Mistä olen kotoisin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "gemma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

"gemma"

Vieras
Uusien ihmisten kanssahan nyt tulee usein puheeksi, mistä on kotoisin.

Mutta en tiedä mistä olen kotoisin :(

Olen syntynyt paikkakunnalla X ja asunut siellä elämäni ensimmäiset 10 vuotta

Sitten muutimme 200km päähän paikkakunnalle Y ja asuin siellä ikävuodet 10-21 eli 11 vuotta (vanhemmat asuvat siellä edelleen)

Ja nyt olen sitten muuttanut opiskelemaan paikkakunnalle Z (melko lähellä paikkaa X)

Mistä siis olen oikein kotoisin teidän mielestä??

Itse olen myös asunut syntymäpaikkakunnallani noin 10-vuotiaaksi asti, joten kysyttäessä sanon olevani sieltä kotoisin. Kuitenkin lisään siihen sitten sen, että olen jo lapsena muuttanut sieltä pois.

Mul on vähän sama juttu... tai no, tiedän mä missä olen syntynyt ja missä asunut, mutta jos kysytään "mistä olet kotoisin" sanoisin Turku, vaikka olen syntynyt Espoossa. Espoossa asuin vain ensimmäiset puoli vuotta elämästäni. Puhun ihan kamalaa Turun murrettakin, vaikka vanhempani ovat ihan espoolaisia.

[QUOTE="gemma";27532882]Onko siis aina kotoisin sieltä, mistä on syntynyt? Entä jos olisin asunut X:ssä vaikka vain vuoden tai pari syntymän jälkeen?[/QUOTE]

Itse olen syntynyt paikassa X ja asunut siellä vain ensimmäiset puolitoista vuotta. Sitten asuin paikkakunnalla Y 15 vuotta ja sanon aina, että olen kotoisin sieltä, en paikkakunnalta X.

Minä kanssa olen asunut paikkakunnalla x elämäni ekat 10 vuotta. Sitten muutettiin paikkakunnalle y jossa asun edelleen. Kotoisin sanon olevani tuolta paikkakunnalta x vaikka kaikki kesät vietin jo tuolloin lapsena paikassa y.

[QUOTE="gemma";27532882]Onko siis aina kotoisin sieltä, mistä on syntynyt? Entä jos olisin asunut X:ssä vaikka vain vuoden tai pari syntymän jälkeen?[/QUOTE]Juu, syntymäkotikunta on se, mistä olet kotoisin. Mutta usein muuttaneen tapauksessa on varmaan vähän omavalintainen vastaus sen mukaan, minkä paikan kokee kotipaikakseen.

Mutta typeränä pidän sitä, että esim. jostakin mettäperältä Helsinkiin muuttunut kutsuu itseään "helsinkiläiseksi". Voit olla "helsinkiläistynyt", mutta ei pitkäkään asuminen muuta sitä, mistä henkilö on kotoisin. Mutta tää identiteettikysymys onkin mulle sydämen asia, tuskin kaikki miettii edes niin tarkkaan mitä kotikysymykseen vastaa.

Yhteistyössä