Mistä kaikesta tiedätte, että on tullu psykoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Moision Musta Enkeli:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
synnytyksestä ainakin ja eikös huumeiden käytöstä voi myös jäädä päälle pidempikin aikainen psykoosi

iten synnytyksestä voi psykoosi tulla :o :o :o En kylläsynnytä enää :|

No ei synnytyksestä vaan se voi laukaista sen, joillain baby blues tai synnytyksen jälkeinen masennus voi mennä psykoosiin saakka. Todella harvinaista tosin.
Alkoholikin voi tehdä psykoosin, delirium tremes

Tiedän huumeidenkäyttäjiä, jotka ovat menneet psykoosiin. Suurin osa paranee nopeasti, mutta yksi oli esim niin huonossa kunnossa, että hänelle piti terapian avulla luoda uusi identiteetti...se oli aika kipeetä.
Tiedän myös masentuneen, joka on mennyt pahaan psykoosiin, hän on ollut nyt 2 vuotta sairaalassa, mutta pääsee kai piakkoin pois.
Onhan noita.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
synnytyksestä ainakin ja eikös huumeiden käytöstä voi myös jäädä päälle pidempikin aikainen psykoosi

iten synnytyksestä voi psykoosi tulla :o :o :o En kylläsynnytä enää :|

No ei synnytyksestä vaan se voi laukaista sen, joillain baby blues tai synnytyksen jälkeinen masennus voi mennä psykoosiin saakka. Todella harvinaista tosin.
Alkoholikin voi tehdä psykoosin, delirium tremes

No hui kauheaa :o :/

Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
mistä tietää että on psykoosissa, siis että millainen tila se käytännössä on?

Mun 1 läheinen oli psykoosissa, sen naamasta huomas että kaikki ei ollu kunnos (kuulostaa varmaan ihmeelliselle), ja käyttäyty esim. näki verta seinillä yms, pilotteli ruokia ,juomia, lähti ilman kenkiä käveleen talvella ja käveli tosi pitkän aikaa, ennen kun löyty, puhu sekavia, heilu leipäveitsen kans ja mitähän muuta. Oli hoidossa 3kk ja nytten kaikki ok. Ei muista ajasta mitään.

Ja jos pelkää psykoosia siihen kuulema ei sillon mene , joskus oon kuullu että psykiatri ois nuin sanonu.

Mun 1 läheinen oli psykoosissa, sen naamasta huomas että kaikki ei ollu kunnos (kuulostaa varmaan ihmeelliselle), ja käyttäyty esim. näki verta seinillä yms, pilotteli ruokia ,juomia, lähti ilman kenkiä käveleen talvella ja käveli tosi pitkän aikaa, ennen kun löyty, puhu sekavia, heilu leipäveitsen kans ja mitähän muuta. Oli hoidossa 3kk ja nytten kaikki ok. Ei muista ajasta mitään.

Ja jos pelkää psykoosia siihen kuulema ei sillon mene , joskus oon kuullu että psykiatri ois nuin sanonu.

mä pelkään psykoosia ja en iki maailmassa halua sitä!!!!!!! :'( |O

Mäki oon pelänny :ashamed: ENKÄ halua mäkään, hyi kauhea... Nyt alko kauhistuttaa toi synnytyksen jälkeinen :snotty: Raskaana ku oon.

Stressistä/unenpuutteesta. Ja vaikean elämäntilanteen aiheuttamasta masennuksesta, jota ei ymmärtänyt hoitaa. Taustalla ei siis mitään mielisairautta tai alkoholin/huumeiden väärinkäyttöä. Ja vaikka uutta psykoosia pelkää, niin kyllä siihen voi mennä uudestaankin, jos on kerran "altistunut". Täytyy vain yrittää välttää sitä niin järjestämällä elämäntilanteensa niin, ettei siihen enää joutuisi. Psykoosiin menoa ei itse tajua, ennen kuin vasta jälkeenpäin. Itse muistan siitä varsin paljon, mutta kontrolli oli mennyt. En todellakaan ollut enää oma itseni.

Alkuperäinen kirjoittaja omakohtainen:
Stressistä/unenpuutteesta. Ja vaikean elämäntilanteen aiheuttamasta masennuksesta, jota ei ymmärtänyt hoitaa. Taustalla ei siis mitään mielisairautta tai alkoholin/huumeiden väärinkäyttöä. Ja vaikka uutta psykoosia pelkää, niin kyllä siihen voi mennä uudestaankin, jos on kerran "altistunut". Täytyy vain yrittää välttää sitä niin järjestämällä elämäntilanteensa niin, ettei siihen enää joutuisi. Psykoosiin menoa ei itse tajua, ennen kuin vasta jälkeenpäin. Itse muistan siitä varsin paljon, mutta kontrolli oli mennyt. En todellakaan ollut enää oma itseni.

Hui että.. Kestikö sulla parantuminen kauan? :hug: Toivotaan ettei tule uudelleen.

