Mistä pahuus tulee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lueskelin tuota ketjua tuosta lapsiraukasta ja noita mielipiteitä jäin miettimään. Siis onko pahuus synnynnäistä? Syntyykö joku tosiaan psykopaattina vailla empatiaa ja katumuksentunnetta, jos siis tekee väärin.

Ja vielä yksi asia tuohon uskon asiaan liittyen. Olen itsekin uskossa, mutta jäin miettimään voiko tosiaan noinkin pahan asian saada anteeksi, siis jos parannuksen tekee. Tällainen ajatus oli tuossa yhdessä mielipiteessä. Siis, että noille pahantekijöilekin olisi anteeksianto,jos siis katuisivat ja tekisivät parannuksen? Niinkö se on? Siis vaikka olisi tehnyt NOIN HIRVEÄN PAHAN TEON? Mitä mieltä olette?

Jotkut syntyvät ´psykopaattina´.

Olen uskovaisesta perheestä mutta en uskovainen, ainakaan sen sanan perinteisessä merkityksessä..ateistiksi kutsun itseäni.

Raamatun (UT) mukaan kaiken voi saada anteeksi paitsi sen että kieltää pyhän hengen olemassa olon. Jos oikein muistanut.
Mutta tuskin tämän asian tiimoilta ketään mikään dogma tai ´oppi´ kiinnostaa.

En tiedä mitenkä kukaan voi antaa itselleen tuollaista anteeksi sen jälkeen kun on ymmärtänyt mitä on tehnyt. Ehkäpä Jumala astuu siinä mukaan kuvaan ja antaa anteeksi kun ei itse voi tai muut eivät voi.

Kyky antaa anteeksi on yksi tärkeimpiä asioita ja ominaisuuksia mitä meillä ihmisillä on olemassa. Anteeksi anto ei aina tarkoita sitä että voi *jatkaa elämää puhtain mielin*, se voi olla sitä että pystyy jatkamaan elämäänsä edes jotenkin.

Aina on joku jossain joka antaa anteeksi kun sitä vain pyytää, oli siihen muiden mielestä oikeutta tai ei. Hyvä että näin on vaikka tuo tapahtuma mihin viittasit on jotain sellaista mitä en halua edes ajatella, se ylittää kapasiteettini ymmärtää ja sisäistää tapahtunut..sitä jää katsomaan ruutua tyhjä katse silmissä epäuskoisena.

St. Augustine sanoi vapaasti lainaten/kääntäen seuraavaa "mitä pahuus on muuta kuin hyvän poissaoloa"

Mun mielestä olis hyvä näyttää jollekin papille ja hartaalle uskovaiselle toi juttu ja kysyä niiltä, et mitäs mieltä ootte? pääseekö kiduttajat taivasseen vai iänkaikkiseen kadotukseen, vaikka kuinka katuisivat ja pyytäisivät tekoaan anteeksi? epäilen, että vastaus on EI! ja minkälainen jumala sallii noin pahaa tapahtuvan?

Kun miettii mitä kaikkea tapahtuu esim. sodissa niin ei tarvitse epäillä etteikö ihmisessä olisi synnynnäistä pahuutta. Aivan tavalliset ihmiset kykenevät julmuuksiin mihin ei normaalissa yhteiskunnassa pystyisi. Kun ulkopuolinen paine lakkaa niin "paha" pääsee valloilleen.

Jaska tuosta pyhän hengen pilkasta kun sanoit, niin minusta se on juuri nimenomaan sitä, että kun pyhä henki yrittää sanoa jostain asiasta, ihminen ei kuuntele, vaan paaduttaa itsensä, eikä voi saada anteeksi, koska on kääntänyt pyhälle hengelle selkänsä, on kääntynyt pois hyvästä. Anteeksihan ei voi saada, jos jatkaa samaa toimintaa. Ihminen itse tekee sen anteeksi saamisen mahdottomaksi itselleen, ei jumala.

Mitä muuta, kuin pyhän hengen pilkkaa on satuttaa lasta noin niin pahoin? Voiko kauempana ihminen enää olla Jumalan pyhästä hengestä? Minusta tuollainen ihminen luultavasti ei koskaan kykene saada anteeksi, koskapa kerran on niin kääntynyt pahaan, ettei edes enää omatunto mitään sano.

Mistä jutusta on kyse? Haluan kans lukea.. Ja täällä sitä mieltä, että se vihtahousu sitä pahuutta kylvää ja kyllä kait raamatun mukaan todella pahatkin teot annetaan anteeksi, jos oikeasti katuu ja pyytää syntejään anteeksi.

Yhteistyössä