailla pienen ikäni elänyt säästellen.

^Lisään ylläolevaan listaani yhden ison säästökohteen vielä, mitä ei tule itse ajateltuakaan:
Meille ei tule mitään lehtiä. Tarvittaessa lehdet voi lukea kirjastossa. Uutiset saa netistäkin.

Itse luin juuri vanhaa Meidän Perhe -lehden artikkelia köyhyydestä. Siinä oli kaksi perhettä jotka olivat niin köyhiä että piti leipäjonossa käydä eikä ollut varaa lapsilla harrastuksiin eikä itsellä vaatteisiin. Perheiden viikon ostokset oli listattu. Toinen perhe valitti ettei ollut varaa ostaa broilerinfilettä kaupasta kun on niin kallista, eikä lapselle 10 e maksavaa lelua synttäriksi. Silti pistivät esimerkkiviikolla 10 e limsaan ja sipsiin jotka ostettiin kioskista kaupan sijaan (eli vähintään tuplahintaan, Lidlin hinnoilla varmaan kolminkertaiseen). Tupakkaa ei mainittu erikseen mutta veikkaanpa että sitä kului kyllä myös.

Toisesa perheessä taas ei ollut varaa lasten harrastuksiin eikä mihinkään uuteen vaatteeseen mutta talouteen tuli Hesarin vuositilaus johon menee halvimmallakin tarjoushinnalla ainakin 180 euroa vuodessa.

Yhteistyössä