Mistä oireet?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma

Aktiivinen jäsen
22.05.2004
1 736
0
36
Meillä on tytöllä kananmuna-allergia. Muita ei ole ainakaan todistetusti. Pyllyn iho on reistaillut, ehkä juuri sen kananmunan takia. Jätin ruokavaliosta pois broilerin vähän aikaa sitten.
tänään maisteltiin ekan kerran bataattia, joukossa nannia ja sai hörpyn nannia muutenkin. Maitoallergia ollut vähän kysymysmerkillä. Ei tullut ainakaan silloin heti iho-oireita.
Toissailtana söin wingsejä. Ihan kokeeksi. Ja eilen vahingossa majoneesia, siinä siis kananmunaa. Ei oireita.
Paitsi äsken huomasin, että pyllyn iho on taas ihan punainen ja hajalla.
Yleensä jos olen syönyt kananmunaa, on tytöllä punoittaneet posket, nyt ei punoita ne.
Voiko se broileri, mitä söin toissailtana oireilla vasta nyt pyllyn iholla? Vai voiko olla se tänään päivällä antama korviketilkka?
Ei kai kuitekaan bataatti?

Sekavaa, mutta niin on meidän allergiatkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2006 klo 18:35 mamma kirjoitti:
Voiko se broileri, mitä söin toissailtana oireilla vasta nyt pyllyn iholla? Vai voiko olla se tänään päivällä antama korviketilkka?
Ei kai kuitekaan bataatti?
Sekavaa, mutta niin on meidän allergiatkin.

Voi olla ihan mikä vaan noista, tai sitten se majoneesi. Sun kannattais pitää ruoka- ja oirepäiväkirjaa, johon kirjaat jokaisen itse syömäsi ja vauvalle antamasi suupalan sekä jokaisen päivän kohdalle tuliko oireita ja millaisia ne olivat. Muuten et voi tietää mikä aiheuttaa mitäkin ja pahimillaan joudutte aloittamaan koko testailurumban uudestaan alusta.

Toinen tärkeä juttu on, että annat vain yhtä uutta ruoka-ainetta kerallaan noin viikon ajan. Silloin voit paremmin nähdä tuleeko oireita vai ei, jos ne teillä näyttäisivät tulevan viiveellä. Sama koskee myös korviketta, kun annat korviketta niin älä anna muuta uutta tai epävarmaa samaan aikaan.

Tämä ihan omasta kokemuksesta. Meillä oireilu alkoi yleensä vasta 2 - 3 päivän päästä kokeilun aloittamisesta. Sama juttu, jos olin itse syönyt jotain epäsopivaa. Kun kiinteitä aloiteltiin, olin aluksi ihan liian hätäinen ja lopulta täytyi pitää totaalinen parin viikon tauko kiinteissä ja aloittaa uudestaan ihan eri tahdilla. Annoin tytölle aina reilun viikon ajan yhtä ruoka-ainetta, ellei oireita tullut. Jos tuli selviä oireita aiemmin, niin lopetin kokeilun siihen. Tällä tahdilla alkoi löytyä sopivia ruoka-aineita ihan eri malliin kuin aiemmin.

Tein ihan samalla tavalla kuin amaryllis. Ja alussa samat virheetkin kuin hän eli olin myös liian hätäinen :D . Ruokapäiväkirja on ehdoton!!! Meillä oireet tulivat peräti viiden-kuuden päivän viiveellä joten maltti on valttia. Muuten olet ihan sekaisin noiden oireiden kanssa.

Joo, on tosi vaikea tietää! Ymmärsin, että imetät. Riippuu siitä, mitä itse syöt, kuinka paljon, minkä ajan kuluttua imetät, miten paljon vauva syö muuta ruokaa (eli miten nopeasti aiheuttaja kulkee suolistosta ja paljonko ehtii imeytyä) jne. Pyllyn punoitus voi johtua myös voimakkaasta pissasta tai pitkästä vaipanvaihtovälistä tai hikoilusta (meilläpäin ainakin tosi lämmin ilma ollut). Talvella taas posket oireilevat herkästi, koska pakkanen kuivattaa. Palaa alkuperäiseen, oireita aiheuttamattomaan ruokavalioon, ja kokeile uudestaan. Ja voimia :hug: ! (Meillä alkoi tänään maitokokeilu.)

Yhteistyössä