Mistä te keski/pienituloiset tingitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

millis

Vieras
Tuli tässä mieleen, että jotkut sanovat, että ei ole rahaa ostaa huonekaluja ja käyvät sitten kuitenkin kaksi kertaa vuodessa koko perheen voimin ulkomaanmatkalla.

Tai toinen sanoo, että kyllä ruoka on kallista, pakko ostaa lidlistä ja sitten käydään siellä huonekalukaupassa ostamassa uutta sohvakalustoa 2 vuoden välein.

Eli kaikilla on ne omat tärkeät asiat joihin panostetaan ja sitten tingitään jostain muusta.

Mistä sinä tingit ja mistä taas et?

Meillä tingitään juurikin tuosta ensiksi mainitusta lomailusta. Ruoka on sellainen josta ei tingitä, ostetaan aina kun mahdollista kotimaista ja mielelllään lähellä tuotettua ruokaa. Huonekaluista tingimme sen verran, että kaiken ei ole pakko olla aina uutta. Esim. nyt on kuopukselle odottamassa käytettynä saatu sänky.

Vaatteisiin tulee ehkä tuhlattua vähän turhan paljon, ainakin lasten vaatteisiin. Ne vaan on niin ihania, että niitä tulee ostettua... ja valitettavasti näillä tuloilla niitä vähemmän ekologisia HM:ää yms. Mutta paljon ostan myös huutiksesta käytettyä ja samoin kirppareilta.

Niin ja nettotulot meillä on n.2200?. Monen mielestä varmaan pienituloisia, mutta kun itse voi valita sen mistä tinkii, niin ei nuo tulot tunnu niin pieniltä.

Minusta tuntuu, ettemme tingi mistään. Ruokaan jne. ei mene paljon, mutta syömme silti hyvää ruokaa ja vieläpä terveellisesti. Onneksi lapset ovat tottuneet syömään melkein mitä vaan ja alas menee kaikki kaalilaatikosta hirven kieleen. Lomamatkoja emme juurikaan harrasta, mutta teemme paljon retkiä täällä asuinseudulla.

en osta huonekaluja, mulla on kaikki tarpeelliset ja jos eivät hajoa niin en vaihda minkään kyllästymisen vuoksi. Ostan vaatteet niin että niitä voi käyttä useamman vuoden, eli en osta pintamuotia joka näyttöää hölmöltä vuoden kuluttua,.
Enkä osta vaatteita jos niitä ei oikeasti tarvitse, oikea tarve ei ole se että kaapissa on kymmenen paitaa joista vaan ei tykkää...
en osta jugurtteja, eineksiä, juustoa kuin harvoin, enkä käy kampaajalla tai missään kosmetologilla.

enkä lomaile missään.

kodin sisustus on pari vuotta ollut aika nollassa.. nyt tuli miehen opiskelut valmiiksi ja mun ehkä ensi vuonna, eiköhän joskus saada tää kämppäkin kondikseen... omista vaatteista ja miehen vaatteista tingin myös, ruuasta ei juurikaan, eikä lasten tarvitsemista jutuista ja harrastuksista =)

no meillä tingitään lomamatkoista ja huonekaluista. petivaatteita en osta käytettynä.
vaatteita tulee ostettua kirppareilta, tosin ei alusvaatteita ja sukkia. pojalle ostan vaatteet alennusmyynneistä.
ruuasta ei tingitä, ostetaan hedelmiä jne. tosin ei aina luomua eikä kotimaista. valmisruokia meillä ei syödä ollenkaan.

alkanut ostaa käytettyjä vaatteita, ennen olin sellainen, että pakko olla vaatteet uusia! Matkoilla emme käy, huonekalujakaan ei olla uusia ostettu vähään aikaan.

Ollaan aika antimaterialisteja monessa mielessä, joten sisustukseen ei laiteta rahaa, ostetaan vaan tarpeellista ja yleensä käytettynä.

