Mistä te ihmiset riitelette parisuhteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Tuntuu, että joka tuutista toitotetaan, että pariskunta joka ei riitele on jotenkin omituinen / viallinen?

Minä en rehellisesti sanottuna muista, että olisin riidellyt koskaan mieheni kanssa; olemme olleet 10 vuotta yhdessä. Riidan määrittelen vähintään kovaääniseksi puheeksi.

Toki voimme ajatella joistain asioista eri lailla, mutta mitä sellaisesta riitelemään?

Kaikista menoista on aina saatu helposti sovittua (ja meidän huushollissa on vain yksi auto, pienet lapset ja koirat). Rahasta ei tarvitse riidellä, sitä on riittävästi ja lisäksi kumpikin on sitä huono käyttämään. Liekö tämä hyvä estin riitelyille?

Tottakai joskus ärsytämme toisiamme, mutta näissä tilanteissa joko olemme liian laiskoja sanomaan mitään tai jos sanotaan, niin pieni tuhahdus riittää. Yleensä asiat on sitten helppo sopia jos jotain sovittavaa on.

Ollaanko me aivan kieroja ja terapiaa vailla?

Jos olette niin nähdään sitten terapiassa. Vai lasketaanko riitelyksi jos menee johonkin hermot ja ollaan vaan omissa oloissamme siihen asti hiljaa että ollaan valmiit taas normimeininkiin?

Ei mekään olla mieheni kanssa koskaan riidelty. Tosin ollaan oltu yhdessä vasta puolitoista vuotta. Mutta en vois oikeen kuvitellakkaan, että riideltäs. Ei olla sen tyyppisiä ihmisiä kumpikaan.

Ollaan mekin oltu joistain asioista eri mieltä ja väittelykin peräti ollaan saatu aikaiseksi, mutta ei riidellä.
Meillä ei myöskään huudeta kovaäänisesti.

Ennen riideltiin seksin määrästä (minä halusin enemmän).
Kun tämä ongelma on poistunut, niin harvemmin riidellään.
Oikein pinnistäessä muistelen, että joskus pari kuukautta sitten
hetkeksi möksähdettiin. Oli niin turhanpäiväistä, etten enää syytä muista.

Parisuhdeterapeutit on kyllä sitä mieltä, että ei ole normaalia jos ei riidellä. Riitelyn määritelmä ei ole se että pitää huutaa tai edes korottaa ääntä. Kyllä riidellä voi ihan normaalillakin äänellä.

[QUOTE="vieras";22934132]Parisuhdeterapeutit on kyllä sitä mieltä, että ei ole normaalia jos ei riidellä. Riitelyn määritelmä ei ole se että pitää huutaa tai edes korottaa ääntä. Kyllä riidellä voi ihan normaalillakin äänellä.[/QUOTE]

No, mä en tiedä, onko noin, mutta jotkut, jotka pätee sillä, ettei riitele, eroaa sitten kumminkin ja syynä on se, että toinen on kokenut, ettei häntä haluttu ikinä huomioida. Ja toinen ihmettelee, onko tosiaan noin, kun se toinen on aina sanonut vain: Ihan sama.

Meillä riidellään, huudetaankin. Kummallekaan ei jää epäselväksi mitä toinen haluaa tai ajattelee.

Kyllähän ihmisten luonteetkin vaikuttaa pitkälti asiaan. Itse olen kauniisti sanottuna temperamenttinen - vaikka osaan kyllä hillitä kiukkuni tilanteissa, jotka sitä vaativat. Mies on vähän samanlainen.

Meillä on voimakkaat mielipiteet, joten jostain asenteista saattaa tulla joskus riitaa, mutta kaikki saadaan kyllä sovittua, tai molemmat myöntävät lopulta, että kummallakin on pointtinsa ja täytyy vain hyväksyä ettei kaikesta voi olla samaa mieltä. Ollaan oltu 11 vuotta yhdessä eikä mitään ylitsepääsemätöntä ole ollut.

