Mistä rahaa kun ei työtön mutta työnantajalla vaikeuksia maksaa palkkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palkatta töissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palkatta töissä

Vieras
Mua ei ole irtisanottu, käyn päivittäin töissä. Mutta palkanmaksu tökkii. Työnantaja vaan ilmoittaa että alkuun on hankalaa että kunhan saadaan firma pyörii kunnolla niin voidaan maksaa palkkaa.
Mies käy töissä joista saa rahaa, mutta hänenkään palkka ei kaikkeen riitä. Ja hänen tyylinsä nyt kun olen rahaton on, että laskut jotka tulee mun nimellä ei ole niin merkityksellisiä vaikka ne menis ulosottoon tai perintätoimistoille.
Olen kyllä ollut yhteydessä velkojiin esim juuri vakuutusyhtiöön ja sähköyhtiöön ja sieltä ymmärretään mutta eivät tietenkään anna ihan mielettömästi aikaa maksuun.

Tämä tilanne on nyt alkanut marraskuussa, ja nyt alkaa tökkii elämä. Mä saan kotihoidontukea kyllä, mutta en enää kauaa. Ens kuun vielä saan. Ja pieni ongelma on nyt siinä, että alkuun kun en saanut palkkaa niin käytin luottokorttia, sillä niin vakuutettiin että mä tulen saamaan palkkaa. Mutta en ole saanut ja luottokortin luottoraja on tapissa. Sitä lyhennän tuosta kotihoidontuesta sen vähän mitä voin. Ja nyt kun ei mulle sitten enää ole tulossa ens kuun jälkeen kotihoidontukea niin en oikein tiedä millä sitä lyhennän. Lapsilisiä mies ei siihen anna käyttää, koska kokee että menee mun omiin kuluihin. Lapsilisät käytetään veteen ja sähköön... Ärsyttää sillä suurin osa luottokortilta tekemistäni ostoksista on lapsille vaatteita ja ruokaa yhteiseen pöytään. Enkä ole mitenkään tuhlaillut vaan kyllä on kukkaron nyörit kiristetty ihan tiukoille. Kirpparit läpikäyty ja ruokia ostettu nuukasti ja hyödynnetty tarjoukset ja punaiset tarrat.

Tilanne mikä johti tähän on se, että oma yritys meni konkurssiin syksyllä ja siihen sitä ennen tuli pistettyä säästöt ja myytyä omaisuutta jotta olis ollut mahdollisuuksia jatkaa. Mutta vuosi kiristeltiin ja sitten oli pakko hyväksyä tosiasia että peli on menetetty. Ennen konkurssia kyllä liityin yrittäjien liittoon ja kyselinkin että jos olisin työtön niin saisinko jotain ansiosidonnaista. Mutta mun tuuria oli se, että aika ei riittänyt... siellä pitää olla ollut 18 kuukautta ja mä ehdin olla vaan vuoden... eli ei apua.
Jos mä irtisanoisin itteni niin normaalistihan maksettaisiiin lomakertymät ja muut maksamattomat kuuluvat korvaukset, mutta tässä tilanteessa en usko että saisin, sillä kysyin sitä. Ja kuitenkin työkkäri laskis karenssin ja laskennallisesti ne lomakorvaukset mulle ennen kuin sieltä mitään saisin.

Mistä mä voin hakea apua?

Ota yhteyttä liittoon ja selvittele.

anteeksi, teen varmaan tyhmän kysymyksen, mutta mihin liittoon? Mä en tällä hetkellä kuulu mihinkään liittoon, koska se yrittäjien liittoon kuuluminen kumoutui kun oma yritys meni alta ja siitä ei olis ollut mitään hyötyä uudessa liitossa... eli tällä hetkellä en ole liittynyt mihinkään liittoon, kun mulla ei ole tuloja joilla maksaa jäsenyyden. YTK on ainoa jota voisin miettiä, mutta sekin maksaa sen 99 e... Ja nyt kun mulla ei ole kuin 0,99 e niin tuntuu tosi isolta summalta.

[QUOTE="vieras";25466628]Löytyisikö tuolta mitään apua? mol.fi[/QUOTE]

Totakin mä mietin, siinä vaan tulee se, että ei haluaisi yritykselle tuottaa vaikeuksia kun tiedän että alku on hankalaa.

