mistä puuvillatumput vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesämamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kesämamma

Vieras
Hei!
Minun vauvani ei ole vielä syntynyt, mutta olen kuullut että pienet vauvat raapivat itseään helposti kynsillään, ja olisi hyvä pitää ohuita tumppuja kädessä sen takia ihan pienillä. Olen koittanut etsiä kaupoista tumppuja, mutta ei näin kesällä näy olevan missään. Voisiko sitten sukkia pitää tumppuina vai mitä neuvoisitte? Äitiyspakkauksessa (2007) tuli yhdet, mutta ne ovat aika paksut, luulisin että niissä tulee kuuma.

Oletteko muut pitäneet vauvoilla raapimisen takia tumppuja, vai onko tämä aivan väärää tietoa?

Kiitos vastauksista!

Äitiyspakkauksen tumput/sukat lienee tosiaan aika kuumat kesällä. Sukat sopii muuten mainiosti tumpuiksi. On myös jotain bodeja, joissa saa hihat taitettua "tumpuiksi" (siis niihin on sitä varten tehty erilliset taitokset).

Me ei koskaan pidetty vauvalla tumppuja sisällä raapimisen takia - sen sijaan yritettiin pitää kynnet lyhyinä. Välillä tuli joku raapaisujälki toki mutta ei ongelmaksi asti todellakaan. Ihan ekoina viikkoina (2 ?) ei tietty kynsiä saa leikatakaan, mutta ei meidän vauva ainakaan siinä vaiheessa naamaansa raapinut.

Olen kyllä nähnyt joillain vauvoilla tumppuja tämän takia, joten ehkä se riippuu vauvasta - ehkä jotkut raapivat enemmän :) (tai vanhempien huolehtivaisuudesta osin?)

Me ei käytetty. Poika raapi toisinaan itseään, ei ihan pikkuisena, mutta sitähän se elämä on. Nyt 6kk ja pikkuisia naarmuja toki ollut mutta ei pahempaa. Lisäksi, tuskin vauva haluaa edes pitää sellaisia. Vastasyntyneille on esim. H&M ollut sellaisia potkupukuja, joissa hihat saa "kiinni". Sairaalassa käyttivät myös sellaisia. Mutta minä en ostanut ja sairaalassakin pidin auki, jotta poika sai tunnustella mm. rintaa kun söi..

Ihan pienellä vauvalla trikoiset ns. raapimistumput ovat kyllä ihan hyvät. Varsinkin yliaikaisen vauvan kynnet tahtovat olla tosi terävät ja pitkätkin, eikä leikkaamista ihan heti (pariin eka viikkoon) suositella.

Itse löysin 10/06 syntyneelle esikoiselleni ohuita, valkoisia trikootumppuja ihan H&M:stä. Tuttavani osti Tampereelta Miraakkeli-lastenvaateputiikista. Eikä tuollaiset tumput kovin kummoisia ompelutaitojakaan vaadi, jos vaan kone on käytössä (kaksi puolipyöreää trikoolätkää vastakkain ja resori suulle (;

Onhan toki olemassa ohuempiakin sukkia kuin äitiyspakkauksen froteiset ja ne ajaa saman asian ihan hyvin. Ja ne kääntöhihalliset bodyt toimii myös.

Sinänsä noiden "raapimistumppujen" tarve on useimmiten hyvin lyhytaikainen. Ihan ekat päivät/viikot...

Kiitos neuvoista! Vauvasta tulee yliaikainen (on jo...) joten kenties kynnet voivatkin olla pitkähköt. Täytyypä käydä katselemassa noita bodeja joissa pitkät hihat, tai sitten tosiaan ihan ohuet puuvillasukat kuulostavat myös hyvältä vaihtoehdolta.
Ihan totta, että vauva itse ehkä haluaisi mieluummin olla ilman tumppuja, mutta jos kovasti raapii naamanasa niin eihän sekään kivalta tunnu. Täytyypä katsella varmuuden vuoksi jotain jos niin käy.
Kiitos! :)

Ainakin vuoden 2007 äitiyspakkauksessa oli yksi sellainen body, josta sai hihat käännettyä. Meillä pidettiin alkuun sitä ja sukkia tarpeen mukaan. Ja tosiaan tarve on vain viikosta kahteen, joten kovin paljon en lähtisi erillisistä tumpuista maksamaan.