Toisin sanoen jotkut meidän kädenväännöt saattais jonkun hiljaisemman hissukan mielestä olla jotain aivan järkyttävää, ja meille se ei ole mitään muuta kuin pieni erimielisyys josta on kiva vängätä :D

Itse määrittelen riitelyksi väittelyn ja erimielisyyden jostain asiasta. Emme juurikaan huuda, joskus ääni saattaa vähän kohota, mutta yleensä päinvastoin: liioitellun rauhallisesti selittää toiselle asiaa, että itsekin vähän rauhottuisi.... riidellään ehkä noin pari kertaa kuukaudessa ja riidan aiheita ovat:
- lasten kasvatus (miten tulisi kasvattaa, miten paljon voi antaa periksi yms. )
- Se että mies ei hoida omaa osuuttaan kotitöistä
- Mies sanoo jotain todella outoa/typerää/käsittämätöntä
- Uskonto, politiikka, mikä tahansa ajankohtainen aihe
- seksi tai pikemminkin sen puute

Kiitos vastauksista. Ihana huomata, että muitakin "viallisia" löytyy.

Rahasta, siivoamisesta tai seksistä ei ole koskaan tarvinnut millään tavalla riidellä. Eikä lasten- taikka eläinten hoidosta. Aina on voinut toiseen luottaa 100 % kotirintamalla.

Hermot toki menee itseltä moneenkin asiaan, mutta WcAnkan (kiva nikki) tyyliin silloin yleensä häivyn joksikin ajaksi omiin oloihin. Mutta tätä en riitelyksi laske. Yleensä nämä eivät mitenkään liity ees mieheen, vaikka toki väsyneenä voi hänkin ärsyttää joskun täysillä. Mut jos toinen on valmiiksi kiukkuinen, niin eipä se toinen osapuoli yleensä kuin hymyile osaaottavasti ;)

No, mä en tiedä, onko noin, mutta jotkut, jotka pätee sillä, ettei riitele, eroaa sitten kumminkin ja syynä on se, että toinen on kokenut, ettei häntä haluttu ikinä huomioida. Ja toinen ihmettelee, onko tosiaan noin, kun se toinen on aina sanonut vain: Ihan sama.

Meillä riidellään, huudetaankin. Kummallekaan ei jää epäselväksi mitä toinen haluaa tai ajattelee.

Mä en kans ymmärrä parisuhteita, joissa ei ikinä sanota niitä todellisia mielipiteitä. Hissutellaan vaan hiljaa kunnes toinen yllättäen häipyy. Toinen ei kuulemma koskaan kuunnellut eikä toinen saanut sanottua mitään muuta kun että ihan sama.

Meillä tuntuu olevan vähän samantyyppiset suhteet :D

[QUOTE="vieras";22934184]Mä en kans ymmärrä parisuhteita, joissa ei ikinä sanota niitä todellisia mielipiteitä. Hissutellaan vaan hiljaa kunnes toinen yllättäen häipyy. Toinen ei kuulemma koskaan kuunnellut eikä toinen saanut sanottua mitään muuta kun että ihan sama.

Meillä tuntuu olevan vähän samantyyppiset suhteet :D[/QUOTE]

Eihän riitelemättömyys ja omien mielipiteiden sanomatta jättäminen ole sama asia. Kyllä meillä mielipiteet sanotaan ja vaikka eriäisivät niin mitä sitten? Ei niistä riidellä kannata, ei me yhtä ja samaa ihmistä olla kuitenkaan. Eikä niin ollen joka asiasta myöskään samaa mieltä.
Me ollaan alusta asti noudatettu "puolitiehen vastaan"-taktiikkaa, jos jossain isommassa, tärkeässä asiassa ei olla samaa mieltä. Hyvin on toiminut, ei tarvi riidellä.

Mun mielestä on kyllä epäilyttävää, jos jollakulla ihmisellä ei A) ole mistään niin vahvoja mielipiteitä, että niitä olisi valmis puolustamaan ja B) asuu 10 jonkun kanssa, eikä tällaisia asioita tule keskusteluissa eteen.

Siis puhutteko te riitelemättömät yleensä mistään ja jos, niin miten voi olla mahdollista, että kaksi ihmistä on joka asiasta niin samaa mieltä, että ikinä ei tarvitse väitellä.

Riidellään kotitöistä. Ei rahasta.
Minä kysyn milloin on viimeksi siivonnut vessan tai jotain ja mies että eipä taida olla siivonnut tai minä sanon ett aikooko siivota ja hän että eipä aio. että näin meillä.

ja en olisi ikinä uskonut, että kotitöistä tulee tulee tällainen inhottava juttu. riidanaihe. ja ne väsyttävät.

Yhteistyössä