[QUOTE="aloittaja";25466682]anteeksi, teen varmaan tyhmän kysymyksen, mutta mihin liittoon? Mä en tällä hetkellä kuulu mihinkään liittoon, koska se yrittäjien liittoon kuuluminen kumoutui kun oma yritys meni alta ja siitä ei olis ollut mitään hyötyä uudessa liitossa... eli tällä hetkellä en ole liittynyt mihinkään liittoon, kun mulla ei ole tuloja joilla maksaa jäsenyyden. YTK on ainoa jota voisin miettiä, mutta sekin maksaa sen 99 e... Ja nyt kun mulla ei ole kuin 0,99 e niin tuntuu tosi isolta summalta.[/QUOTE]

Jos et kuulu liittoon, niin kannattaa puhua työpaikan pääluottamusmiehelle.

[QUOTE="aloittaja";25466700]Totakin mä mietin, siinä vaan tulee se, että ei haluaisi yritykselle tuottaa vaikeuksia kun tiedän että alku on hankalaa.[/QUOTE]

Alun hankaluudet voi mahdollisesti jatkua pitkäänkin. Alkaisin pikkuhiljaa katsomaan uutta työpaikkaa...

[QUOTE="aloittaja";25466700]Totakin mä mietin, siinä vaan tulee se, että ei haluaisi yritykselle tuottaa vaikeuksia kun tiedän että alku on hankalaa.[/QUOTE]

Näetkö itse yrityksen tilanteen sellaisena, että on toivoa alkaa pärjätä? Miksi alkavaan yritykseen on jo otettu työntekijä / -tekijöitä, jos yrittäjä itse ei ole saanut toimintaa pyörimään niin, että olisi varaa ja tarve palkata?

Kunnon kusetusta ja isolla koolla! Eihän tänne tarvii enää salakuljettaa kiinalaisia kokkeja kun löytyy näitä hyväuskoisia hölömöjä ihan kotinurkilta! Sano sille kiireiselle yrittäjälle että myy vaikka ensalkuun perheen ylimääräiset autot että saa palkat maksettua.

[QUOTE="Kuukkeli, Kuukkeli";25466721]Näetkö itse yrityksen tilanteen sellaisena, että on toivoa alkaa pärjätä? Miksi alkavaan yritykseen on jo otettu työntekijä / -tekijöitä, jos yrittäjä itse ei ole saanut toimintaa pyörimään niin, että olisi varaa ja tarve palkata?[/QUOTE]

Alkuun toki näin, ja motivaatio oli kohdallaan. Toki haluan vieläkin uskoa että tällä on menestystä. Nyt kuitenkaan kun ei ole oma yritys niin ei enää jaksa panostaa kun joutuu kotona painii raha-asioiden nurjien puolien kanssa. Jotenkin patterit loppu.. puoltoista vuotta tahittiin yrityksen talouden kanssa ja kun sitten päätettiin että se on loppu niin tuntui, että saa hengähtää että joku muu huolehtii mulle palkan...mutta ei. ja nyt noi talousvaikeudet on kotona.. helvetti kun on vaikeaa.

Meitä ei edes köyhälistöksi lasketa, sillä asuntoja on. Sellaisia joista on velkaa ja joita ei missään nimessä voi myydä mutta ne ei tuotakaan mitään. On noita sukurasitteita. Velkaa niistä on, mutta tuottoa ei. Ne kuitenkin lasketaan joka paikasssa varallisuuteen, että mitään toimeentulotukea ei voi saada. Ei asumistukea oman asunnon lainaan tms.

Tää tilanne on sellainen etten koskaan kuvitellut joutuvani. Mä olen tilanteessa jota ei yksinkertaisesti voi olla...
Tietty sen konkan jälkeen suunnittelin uutta uraa uudella alalla. Se on nyt jäissä kun ei löydy työpaikkaa, olen kysynyt ja hakenut.

[QUOTE="nuuh";25466855]Kunnon kusetusta ja isolla koolla! Eihän tänne tarvii enää salakuljettaa kiinalaisia kokkeja kun löytyy näitä hyväuskoisia hölömöjä ihan kotinurkilta! Sano sille kiireiselle yrittäjälle että myy vaikka ensalkuun perheen ylimääräiset autot että saa palkat maksettua.[/QUOTE]

Jos olisin työntekijänä, olisin nostanut kytkintä jo aikapäiviä sitten, jos palkkaa ei tulisi. Nyt tässä yrityksessä työntekijät kyllä saavat palkan, mutta me jotka pyörittää tätä niin ei saa. Ei ole kuulemma edes satasta heittää....
Jotenkin tulee sellainen olo kun tarkastaa tuntilistoja ja pitää huolen että saavat rahansa että helvetti vie. Saisin edes sen kuukaudessa mitä noi saa kahdessa viikossa.
Katkeruutta on ilmassa, myönnän. V*tuttaa ihan suunnattomasti tämä elämä.

palkkaturvasta voi hakea, jos työnantaja ei pysty maksamaan palkkoja. Siinä taitaa olla joku ehto, jos olet tietoinen ettei työnantaja maksa tulevaisuudessakaan palkkoja sinun pitää irtisanoutua itse

Siis ymmärsinkö ihan oikein, teet työtä ulkopuolisolle joka ei maksa sulle palkkaa?
Sano itsesi irti, työkkärikään mitään karenssia anna jos sulla on todistaa että sulle ei ole palkkaa maksettu.

