Mistä löytyis virkatun maton ohje?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sikke1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sikke1

Aktiivinen jäsen
17.08.2004
4 133
0
36
Haluaisin kovasti yrittää itse tehdä virkattua mattoa trikookuteesta? Olisin erittäin kiitollinen jos joku vinkkais helpon maton teko-ohjeet:) Ostin hiljattain kukkamaton, mutta en taida osta laskea siitä silmukoita. Matonkudettakin luulisin vielä löytyvän kotoa, kun olen joskus niitä kangaspuissa kutonut. Olen joskus virkannut pari pientä liinaa. Ohjeiden tulkitseminen ei ole oikein ollut mun hommaa. Virkattuja pipoja olen kyllä tehnyt useampia...

Ei se maton virkkaaminen ole mitenkään rakettitiedettä.. kokeile ensin vaikka tehdä joku kori, samalla tavalla niitä tehdään. Mun ohjeeni on tällainen: Aloita tekemällä 5 ketjusilmukkaa, yhdistä ne jollain tavalla ympyräksi ja lähdet siitä fiiliksen mukaan kiertämään ympyrää välillä lisäten silmukoita, niitä ihan normaaleja. Korin saat tehtyä niin, että jossain vaiheessa lopetat silmukoiden lisäämisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26480656:
Ei se maton virkkaaminen ole mitenkään rakettitiedettä.. kokeile ensin vaikka tehdä joku kori, samalla tavalla niitä tehdään. Mun ohjeeni on tällainen: Aloita tekemällä 5 ketjusilmukkaa, yhdistä ne jollain tavalla ympyräksi ja lähdet siitä fiiliksen mukaan kiertämään ympyrää välillä lisäten silmukoita, niitä ihan normaaleja. Korin saat tehtyä niin, että jossain vaiheessa lopetat silmukoiden lisäämisen.

Kori varmaankin tehdään samalla tavalla kuin pipokin villalangasta. Enemmänkin haluaisin tehdä mattoja.

Kori varmaankin tehdään samalla tavalla kuin pipokin villalangasta. Enemmänkin haluaisin tehdä mattoja.

Varmaan joo, mutta siinähän alussa lisäillään niitä silmukoita kun tehdään korin pohjaa. Matto syntynee kun ei lopeta silmukoitten lisäystä, silloin reunat ei pääse nousemaan. Pitää vaan olla tarkkana, että silmukoita ei lisää liikaa.

http://www.seiska.fi/viihdeuutiset/_a317380/ (Onnistuikohan?)

Hupaisaa, että Virpi Kätkä sanoo, että itse virkkaamalla säästää 200€. Olen nähnyt noita myytävän 50€:lla, eli en tiedä mistä se 200€ koostuu. Lisäksi kunnollinen kude maksaa n. 5€/kg ja matton menee 2,5kg-3kg, eli hiukan enemmän kuin pari euroa...
Kangasaitan sivuilta löytyy tosiaan useampia ohjeita.

Kiitoksia vinkeistä:) Tarvii perehtyä paremmin malleihin, kun olen ostanut isomman virkkuukoukun. Oliskohan 8 koko sopiva matonkuteelle? Jospa osaisin tulkita ohjeiden lyhenteitä...

[QUOTE="mie";26482684]Juhannusruusuun tarvit noin 2.5 kiloa lankaa ja koukku 8 tai 10, miten tykkää.. Ihan helppo. Oli mun eka matto ja hyvä tuli :)[/QUOTE]

Kiva kuulla, että oli helppo. Jospa uskaltaisin kokeilla sitä mallia. On kyllä tosi nätti matto:)

Yhteistyössä