Mistä sitä voi säästää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talouspohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

talouspohdiskelija

Vieras
Olen nyt totaalisen kyllästynyt perheemme tilanteeseen, mielestäni rahaa pitäisi joskus jäädä vähän säästöönkin :(
Tilanne tämä; mies tienaa noin 1600-2000€/kk ja minä 1800€/kk, nettona siis. Eli yhteensä 3400-3800€. Lainanlyhennyksiin menee noin 1100€/kk ja lasten tarhamaksut 480€. Ruokakauppaan menee noin 400-600€/kk ja minulla bensaan (pitkät työmatkat) noin 200€/kk.
Lisäksi tietysti vakuutusmaksut, kaikki kiinteistön hoitokulut, sähkölaskut jne (ne normaalit kulut).
Mistä voisimme säästää, koska tuntuu että joka kerta kun tili tulee niin rahat ovat jo ihan finito! Ja en varmaan tähän osannut kaikkea kirjoittaa, mutta kysykää niin vastaan kyllä..

Tupakoitteko?
Käyttekö baareissa, ravintoloissa yms ?
Alkoholin ja kaljan käyttö?

Jos vastasit kyllä johonkin noista kohdista, niin siinä on ensimmäinen säästökohde.

Pidä tarkkaa kirjaa mihin se raha oikein uppoaa, erilaisiin heräteostoihin voi mennä yllättävän paljonkin.

Kai sähköt ja vakuutukset on kilpailutettu?

No kaikki pikku heräteostokset tekee kuukaudessa paljon.Alappa tarkkailla tuleeko kaupasta ruokaostosten yhteydessä ostettua kaikenlaista pientä ylimääräistä? toinen on lehtitilaukset, onko teillä useita maksullisia lehtiä, voisko niistä vähentää? tupakointi/alkoholi, hyvä säästökohde jos niihin menee rahaa. Lapsille vaatteet alesta, itse ostan aina alesta erityisesti ulkoiluvaatteet jotka on kalliita. Matkustelu - meneekö siihen miten paljon?

Mulla tällä hetkellä melko pienet tulot menoihin suhteutettuna, joten mietin kyllä tarkkaan talousasiat. Lasken ennen palkkapäivää paljonko laskujen jälkeen jää käteen ja pidän summan mielessä tarkkaan. Käyn kerran viikossa tekemässä isommat ruokaostokset isossa marketissa (saan kyydin onneksi, sillä autoa ei ole). Mietin etukäteen viikon ruokalistaa, johon sisältyy patoja, keittoja, puuroja, laatikoita, mutta myös vihanneksia ja hedelmiä, sillä haluan pitää kiinni terveellisyydestä. Perusruokaa kun tekee, pystyy aika halvalla syömään hyvin. Katsoo vaan, että ostaa sesongin mukaan, eli nyt talvella ei paljon kurkkua ja tomaattia syödä vaan porkkanaa, kaalia ja lanttua. Kesällä saa sitten halvemmalla muita vihanneksia. Ruokakaupan menot on mulla iso erä, jos en yhtään mieti mitä ostan. Kun suunnittelee tarkkaan, saa säästettyä noin puolet kuukauden ruokamenoissa. Ihan totta!

Muista se, että mukavuudesta on tingittävä, jotta säästöön jää. Kakkua kun ei voi sekä syödä että säästää, se on kylmä fakta. Lopeta turhat lehtitilaukset, älä ostele vaatteita kuin pakon edessä, älä käy kahviloissa, syö töissä eväitä. Ja laita esim. 100 euroa suoraveloituksella säästötilille heti palkkapäivänä menemään. Pieni summa, mutta siitä se lähtee!