[QUOTE="aloittaja";25466914]Jos olisin työntekijänä, olisin nostanut kytkintä jo aikapäiviä sitten, jos palkkaa ei tulisi. Nyt tässä yrityksessä työntekijät kyllä saavat palkan, mutta me jotka pyörittää tätä niin ei saa. Ei ole kuulemma edes satasta heittää....
Jotenkin tulee sellainen olo kun tarkastaa tuntilistoja ja pitää huolen että saavat rahansa että helvetti vie. Saisin edes sen kuukaudessa mitä noi saa kahdessa viikossa.
Katkeruutta on ilmassa, myönnän. V*tuttaa ihan suunnattomasti tämä elämä.[/QUOTE]

Siis mikä sä sitten olet jos et työntekijä? Laskutatko toiminimellä tekemästäsi työstä?

Jos mä olisin tossa tilanteessa niin kävisin jo tänään selvittämässä asiaa työkkärissä (tuleeko karenssia jos irtisanoutuu), sen jälkeen ottaisin yhteyttä palkkaturvaan. Ensin tosin kertoisin työnantajalle aikovani toimia näin, niin että hän saisi vielä yhden mahdollisuuden maksaa palkan.

Sen jälkeen nakkaisin tollasen äijän pihalle.

Siis mikä sä sitten olet jos et työntekijä? Laskutatko toiminimellä tekemästäsi työstä?

Sorry, olenhan yrityksen työntekijä mutta toimihenkilönä. Mä olen edelleen niin vanhanaikainen kuten moni muukin että puhutaan työntekijöistä ja toimihenkilöistä. Esim jos yt-neuvottelujen lopputulema ilmoitetaan niin monesti se ilmoitetaan että 10 työntekijää ja 2 toimihenkilöä irtisanotaan...

joo, siis jos tässä ei olis mitään omaa mitenkään mukana niin en kauaa olis katsonut tätä menoa. Mutta tässä on muutama mutka matkassa, on tiettyjä rasitteita joiden takia pyrkii saamaan uudenkin yrityksen pyörimään.

Ja olen jo etsinytkin sitä työtä mitä oikeasti haluaisin tehdä mutta tuloksetta. Kun pitäisi kouluttautua toiselle alalla ja nyt sitten perheellisenä ei niin vaan lähdetä pitkien matkojen päähän täysiaikaiseksi opiskelijaksi.

[QUOTE="aloittaja";25467051]Sorry, olenhan yrityksen työntekijä mutta toimihenkilönä. Mä olen edelleen niin vanhanaikainen kuten moni muukin että puhutaan työntekijöistä ja toimihenkilöistä. Esim jos yt-neuvottelujen lopputulema ilmoitetaan niin monesti se ilmoitetaan että 10 työntekijää ja 2 toimihenkilöä irtisanotaan...

joo, siis jos tässä ei olis mitään omaa mitenkään mukana niin en kauaa olis katsonut tätä menoa. Mutta tässä on muutama mutka matkassa, on tiettyjä rasitteita joiden takia pyrkii saamaan uudenkin yrityksen pyörimään.

Ja olen jo etsinytkin sitä työtä mitä oikeasti haluaisin tehdä mutta tuloksetta. Kun pitäisi kouluttautua toiselle alalla ja nyt sitten perheellisenä ei niin vaan lähdetä pitkien matkojen päähän täysiaikaiseksi opiskelijaksi.[/QUOTE]

Eli oletko siis osakkaana tässä yrityksessä? Mä en nyt ihan ymmärrä tätä kuviota.

Mutta jos olet osakkaana, niin onhan se tavallaan pakko hyväksyä että uudesta yrityksestä ei välttämättä pysty heti nostamaan palkkaa. Jos et ole osakas, niin sano että tulet seuraavan kerran töihin kun edelliset palkat näkyy tilillä. Luulis tapahtuvan jotain, varsinkin jos sinun työsi on tärkeä firman toiminnalle.

Yhteistyössä