Mistä johtuu tunne että on pakko kokoajan yrittää vetää tosi syvään henkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiivitaavi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Todennäköisesti hyperventiloit syystä tai toisesta. Omalla kohdalla jos on oikein kova stressi joka johtuu sellaisesta asiasta johon alan turhautumaan, saan ikäänkuin paniikkikohtauksen alkua, alan hyperventiloimaan. Se pysyy hanskassa kun vaan koitan olla haukkomatta sitä happea.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Todennäköisesti hyperventiloit syystä tai toisesta. Omalla kohdalla jos on oikein kova stressi joka johtuu sellaisesta asiasta johon alan turhautumaan, saan ikäänkuin paniikkikohtauksen alkua, alan hyperventiloimaan. Se pysyy hanskassa kun vaan koitan olla haukkomatta sitä happea.

Illalla nukkumaan mennessä tää on kaikkein kamalinta ku tuntuu että tukehtuu.Nyksi ku tätä on jatkunu jonkuaikaa niin tuntuu että kurkussa on pala joka kuristaa.Ja stressiä mulla on, sekä työ että henk.koht.elämässä

Alkuperäinen kirjoittaja tiivitaavi:
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:

Illalla nukkumaan mennessä tää on kaikkein kamalinta ku tuntuu että tukehtuu.Nyksi ku tätä on jatkunu jonkuaikaa niin tuntuu että kurkussa on pala joka kuristaa.Ja stressiä mulla on, sekä työ että henk.koht.elämässä

Jos sitä on ihan kamalasti, kannattaa käydä lääkärin pakeilla tarkistuttamassa että kaikki on ihan ok. Se helpottaa sitä hyperventoimistakin jos on stressiperäistä kun ei kaiken muun lisäksi tartte pelätä että on jotain vialla.

Sydämen lisälyöntisyys aiheuttaa myös tuollaisia oireita (stressi lisää näitä). Lisälyönnit yleensä vaarattomia, mutta hakeutuisin lääkärille joka tapauksessa jossain vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Sydämen lisälyöntisyys aiheuttaa myös tuollaisia oireita (stressi lisää näitä). Lisälyönnit yleensä vaarattomia, mutta hakeutuisin lääkärille joka tapauksessa jossain vaiheessa.

ja ton hymynaaman ei pitäny olla tossa...

Mulla samanlaista, ennen se oli melkein jatkuvaa, nykyään tulee jos stressaan jotain, eli mulla ainaki syyt psyykkisiä. Siis on tuota hyperventilaatiota, josta joku aiemmin mainitsi. Auttaa, kun hengittää pussiin jonku aikaa. Oikeasti sillon ei ole edes hapenpuute vaan muistaakseni saa liikaa happea ja hengitys pinnallista. Kannattais varmaan kuitenkin tutkituttaa ettei oo astmaa tms. Minä käytin välillä astmalääkkeitä mutta ei ne auttaneet mitään.

"ihana" kuulla etten ole ainoa joka kärsii tuosta.. Se on todella inhottava kun se tulee... itse kävin ennen joulua päivystyksessä istumassa yön ku olin sata varma että mulla on joku veritulppa tai jotain... Mitään ei löytynyt joten luultavasti minullakin johtuu stressistä.. Voimia kaikille!!

En usko, että on hyoerventilaatiota. Siihenhän auttaa "paperipussihengitys". Tuntuuko ap, ettei ilma mene perille asti, siis on sellainen haukotusolo koko ajan eikä ilma vaan mene sinne, minne pitäisi. Minulla sama vaiva. Liittyy ilmeisesti yleensä niska-hartiaseudun jännityksiin. Ei ole vakavaa, mutta tosi epämiellyttävää kylläkin. Useinhan se ei sillioinkaan vaivaa kun saa ajatukset johonkin muuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En usko, että on hyoerventilaatiota. Siihenhän auttaa "paperipussihengitys". Tuntuuko ap, ettei ilma mene perille asti, siis on sellainen haukotusolo koko ajan eikä ilma vaan mene sinne, minne pitäisi. Minulla sama vaiva. Liittyy ilmeisesti yleensä niska-hartiaseudun jännityksiin. Ei ole vakavaa, mutta tosi epämiellyttävää kylläkin. Useinhan se ei sillioinkaan vaivaa kun saa ajatukset johonkin muuhun.

Joo tuntuu just siltä ettei ilma mene perille asti. On sellainen pakko haukkoa ja yrittää vetää ilmaa kokoajan. Ja ohi menee tosiaanki silloin ku saa jotain muuta ajateltavaa esim.

Stressin oireelta kuulostaa, mulla vastaavaa aina ajoittain. Tuntuu, että pitää kumartua vähän etukenoon, että sais vedettyä henkeä paremmin. Mitä enempi sitä ajattelen, sitä hankalampaa hengitys on.

Olen huomannut, että pahenee usein jos esim. ahmii jotakin tosi hyvää niin, että unohtaa pureskella huolella ja hengitellä. Nyt minulla ollut samaa oiretta ja samanaikaisesti minulla hoidetaan hampaiden narskuttelua ja niskahartiaseudun kireyttä. Ilmeisesti kaikki liittyy jotenkin yhteen. Nyt olen tehnyt keppijumppaliikkeita ja hartioiden ja leukojen rentoutusliikkeitä. Samalla myös hengitysoire on helpottanut. Auttaa kun pyrkii hengittämään rauhallisesti ja rentouttamaan mielen. Uskon itse, että sama lihasjännitys jatkuu jotenkin palleaan asti ja hengitys vaikeutuu. Tilannetta helpottaa jo se, kun tietää mistä vaiva johtuu ja ettei se ole vakavaa. Tosiaankin hyperventilaatio-oire on hyvin toisenlainen kuin tämä.

Täällä kans yks jolla tuota! Jännä että löysin tän ketjun, kun kukaan ei ole ymmärtänyt mitä tarkotan ku olen yrittäny selvittää tätä oiretta... Mulla on stressiä, on niskat jumissa enkä nuku paljonkaan nykyään monesta eri syystä. Minäki oon huomannut että kun jumppaan ja venyttelen, se helpottaa oloa..Sitten se happi tosiaanki menee perille asti.

Ja täällä myös yksi. Tosi inhottava tunne, kun tuntuu että happi loppuu. Ja niin kun täällä muutama on sanonut, kun saa muuta ajateltavaa, menee helpommin ohi.

Ite ihan sama juttu! Tuntuu ettei happi mene perille ja koko ajan pitää hengittää syvää sisään. Usein myös kesken ruokailun (muut vähän nauravat kun "hengästyn" ruokaillessa). Astmalääkettä välillä otan, ei kauheasti auta. Korkeintaan lumelääkkeenä. Niskat ovat olleet jumissa monen vuoden ajan jo, johtuisikohan tuosta. Onpa helpottavaa etten ole ainoa!!

Yhteistyössä