Ruokaan käytetään rahaa kyllä niin että ostetaan luomua ja erilaisia kasviksia, välillä viinejä ja erikoisoluita ja juustoja, mutta tingitään niin ettei osteta karkkia, muroja, leipää, leikkeleitä, hienoa lihaa (syödään kasviksia ja kalaa sekä harvoin poroa), tuoremehuja, hedelmiä.

Vaate-meikkishoppailusta en välitä eikä mieskään. Kirppareita joskus kierretään.

Muita paheita kirjat (vaikka lähinnä käytetäänkin kirjastoa), matkustelu, tietynlaiset sisustusjutut (kuten että pitää vaihtaa välillä seinien väriä), puutarha.

Mä lienen hyvätuloinen, mutta koska olen yh, meidän perheemme lienee jossain keski- ja pienituloisen välimailla.

On aika vähän asioita, joista en olisi valmis tinkimään. Näitä taitavat olla vain lasteni terveys sekä heidän opiskelunsa.

Ruuasta tingin joskus ihan vaan huvin vuoksi eli pidän tietynlaisia nuukuusviikkoja, jotta "totuus ei unohtuisi". Kampaajalla käyn keskimäärin kerran 3-5 vuodessa. En meikkaa koskaan, kosmetiikkana mulla on shampoo, saippua, hammastahna ja deodorantti. Vaatteita ostan vain silloin, kun edelliset joko hajoavat tai eivät mahdu enää päälle.

Mulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan, joten siinä tulee säästetyksi jo pitkä sentti. Huonekaluja otan vastaan sukulaisilta ja tuttavilta tai sitten kiertelen kirppiksiä/kierrätyskeskuksia.

Minusta tuntuu et meillä tingitään nykyään ihan kaikesta. Yläkerran rakennus vei ja vie edelleen kaiken ylimääräisen ja vähän enemmänkin.
Ruokaa ostetaan kohtuudella, eli katon halvimman vaihtoehdon ja harvemmin mitään erikoisempaa ostan. Vähän ois vielä vara tinkiä mutta sitte alkaa jo kiristyyn mun hermot.
Vaatteita ostan pakon edessä. Kirpparilta ostan sit jotain mikä ei ihan pakollista jos kohdalle sattuu.
Huonekaluja ois tarvetta uusia (lapsille patjat, koulutuolit, sohvat on rikki, tietokonepöytä ei toimi käytännössä jne). Aina vaan siirtyy ja siirtyy niiden ostaminen. ja esim tuolla yläkerrassa ei ole vieläkään verhoja ja mattoja vaikka lapset asuneet jo puoli vuotta siellä.
Tuntuu että tuota hankittavaa ois loputtomiin.. Raha vaan riittää just ruokaan ja ihan pakolliseen.

Ruuasta, vaatteista ja lasten tarpeista emme tingi. Sen sijaan emme metkustele ulkomailla, harvemmin kotimaassakaan. Ehkä siihen olisi varaa, jos säästäisi, mutta se tosiaan tietäisi pienempää summaa pakollisiin menoihin jos säästöön osan laittaisi. Ja kotia ei ole mahdollista sisustaa kuten haluaisi, mutta onneksi mieltä piristää myös hieman pienemmät sisustushankinnat, kuten uudet verhot jne.

jollain tavalla säästetään ruuassa. ei osteta luomua, eikä kotimaistakaan jos vieressä on lähes sama tuote paljon edullisemmin.
toisaalta ei kyllä osteta aina sitä halvintakaan, vaan ostetaan hyvää ruokaa =) ei eineksiä, syödään kuitenkin terveellisesti ja hyvin, hyvää ruokaa ja sitä ostetaan riittävästi. mutta pienillä jutuilla siinä säästetään.

vaatteissa säästetään myös, ostetaan ne nimittäin h&m:ltä :D
lomamatkoissa säästetään, ei reissata.
autoa ei ole joten siinä säästää.
sisustetakaan ei juurikaan.