Mäki oon pelänny :ashamed: ENKÄ halua mäkään, hyi kauhea... Nyt alko kauhistuttaa toi synnytyksen jälkeinen :snotty: Raskaana ku oon.

mein äiti oli nuorena löydetty alasti syömästä karkkia hänen lapsuuden kodistaan. tais olla psykoosissa. se vietiin sitten hoitoon, äiti ei siitä paljon puhu kun ei muista siitä puolesta vuodesta mitään.

Psykoosissa voi olla ilman aistiharhojakin. Ystävälläni oli vuoden psykoosi ennen kuin tuli harhaiseksi ja joutui pakkohoitoon. Sitä ennen hoidettiin avohoidossa masennuksen takia. Psykoottisena kautena hän oli oikukas, itsetuhoinen, alavireinen ja väkivaltainen. Loppuvaiheessa rupes kuvittelemaan kaikenlaista omituista ja luuli esim. tekstiviestien sisältävän piiloviestejä ja hän saattoi tulkita tavalliset viestit todella omituisesti. Nyt hän on ollut hoidossa sairaalassa 6 kk ja syö mielialalääkkeitä. Ilmeisesti ei pääse vielä hetkeen pois sairaalasta. Mutta voi jo nyt paremmin ja ajattelee selkeämmin. Mutta edelleen on alavireinen ja välillä keskustelut hänen kanssaan muuttuvat vähän omituisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Hmm, mulla on ollut psykoottinen mielialahäiriö. Se kaiketi luokitellaan myös psykoosiksi, ellen ihan väärin oo käsittänyt.

millanen se sit oli?

Jaa-a, nythän on sellanen juttu, ett mä muistan siitä ihan äärettömän vähän. Mä oon ollut lääkityksellä, joka vei muistin: tosin, tajusin sen vasta monta vuotta jälkeenpäin, neitin jo synnyttyä. Ihmettelin kun ihmiset kertoilee musta sellasia juttuja, mistä mulla ei ole minkään valtakunnan käsitystä. Sitt ihan eri syistä menin käymään psykologilla yhdellä tarkistuskäynnillä (neuvolaterkan lähettämänä) ja tuli puheeksi tämä muistin menetys, ja se on sivuoire siitä lääkityksestä.

Mutta muistan jotain pätkiä sieltä täältä: tosin, en oo varma kuinka paljon muistan itse oikeasti ja mitä mulle on sitten muut jälkeenpäin kertoneet. Mutta kerran itkin kuollutta kissaa, mitä meillä ei ollut. Meillä ei ole ikinä ollut kissaa, mutta mä olin varma, että meillä oli ollut valkoinen pieni kissa (pentu?) ja se oli kuollut. Ja juttelin paljon itsekseni: oikeastaan mä en ole ihan varma juttelinko itselleni vai kuvittelinko jutskailevani jollekin toiselle. Mutta juttelin. Pelkotiloja oli paljon.

Olin ihan äärettömän masentunut niihin aikoihin kuten taudinkuvaan usein kuuluu, ja mähän kävinkin sitt terapiassa säännöllisesti ja oli tosiaan ne lääkkeet siinä sivussa. Ett tuli kaikki hoidettua.

Mua on käytetty muksuna seksuaalisesti hyväksi, ja sen jälkeenhän tämä tilanne sitten puhkesi kun muutettiin tuon hyväksikäyttäjän naapuriin asumaan.

mein äiti oli nuorena löydetty alasti syömästä karkkia hänen lapsuuden kodistaan. tais olla psykoosissa. se vietiin sitten hoitoon, äiti ei siitä paljon puhu kun ei muista siitä puolesta vuodesta mitään.

Hirveää että ihminen voikin mennä tuommoseen tilaan :'(

Musta tntui vahvalta että tummat varjot ikkunan takana ovat ihmisiä, piti tarkistaa ettei olleet. samoin nurkassa olevat varjot tuntuivat ihmisiltä niin vahvasti että piti laittaa valot. vaikka vielä järki sanoi että pää tekee tepposia. olin kai lähellä psykoosia, useamman vrk valvomisen + vaikean masennuksen takia

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta tntui vahvalta että tummat varjot ikkunan takana ovat ihmisiä, piti tarkistaa ettei olleet. samoin nurkassa olevat varjot tuntuivat ihmisiltä niin vahvasti että piti laittaa valot. vaikka vielä järki sanoi että pää tekee tepposia. olin kai lähellä psykoosia, useamman vrk valvomisen + vaikean masennuksen takia

Joo mullakin oli tälläsiä. Sitt saatoin kuvitella että pehmoeläin oli oikea: ja se kuvitelma oli niin vahva, että oli pakko tarkistaa, jos tajusin tarkistaa ylipäätään.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joo mullakin oli tälläsiä. Sitt saatoin kuvitella että pehmoeläin oli oikea: ja se kuvitelma oli niin vahva, että oli pakko tarkistaa, jos tajusin tarkistaa ylipäätään.

tuon jälkeen sanottiin että seuraavalla kerralla 'vapaayhtoisesti' mt1:llä hoitoon, koska muuten ei pääse tarpeeksi nopeasti. jotta päästäisiin puuttuun tilanteeseen ettei se pääse liian pahaksi.

Yhteistyössä