Joo, molemmat tupakoidaan kyllä :(
Baareissa tms käydään ehkä noin kaksi kertaa vuodessa, joten siitä tuskin tarvii säästää? ;) Muutaman kerran kuukaudessa haetaan pitsaa tai hampparit, muuten syödään tavallista kotiruokaa. Ei eineksiä, vaan terveellistä perusruokaa (paljon keittoja). Yritän leipoa itse leipää välillä ja herkuttelut meillä on lähinnä pannari/lättylinjaa, marjarahkaa (omista marjoista) tms. Lehtiä tulee veikkaaja ja meidän perhe. Vaatteita ostetaan vain tarpeeseen! Ulkovaatteiden/kenkien laadusta en suostu tinkimään, joten niihin menee rahaa (vaikkakin taas niissä mummu monesti avustaa), mutta esim ostin lapsille kevätasut (takki+housut) niin niihin meni 170€.
Vakuutukset kilpailutettiin muutama vuosi sitten.

[QUOTE="juu";23423707]no asumiskulut. muuttakaa lähemmäs töitä ja tarhaa, jopa niin että autoa ei tarvi työmatkoihin vaan pyörä pääosin riittää.[/QUOTE]

Tarha on lähin mahdollinen. Itse olen koittanut löytää töitä lähempää, mutta ei ole ollut mitään tarjolla. Muuttaa emme halua,koska vasta muutama vuosi sitten talon ostimme ja se on ns. sukutila, josta en suostu luopumaan!
Vai onko siis kyse vain siitä että valitan kun ei ole rahaa, mutta en ole valmis mistään luopumaan? hmmm... Eikai se asia ihan niin mustavalkoinen voi olla? Eikai sitä nyt omasta rakkaasta kodista tarvitse luopua?

[QUOTE="aloittaja";23423701]Juu, ei jää säästöön ei :([/QUOTE]

Musta on aika kauheeta ajatella tuollaista tilannetta.
Meillä mä oon kht:lla ja vain mies käy töissä, eikä se mikään kirurgi ole. Omakotitalossa asutaan.
Tosin ei meillä just nyt säästöön jää, mut kun olin töissä, niin ihan hyvin jäi.

[QUOTE="aloittaja";23423747]Vai onko siis kyse vain siitä että valitan kun ei ole rahaa, mutta en ole valmis mistään luopumaan? hmmm... Eikai se asia ihan niin mustavalkoinen voi olla? Eikai sitä nyt omasta rakkaasta kodista tarvitse luopua?[/QUOTE]

Ei kai sitä nyt ensimmäiseksi tarvitse kodista luopua.
Eineksistä, tupakasta, oluesta ja uusista vaatteista voi aloittaa.
Hrrastuksetkin monesti maksaa maltaita.

Mä myöskin lämpimästi suosittelen, että teette muutaman kuukauden ajan kirjaa siitä mihin kaikkeen rahaa käytätte. Säilyttäkää kaikki kuitit. Siinähän sen näette.

Ja sehän monesti on niin, että kaikki mikä tulee myös menee, jos menoja ei tarkkaile. Siksipä säästöön aiottu summa kannattaa laittaa sivuun (toiselle tilille tms.) saman tien kun raha tilille napsahtaa. Ei sitä rahaa siellä alkuperäisellä tilillä enää kuun lopussa ole :)

Mä itse käytän hyödykseni tarjoukset. Teen viikon ruokalistan kaupan tarjousten perusteella ja ostan esimerkiksi lihaa pakastimeen asti. Vertaan kuitenkin myös kilohintoja, koska monesti esim. leipämakkaroista tarjouksessa ovat ne, joiden kilohinta on tarjouksessakin kalliimpi kuin jonkun toisen vastaavan, mutta eri valmistajan tuotteet. Käytän kauden sesonkituotteita, jotka ovat edullisempia. Teen ruuan pääsääntöisesti itse, koska ulkonasyönti on sikakallista. Pelkällä lasten hampurilaisaterian hinnalla tekee koko perheelle jauhelihakeittoa kahdeksi päiväksi.

Lasten vaatteet ostan myös alennusmyynneistä ja meidän perhe pärjää ihan marketvalikoimilla. Meillä ei siis lapsilla ole Reimateciä (vaikka niitäkin marketeista saa), koska edullisemmillakin merkeillä on tähänkin asti pärjätty, lapset siis 7- ja 5-vuotiaat.

