Mistä johtuu, että maha menee sekaisin, jos olen juonut paljon pepsi maxia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä kaikkia ongelmia aiheuttaa päivittäinen pepsi maxin kittaaminen? Hidastaako aineenvaihduntaa/turvottaako? Olen kuullut, että saattaa myös rasvoittaa sisäelimiä.

minun mies on suuri limsojen ystävä ja hän juo pari litraa, ehkä enemmänki tuota pepsiä ja cokista :( sitte sillä tulee maha todella kipeäksi ja ripuloi vessassa...
eikä mene tyhmä lääkäriin tai lopeta limsojen juontia vaan kärsii nyt joka päivä mahakivuista ja kauheasta ripulista :(

Mulla sama juttu, mutta ihan tavallisesta coca colasta.
Vatsa aivan sekaisin, saan juosta löysällä kakkosella monta kertaa päivässä. Mutta olen niin koukussa colaan, että en osaa vähentää sen juomista :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja mhn:
minun mies on suuri limsojen ystävä ja hän juo pari litraa, ehkä enemmänki tuota pepsiä ja cokista :( sitte sillä tulee maha todella kipeäksi ja ripuloi vessassa...
eikä mene tyhmä lääkäriin tai lopeta limsojen juontia vaan kärsii nyt joka päivä mahakivuista ja kauheasta ripulista :(

Eipä tuota nyt lääkäriin kannata lähteä, jos itselleen vatsanväänteet aiheuttaa.

Mulla tulee light-colasta tosi huono olo ja vatsanväänteet. En juo sitä enää lainkaan. Makeutusaine on se syypää, mulla ainakin, en voi niitä muutenkaan käyttää.

mitäs sitä lääkäriin menee, jos kerran tietää itse mistä se johtuu. ei siihen auta lääkärit. ja osaa halutessa itsekin lopettaa käyttämästä tuotteita, jotka tuota aiheuttaa. ei siihen lääkärin sanomista tarvita

Sanotaanhan sitä että nuo makeutusaineet "hämäävät" elimistöä niin että elimistö luulee saaneensa sokeria ja reagoi sen mukaisesti, vaikkei sokeria ole saanutkaan. En sitten tiedä. Se ainakin pitää mun kohdalla paikkansa että light-limun jälkeen iskee napostelunhimo, eli eipä siitä lightistä paljon edes hyödy, kun sen kanssa tulee syötyä sitten kaikenlaista ei-niin-lightiä.

Mä en voi sille mitään, mutta jotenkin vaikuttaa tyhmältä jos juo jokapäivä limpparia :o ymmärrän limsanjuonnin silloin tällöin, mutta aikuinen mies jos kiskoo joka päivä pari litraa..

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Mä en voi sille mitään, mutta jotenkin vaikuttaa tyhmältä jos juo jokapäivä limpparia :o ymmärrän limsanjuonnin silloin tällöin, mutta aikuinen mies jos kiskoo joka päivä pari litraa..

Samaa mieltä ja sitten vielä pitäis mennä muka lekuria vaivaamaan vaikka on itse auheittanu oireensa :D

Alkuperäinen kirjoittaja .:
No hampaille ei ainakaan oo hyväksi jatkuva limsan juominen.

Näin on. Kolajuomat värjää hampaita, sokeri ei tietenkään ole hyvästä jatkuvalla syötöllä ja keinotekoiset makeutusaineet syövyttää kiillettä.

tajuutteko ihmiset että ne on oikeesti hermomyrkkyä!!!! Älkää juoko keinotekoisesti makeutettuja juomia, ne on hengenvaarallisia. Aiheuttavat mm. ad/hd:tä ja alzheimeriä pitkäkestoisesti käytettynä.

Kysehän on kofeiinista. Ainakin itsellä menee vatsa välittömästi sekaisin juotuani mitä tahansa kofeiinipitoista juomaa (Coca colat, Mountain Dew jne.) ja kofeiini on myös syynä pitkäaikaiseen paniikkihäiriööni. Kofeiinilla on myös tottakai virkistäviä vaikutuksia, mutta kaltaisilleni kofeiiniherkille ihmisille se ei sovi lainkaan. Lisäksi jos kyseessä on light-juoma, niin se vain pahentaa asiaa. Olen juonut nykyisin vain kofeiinittomia juomia ja laksatiiviset oireet ovat hävinneet kokonaan. Arvelen, että suurin vaikuttaja on tämä kofeiini ja makeutusaineet tulevat vasta toisena. Kannattaa tarkistaa se pullon/paketin kylki niiden makeutusaineiden/kofeiinin varalta, kummatkin ovat pahasta ja kofeiini on huume.

Wau, sain valaistuksen!!!! Eilen aloin laskemaan yhteen 1+1 ja tajusin, että aina kun jääkaapissa on Pepsi Maxia niin mulla on maha löysällä, kun käyn sitä sieltä hörppimässä vähän väliä. Välillä kun on aikoja, jolloin en ole Pepsiä juonut, niin maha on toiminut normaalisti! Bingo!

Suosittelen minäkin jättämään keinomakeat pois. Itselleni aiheuttivat noiden vatsavaivojen lisäksi myös muistin heikentymistä, ärtyneisyyttä ja - kun en enää ollut niihin tottunut - pahoinvointia ja huimausta. Pitkäkestoista kokemusta noiden säännöllisestä käytöstä ei oikein ole, joten en luottaisi lääkäreiden sanaan siitä, että ovat mukamas turvallisia.

Lisäksi, ironista kyllä, ainakin itselleni ne aiheuttivat makeanhimoa. Olen kuullut muillekin käyneen niin. Elimistö luulee makean maun perusteella saavansa sokeria, ja "tekee valmisteluja" sitä varten, ja kun verensokeri ei nousekaan, aivot vastaavat vaatimalla sitä "luvattua" sokeria. Eli jos on ongelmaa painon/makeanhimon kanssa, suosittelen ekaksi luopumaan noista. Vissyveden ja tuoremehun sekoituksessa on inasen enemmän kaloreita, mutta on monin verroin terveellisempää!

Alkuperäinen kirjoittaja mikrokitumoppi:
Mulla aspartaami vetää mahan ripulille.

Tämän minäkin tosiaan nyt vasta tajusin! Minulla on ollut tapana käydä hörppimässä tosiaan tuota Pepsiä pullon säästä janojuomaksi vähän väliä, ja tuntuu että koko ajan on maha löysällä ja saa juosta vessassa. Vitsit, toivottavasti tosiaan johtuisi tästä, eikä mistään muusta, niin olisi helppohoitoinen vaiva (vaikka colanhimoinen kyllä olenkin...)

Yhteistyössä