Mistä puusta saunan lauteet kannattaa tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kertokaa kokemuksia, mitkä puulajit ovat hyviä/huonoja lauteissa? Pitääkö paikkansa, että lämpökäsitelty haapa alkaa tikkuilla muutaman vuoden käytön jälkeen? Pitäisi kohta valita, mistä lauteet tehdään.

Meillä on osa just tota lämpökäsiteltyä haapaa ja sit osaks kuusta. Lauteet ollu reilu puoltoistavuotta eikä ainakaan vielä oo mitään tikkuuntumista näkyny.

Alkuperäinen kirjoittaja almie:
Alkuperäinen kirjoittaja miikuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
meillä lauteet apassia...vai mitenkä se kirjoitetaan :whistle:

Niin täälläkin. Sehän ei kuumene juurikaan, on kestävää, jne....

ei kuumene ei ja jotenki on niin "sileen" näköistä =)

Ainoo haittapuoli on että ne haisee kosteina :x

Ja myös kuivinakin :x

Alkuperäinen kirjoittaja almie:
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
meillä lauteet apassia...vai mitenkä se kirjoitetaan :whistle:

Niin täälläkin. Sehän ei kuumene juurikaan, on kestävää, jne....

ei kuumene ei ja jotenki on niin "sileen" näköistä =)

Ainoo haittapuoli on että ne haisee kosteina :x

Joo, olen ollut hiukan havaitsevinani, mutta mieluummin pikku tuoksu, kuin tulikuuma persus B) Hyvä tietää, että ehkä kuuluu apassin "luonteeseen" se pikku tuoksu... Mutta meillä on noita tuoksu"kippoja" tossa kiuaskivillä, ei niin sivuhajut häiritse :whistle:

Jos vaan on suinkin varaa niin kannattaa tehdä ne lauteet jostain muusta kuin apassista, se on kaikista huonoin laudemateriaali mitä on ja se on myös yleisin materiaali etenkin valmiissa talopaketeissa koska se on kaikista halvin.

Kyllä kuusi on halvin materiaali. Tuota apassia saa lämpökäsiteltynäkin on ainakin paremmannäköistä kuin tuo vaalea apassi.

Itse tykkään lämpökäsitellystä männystä, on ihanan tummasävyinen.

Meillä on lauteet haapaa. Ei lämpökäsiteltyä vaan käsitelty sellaisella aineella tummaksi. Tai siis sellaiseksi tummahkon ruskeaksi.
Kaunis kontrasti (mun mielestä ) vaaleaksi käsiteltýihin seiniin =)

Yhteistyössä