Olemme kilpailuttaneet kaiken mahdollisen sähköstä lähtien. Mä olen todella tarkka vertailemaan hintoja siis asiassa kuin asiassa, niissä todellakin säästää.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23423838:
Musta on aika kauheeta ajatella tuollaista tilannetta.
Meillä mä oon kht:lla ja vain mies käy töissä, eikä se mikään kirurgi ole. Omakotitalossa asutaan.
Tosin ei meillä just nyt säästöön jää, mut kun olin töissä, niin ihan hyvin jäi.

No sanoppa muuta :( Kyllä mäki haluisin että jäis vähän jotain... meillä onneksi esim kaikki kodinkoneet sen pari vuotta vanhoja, joten toivottavasti ne ei hajoa ihan heti, mutta jos hajoaa niin joudutaan pankkiin kävelemään lakki kourassa :(
Paljonko sulla vois jäädä säästöön noilla meiän tuloilla/menoilla??

Asumiskulut ovat aika isot sanoisin minäkin. Meillä käteen jää palkoista päälle 4000 euroa ja asumiskulut n.800 euroa (laina+vastike+vesi). Me syödään kasvisruokaa ja meillä on vaan yksi auto.

Pistäppä nuo talonhoitokustannukset ihan paperille ja samoin kauppalaskut, vaatehankinnat yms. Siis ihan kaikki juoksevat kulut. Ja tupakkaan menevän rahan (per kk) lasket ihan erikseen, ja pistät ylös. Joskus on vaikea hahmottaa sitä kokonaissummaa, jos vaan mielessään pyörittelee lukuja. Sit summaamaan ja vähennät lopputuloksen tuloista. Saat tietää, miten paljon sitä "ylimääräistä" pitäisi olla. Sit vaan miettimään, minne se menee... (vaikea sanoa, kun en tunne :) )

Kuten jo joku sanoikin, että tupakka on sit niitä ensimmäisiä säästökohteita. Niihin uppoaa helposti satanen kaksi kuukaudessa.

Ei kai nyt talosta tarvi luopua? Siinähän te lainaa lyhentämällä säästätte itellenne kokoajan, tavallaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23423859:
Ei kai sitä nyt ensimmäiseksi tarvitse kodista luopua.
Eineksistä, tupakasta, oluesta ja uusista vaatteista voi aloittaa.
Hrrastuksetkin monesti maksaa maltaita.

No siitä tupakasta tietty jos pääsis eroon, mutta kuten aiemmin ilmoitin niin baareillaan ehkä noin kahdesti vuodessa, eineksiä NOIN kerran kuussa (joskus ei siis sitäkään), harrastuksia ei ole kenelläkään. Meillä on kyllä sukset ja luistimet joihin on mennyt rahaa, mutta harrastamme niillä perheenä ei siis mitään salimaksuja, lisenssejä tms.
Uusia vaatteita ostetaan vain ja ainoastaan tarpeeseen.

- Syöttekö työpaikoilla eväitä vai 4-8e hintaisia luonasravintola sapuskoja?
- Sanoit jo lehdistä, mutta kysyn uudestaan :) Tuleeko teille sanomalehtiä? Luetteko sanomalehteä kotona myös arkisin?

Tupakkaa ei kannata siirtää laastareihin ja purkkaan, niihin menee ihan samat rahat. Seinään lopettaminen on parhaaksi tehokkaimmaksi todettu tapa, hetken kärsii mutta se opettaa kuin kunnon krapula, uudestaan ei heti tee mieli lähteä.

[QUOTE="vieras";23423922]- Syöttekö työpaikoilla eväitä vai 4-8e hintaisia luonasravintola sapuskoja?
- Sanoit jo lehdistä, mutta kysyn uudestaan :) Tuleeko teille sanomalehtiä? Luetteko sanomalehteä kotona myös arkisin?[/QUOTE]

Omat eväät on töissä mukana, ehkä muutaman kerran kuukaudessa SAATETAAN käydä työpaikkaruokalassa. Sanomalehdet luemme töissä, eli meille ei tule muutako mainosposti, laskuja ja se veikkaaja ja meidän-perhe

Yhteistyössä