itseasiassa en ymmärrä mihin kaikki rahat menee?! :o

Meillä 4-henkinen perhe, lapset 2v. ja 1kk ja minä saan vain minimiäp-rahan sekä esikoisesta 20? hoitolisää. Yhteensä meidän nettotulot on noin 2200?, joku kuukausi vähän enemmänkin kun miehellä ylitöitä runsaammin.
Asumme omistusasunnossa, eli siinä ei olla tingitty, tosin tilaa voisi olla enemmän jos tulot olisi suurensuuret niin toki olisimme ostaneet isomman kodin. Mutta halusimme että lapset pystytään hoitamaan kotona ja siksi otimme vähemmän lainaa = pienemmän kodin.
Auto täällä on pakko olla, kun mies ei pääsisi julkisilla töihin, ja muutenkin käymme kylässä ym. melko paljon eli autoa tarvitaan. Mutta olemme säästäneet siinä että meillä on vain yksi auto, nyt kun olen kotona lasten kanssa niin emme sitten pääse miehen töissä ollessa mihinkään kauemmas, mitä nyt rattailla pystymme liikkumaan.
Emme lomaile muuta kuin 1-2 krt vuodessa kotimaassa, ulkomaan reissut ei edes kiinnosta nyt, ehkä sitten kun lapset on vanhempia.
Ei myöskään harrasteta mitään kallista, eikä käydä baareissa tai käytetä muutenkaan alkoholia juuri ollenkaan tai tupakoida.

Ennen lapsia poltimme tupakkaa molemmat ja nyt ihan kauhistuttaa miten paljon siihen ja baarissa käymiseen saimme kulumaan rahaa! Samoin söimme tosi usein ulkona, nyt se on jäänyt huomattavasti vähemmälle.
Ruuasta emme tingi, vaan ostamme lähes aina kotimaista, tuoretta, lähellä tuotettua jne. vaikka se onkin kalliimpaa. Lapsille tulee ostettua aika paljon vaatteita mutta osa käytettynä.

Huonekaluja tulee ostettua harvemmin, jos jotain ostetaan niin harkitaan aika kauan ja ehkä vähän säästetäänkin.

Kuitenkin koemme ettei olla jouduttu tinkimään oikeastaan mistään, nää on kaikki meidän omia valintoja ja olemme onnellisia juuri näin :heart:

Näillä tuloilla ei ole varaa ostaa muuta kun ruokaa ja vaatteita. Vaateet ostetaan uutena kaupasta ja yritän saada aina hyvää ja kunnollista ruokaa pöytään. Jos joku haluaa jotain pientä ylellisyyttä niin se ostetaan ja herkkuja myös. Kaiken kalliimman tavaran hankinta jätetään tulevaisuuteen :D

Meillä on nettotulot jotain reilu 3000e nyt kun mä olen kotiäitinä...Meillä käytetään rahaa "turhuuteen" mm. 400e/kk auton lyhennyksiin, kummallakin on kuntosalikortit, mä tupakoin välillä, jne...Mutta sitten taas säästetään esim. siinä että ostan tosi paljon vaatteita käytettynä, kesäaikaan pyritään kulkemaan paljon pyörälläkin, kaupasta ostetaan edullista ( ei luomua tai muuta kallista). Mihinkään ulkomaan matkoihin ei rahaa nyt riitä. Ihan hyvin pärjätään, mutta isommat suurehkot ostokset saa nyt kotiäiti ajalla odottaa.

Säästetään ruoassa siinä mielessä että ei osteta luomua jos se on kalliimpi kuin epäluomu tuote. (Ohrajauhot ovat luomuna edullisempia ainakin shittarissa). Omat eväät töihin ja retkille, siinä säästetään.

Säästetään sillä että parturoinnit tehdään itse, ja tupakkaa tai meikkiä ei käytä kukaan, ollenkaan. Vaatteissa säästetään suosimalla kierrättämistä ja parsitaan rikki menneet, lisäksi ompelen itse joitain vaatteita. Uutena ostetaan vain tarpeeseen.

