mistä taloudellista apua?!*eroasiaa*

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ollaan miehen kanssa tultu siihen tilanteeseen että avioliitto taitaa olla tulossa päätökseen. syitä on monia..

kysymykseni onkin, onko täällä tietoa (kuten olen joskus lukenut jonkun saaneen) jonkinlaista muuttoavustusta jostain esim. kela tai sossu. olen opiskeleva äiti jolla kaksi pientä lasta jonka kanssa muuttaisin. kaikki tavarat tämänhetkisessä kodissa ovat miehen, koska miehen palkalla ne ostettu.

omaan asuntoon lähtiessäni tarvitsisin tietenkin kaikki ne välttämättömät tavarat jotka lapset tarvitsevat. omia säästöjä minulla ei opiskelevna ole yhtään. ja tuloina ainoastaan opintotuki. lasten sängyt, ruokapöytä, pyykinpesukone ne ne varmaan olis kriittisimmät ostettavat. voiko tällaisiin saada avustusta jostain?

entäs sitten tulot, onko minun mahdollista menettää lasten huoltajuus isälle tulojen perusteella? vai onko meillä mahdollisuus yhteishuoltajuuteen, esim, isällä joka toinen vloppu? voidaanko pelkkien tulojen perusteella huoltajuus määrätä isälle?

entäs elatusmaksut, tuleeko maksettavaksi miehelle jos lapset kuitenkin ovat hällä jokatoinen vloppu?

en näistä eroasioista ymmärrä mitään kun en koskaan ennen ole tällaisten kanssa joutunut tekemisiin.. pelottaa tulevaisuus, ihan taloudellisestikin mutta en voi jäädä tällaiseen suhteeseen talouden turvaamisen takia. ei ole reilua ei miehelle, mulle eikä lapsille.
Kiitos jos joku jaksaa vastata!
 
Jos olette naimisissa ja ilman avioehtoa, niin saat kyllä niistä tavaroista osasi vaikka kuinka olisi miehen hankkimia. Kannattaa ottaa yhteyttä kaikkiin tahoihin (aloita nyt vaikka lastenvalvojalle soittamisella ja siitä jatkat toimeentulotuki-asioiden hoitoa ko toimiston kanssa).
 
Onko asunto oma vai vuokralla? Jos oma, niin olet oikeutettu puoleen maksetusta osasta jos olette naimisissa ilman avioehtoa. Lisäksi sinulle kuuluu puolet asunnon arvonnoususta.
 
1. avioliitossa yleensä osotetaan omaisuutta niin että esim äidille ja lapsillekin jää jotain - ilmainen oikeusapu toimisto
2. riippumatta huoltajuus muodosta yksin tai yhteihuoltajuus jos lapset asuvat pääsääntöisesti äidillä eli ovat kirjoilla luonasi - isä maksaa elatusmaksut
3. Tulot eivät vaikuta siihen kumman luona lapset asuvat tulevaisuudessa. ensi sijainen asia on kuka on ollut enemmän lasten arjessa mukana.
4. varaa aika lastenvalvojalle, siellä sovitaan huoltajuudesta. Ylennsä suositellaan yhteishuoltajuutta mutta paperia ei tarvitse allekirjoittaa jos sopimukseen ei päästä esim elatuksesta tai on muuten todella riitaiset välit. Asia menee oikeuteen mutta sitä ei kannata pelätä
5. ero paperit vetämään
6. jos muutatte lasten kanssa pois, etsi asunto. Saat asumistukea.
7. lapsilisiin täytyy hakea yksinhuoltaja korotukset

Paras on jos pystytte järkevästi miehen kanssa sopimaan raha-asioista, lasten elatuksesta ja huoltajuus muodosta ja tapaamisista. Kaikista voi mennä oikeuteen ja koska olet opiskelija saat ilmaisen oikeuavun. Miehesi työssä käyvänä joutuu maksamaan omat oikeuden käynti kulunsa sekä lakimiehen palkkion. Siksi on myös miehen etu että löydätte asiassa yhteisen sävelen.
 

Yhteistyössä