Mistä (jatkuvat) painajaiset johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
En ymmärrä, miksi nykyään näen monta kertaa viikossa ahdistavia painajaisia. Aamulla ei todellakaan ole kovinkaan "levännyt olo", kun on koko yön parkunut unissaan.

Mistä painajaiset johtuu? Elämäni on kaikinpuolin kondiksessa, eli ei ole mitään stressiä tms. mikä voisi (kai) selittää painajaiset ja yölliset levottomuudet.

Painajaiset ovat keskenään erilaisia, eli en näe vain yhdestä asiasta painajaisia. Muutama yö taaksepäin näin painajaisia siitä, että esikoinen (10v) oli keskellä yötä kateissa ystävänsä kanssa ja heitä siis etsittiin kera vapaaehtoisten ja virkavallan. Tarina kyllä päättyi lopulta onnellisesti.

Jokunen yö tätä ennen näin sellaisen painajaisen, jossa perheeni joutui (en kyllä tiedä, että miksi) muuttamaan sellaiselle alueelle, jonne en ikinä, koskaan, enkä milloinkaan haluaisi joutua muuttamaan. Mulle koti ja sen alueellinen sijainti on merkinnyt aina todella paljon ja tuo alue, jonne unessa muutimme on sellainen, joka olisi oikeasti pahin mahdollinen painajainen. Mä varmaan oksentaisin pahasta olosta, jos sinne muuttamaan joutuisin.

Miksi mä näen tällaisia unia? Alkaa menemään hermo, kun ei saa kunnolla nukutuksi.

Ihan silkka väsymyskin voi aiheuttaa unihäiriöitä ja sitä myötä painajaisia. Kuulostanee kivalta, kun tietää, että huonosti nukutun painajaisyön jälkeen väsyttää entistä enemmän.

Jos sulla itsellä ei ole stressiä, onko jollakulla tutullasi jotain pielessä? Kannatko jonkun muun taakkaa?

Entä onko teillä makkarissa kovin kuuma helteen takia?

raskaus voi vaikuttaa, stressi myös ja sit kananttaa miettiä onko katosnut tv:tä tai lukenut kirjaa. Voi tulla jostain sieltäkin uniin lapsena näin useinkin painajaisia sodasta vaikka en ole edes sota-aikana elänyt

Ihan silkka väsymyskin voi aiheuttaa unihäiriöitä ja sitä myötä painajaisia. Kuulostanee kivalta, kun tietää, että huonosti nukutun painajaisyön jälkeen väsyttää entistä enemmän.

Jos sulla itsellä ei ole stressiä, onko jollakulla tutullasi jotain pielessä? Kannatko jonkun muun taakkaa?

Entä onko teillä makkarissa kovin kuuma helteen takia?

En mä mielestäni sen enempiä kanna muiden huolia nyt, kuin ennenkään. Kuumakaan ei ole yöllä, kun on ovi auki.

Mulla on ollut sama ongelma loppuraskauksissani,olen nähnyt paljon enemmän unia kun normaalisti. Painajaisia, action elokuviin verrattavia, seksiunia, synnyttänyt kymmeniä kertoja jne.

[QUOTE="...";28583027]noi on sun alitajunnasta. asioita joita tietoisesti tai ei-tietoisesti pelkäät.

itse en edes raskaana ja näen tollasia unia. esim lapsi hukkuu tms[/QUOTE]

Mä voisin jollakin tasolla sitä pelätäkin, että esikoinen "katoaisi" jonnekin. Mä olen melko...noh, huolehtivaa sorttia sen suhteen, että tiedän aina missä lapsen menee, eikä meillä alle eskari-ikäiset ole ulkona ilman äitiä tai isää.

Mutta tuota muuttoasiaa en kyllä nyt yhtään osaa yhdistää mitenkään tosielämään liitettäväksi. En näe muuttamista millään tasolla vaihtoehtona, saati että se muutto kohdentuisi nimenomaan juuri tuonne, minne en kertakaikkisesti suostuisi muuttamaan.

Mutta mistäs sitä tietää, mitä temppuja se ihmismieli tietämättään tekee :)

Yhteistyössä