Kun bussilla pääsee täälläpäin ilmaiseksi rattaiden kanssa, kuljetaan tilaisuuden tullen bussilla oman auton sijasta, lyhyet matkat pyöräillään. Lomamatkoja meillä ei tehdä ollenkaan, mutta etukäteen on säästetty jotta kesällä päästään huvipuistoon pari kertaa koko perhe - ja omat eväät mukaan sinnekin ettei tarvitse ostaa ökyhintaisia huvipuistoruokia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Säästetään ruoassa siinä mielessä että ei osteta luomua jos se on kalliimpi kuin epäluomu tuote. (Ohrajauhot ovat luomuna edullisempia ainakin shittarissa). Omat eväät töihin ja retkille, siinä säästetään.

Säästetään sillä että parturoinnit tehdään itse, ja tupakkaa tai meikkiä ei käytä kukaan, ollenkaan. Vaatteissa säästetään suosimalla kierrättämistä ja parsitaan rikki menneet, lisäksi ompelen itse joitain vaatteita. Uutena ostetaan vain tarpeeseen.

Kun bussilla pääsee täälläpäin ilmaiseksi rattaiden kanssa, kuljetaan tilaisuuden tullen bussilla oman auton sijasta, lyhyet matkat pyöräillään. Lomamatkoja meillä ei tehdä ollenkaan, mutta etukäteen on säästetty jotta kesällä päästään huvipuistoon pari kertaa koko perhe - ja omat eväät mukaan sinnekin ettei tarvitse ostaa ökyhintaisia huvipuistoruokia.

Tässä oli paljon tuttua, mutta enpä ois osannu tinkimikseksi mieltää! Ei autoa meilläkään, ei edes ajokorttia. Päihteille ei ja meikkiä en käytä. Omat eväät niin töissä kuin retkilläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Onko 2000-3000 euroa kuussa vähän? Pienet tulot? Mitkäs on isot? :D :D

No on kyllä pienet tulot mun mielestäni. Me saadaan ehkä n. 4500e/kk normaalisti ja silloin pidän meitä keskituloisina. Isoina pidän ehkä 6000e/kk tai yli tuloja. Siis nettotuloista puhun.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Onko 2000-3000 euroa kuussa vähän? Pienet tulot? Mitkäs on isot? :D :D
No jos suomalaisen palkansaajan keskiansio pyörii siinä 2500 euron kieppeillä ja perheessä on kaksi palkansaajaa, niin kyllähän tuo 2000-3000 euroa kuussa käteen kahden palkansaajan perheessä on jo siellä pienituloisuuden puolella.

säästetään kaikesta. =) Kolmihenkinen perhe, keskitetään S-ryhmän kauppoihin ja suurinosa elintarvike ja muista ostoksista ovat Rainbow tai X-tra tuotteita (joista hyvin moni on muuten valmistuttaja Inex Espoo sekä valmistusmaa Suomi). 1,5 vuotiaan lapsemme kaikki vaatteet ovat saatuja jo ajalta ennen hänen syntymäänsä, en todellakaan shoppaile vaatteita hänelle muualta kuin kirpputoreilta aina sukkia myöten. En osta vaatteita myöskään itselleni, sisustusta ei käsittääkseni tarvitse uusia kyllästymisen tai vaihtelunhalun vuoksi? Emme matkustele ulkomailla vuosittain, nyt olisi yrityksessä kyllä säästää häämatkaan. Itse olen hoitovapaalla minituloilla, eikä miehenkään tulot päätä huimaa, mutta kivasti pärjäillään. Mies tupakoi, se on kallista, nalkutan siitä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No jos suomalaisen palkansaajan keskiansio pyörii siinä 2500 euron kieppeillä ja perheessä on kaksi palkansaajaa, niin kyllähän tuo 2000-3000 euroa kuussa käteen kahden palkansaajan perheessä on jo siellä pienituloisuuden puolella.

Miä olen niin tottunut tähän tilanteeseen, vaikka se ketuttaa, että varmaan sekoan päästäni jos myö molemmat joskus saadaan parin tonnin palkkaa :D

Uusimmat

Yhteistyössä