Me pidettiin vauvalla pari ekaa kuukautta ihan vaan sukkia kädessä. Pysyivät paremmin, kun oli pitkä varsikin. (Ostin yhdet ohuet puuvillatumput, mutta olivat ihan liian isot eivätkä pysyneet kädessä.) Enimmäkseen pidettiin sukkia käsissä öisin, päivisin ei. Meillä tyttö kyllä raapi itseään varsinkin juuri öisin, joten sen takia. Ettei aina olisi ollut naarmuilla naama. :)

Meilläkin pidettiin kesävauvalla pääasiassa sukkia raapimisen ja sen takia, että vauvalla oli jatkuvasti kylmät kädet. Lastenvaatteita myyvästä liikkeestä löysin kuitenkin ohuita, edullisia puuvillatumppuja juuri tuohon tarkoitukseen.

Asian vierestä, edelliselle: Vauvalla on usein viileät kädet, mutta se ei tarkoita, että hänellä olisi kylmä. Vauvan lämpötilahan tarkistetaan niskasta. Mutta siis kylmien käsien takia ei tarvi (sisällä) tumppuja pitää. (Ulkona ehkä vastasyntynyt tarvii niitä kesälläkin?)

Hennesiltä niitä tumppuja saa! Meillä käytettiin niitä vastasyntyneellä koko ajan just raapimisen takia. Myöhemmin käytettiin niitä ulkona. Meidän vauva syntyi talvella joten pelkillä puuvillatumpuilla ei ulkona selvinny, mutta ne oli hyvät villalapasten alla kun muuten tyttö ois rapsuttanu kauheat kasat noyhtää lapasista.

mutta ne henkkamaukan tumput on tosi pieniä! ei mahtuneet meidän pojalle edes vastasyntyneenä. prismassa myydään marlon-merkkisiä (kotimaisia), mutta ne taas on tosi isoja. itse pidin ohuita puuvillasukkia vauvan käsissä.

Jesper Juniorissa ainakin hyvän kokoisia puuvillatumppuja.
Tumput oli tosin meillä hyödyttömät kun ei ainakaan sisällä pysyneet kädessä.. selän kun käänsit niin jo lenti toinen tumppu sängynlaidan yli. Heh. Mutta hyvä yritys kuitenkin. Sitten oltiin turpa naarmuilla ekat 2 kuukautta.. vaikka kuinka usein/lyhyiksi kynnet leikkasin niin aina se jotenkin sai naarmuja aikaan itselleen. Noh, eipä noista arpia ole jäänyt, oli vaan hurjan näköistä.

Alkuperäinen kirjoittaja killy:
mutta ne henkkamaukan tumput on tosi pieniä! ei mahtuneet meidän pojalle edes vastasyntyneenä. prismassa myydään marlon-merkkisiä (kotimaisia), mutta ne taas on tosi isoja. itse pidin ohuita puuvillasukkia vauvan käsissä.

En tiiä onko meidän tyttö jotenki pieni kätinen mutta vielä puolen vuoden iässäkin niitä käytetään eikä oo liian pieniä.

sama homma meilläkin, vielä 5+ kk iässä mahtuu H&M:n töppöset käteen. uskoisin, että aika vähän on sellasia vastasyntyneitä, joille ei ne mahtuis käteen. töppösissä tosiaan mikään muu malli ei pysyny meillä pojan käsissä, kuin sellainen jossa on ranteessa hihan suumainen kunnon resori.

Yhteistyössä