mistä ihmisten raha tulee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
me ollaan tavallinen perhe, äiti, isi kaksi lasta ja
käydään pienipalkkaisissa töissä, kuten useimmat tavaliset suomalaiset..
silti musta tuntuu, että meillä on kaikki tavallista, ja ei nyt ihan kirpparihommaa, mut ei mitään luksustakaan, ei ole kyllä varaa monien tuhansien etelänmatkoihin edes kerran vuodessa...
kuinka paljon noissa perheissä tienataan jossa oikeesti matkustellaan, ja kodit on sisustettu ku sisustuslehdissä ja niin edelleen...

Perinnöistä. Kulutusluotoista, isovanhempien ja isoisovanhempien lahjoista, joissakin suvuissa kun tuntuu jonkun sedän tai tädin ammoin tekemä sijoitus raukeavan jaettavaksi joka toinen vuosi. Pimeästä työstä. Tai sitten säästetään jostain muusta, pelataan pokeria menestyksekkäästi tai ties mistä.

niin se taitaa olla..
perintöä odotellessa siis :D itsekin on ajateltu, että kuhan opiskelut on molemmilta työn ohessa ohi, ja saadaan täydet palkat ja jos perintöä tulisi pienentämään asuntolainaa, niin kyllä nelikymppisenä jo koko palkat jäisi ihan käyttöön :D ihanaa, sitä odotellessa...

harvoin sellasia koteja kuitenkaan näkee missään. ne ihmiset liikkuu ihan eri piireissä ja rahaa tai ainakin isosti luottoa on. moni koti voi näyttää viimeisen päälle laitetulta, mutta on edullisesti tehty. eli kirpparit, alet jne. pitkällä aikaa hankittua ja lahjaksi/perinnöksi saatua. en mä ihmisten varallisuutta osaa päätellä kodeista, autoista tms

Harvassa kodissa kulutustottumukset ovat sellaiset, että kaikkeen on varaa. Jostain aina tingitään.

Ja kaikki suomalaiset perheet eivät ole sellaisia, että kummatkin ovat pienipalkkaisessa hommassa. Duunarit tienaavat yllättävän hyvin saatika muun ammatin valinneet..

Joo meillä on 17 v pojalla sellainen käsitys, että me ollaan rikkaaita :O
Minä teen pienipalkkaisempaa kun yksikään hoitaja ja mies pienipalkkaista.
Sanoin sitten pojalle, että me ollaan vaan osattu laittaa rahat niin, että käteistä ei jää ja etelään ei lähdetä, mutta ruokaa on aina ja pakolliset kulkuneuvot sekä laadukkaat muut harrastevälineet esim polkupyörät, koska KÖYHÄLLÄ EI OLE VARA OSTAA HUONOA, niin sitten säästetään kyseisiin kulutushyödykkeisiin vuositolkulla ennen kun on vara ostaa . Näin meillä, irtorahaa ei vaan ole.

Meillä raha tulee palkkatuloista (molemmilla >4000 e/kk bruttopalkka), vuokratuloista ja osaketuotoista, joskus myös satunnaisesti puukaupoista. Olemme satsanneet opiskeluun ja tätä kautta päässeet hyväpalkkaisiin hommiin. Koko ikämme ollaan lisäksi säästetty, joten sitä kautta on kertynyt rahaa noihin sijoituksiin jotka poikivat lisää tuloja. Menot on meillä pienet, vaikka rahaa olisikin käytettäväksi.

Hmm... me ollaan lähdetty ihan tyhjästä. Parikymppisinä ostettiin molemmat osakehuoneistot Helsingin keskustasta. Myytiin ne hyvään aikaan, ja tienattiin melkoisesti. Nyt meillä on yhdellä pääkaupunkiseudun halutuimmista alueista omakotitalo, pari autoa, purjevene ym. Mutta kyllä se on myös vaatinut duunia, halua säästää ja valintoja...

Me asutaan nyt kerrostalossa suht kohtuullisella vuokralla. Ei velkaa. Mies tienaa duunarina ihan mukavasti. Näin meillä on varaa reissata, onneksi. Ehkä se oma tönö joskus hommataan, or not :)

mulla on säästötili johon aina laitan rahaa. Siis kaiken sen mikä jää yli kun lasken ruokabudjetin kuukaudelle ja oon maksanut laskut. Sit jos tulee jotain hankintoja niin siletä on hyvä ottaa, esim. lapsen kaikki vaatteet oon voinut ostaa uusina kun on ollut rahaa. Isommat hankinnat luotolla. Meistä näyttää että rahaa olis enemmänkin, on autoa, on terassikalustetta, on stereot, tv:t, digit, on vaatteita, on ruokaa, on kasapäin leluja lapsella...mutta kaikki on kiinni järkevästä rahankäytöstä. Ostetaan vaan tarpeellinen ja jouluna törsätään boonusrahat niin joulukin on aina yltäkylläinen!

Meidän koti on sisustettu säästämällä. Ei näitä huonekaluja ole kerralla ostettu, pikkuhiljaa kerätty ja ostettu oikeesti laatua joka kestää.
Mä oon säästänyt ekasta kesäduunista lähtien joka palkasta (silloin kun asuin vielä vanhempien luona, säästöön sai tosi kivasti rahaa), näillä rahoilla oon sitten maksanut auton (autolainaa ei oo ollut ikinä) ja just huonekaluja.
Säästöön aina mennyt myös aikuisiällä ja näitä rahoja olen sijoittanut mm osakkeisiin.
Meillä mies on tavallinen duunari, palkka on ihan hyvä mutta tulevaisuudessa tulee tuskin kovasti nousemaan. Mä taas olevan uraani aloittelemassa mutta tulevaisuudessa saan varmasti keskivertoa enemmän palkkaa.
Me ei koskaan olla asuntalainaa lukuunottamatta otettu lainaa tai käytetty luottokortteja.

Matkustelu aloitettiin vasta nyt kun ei tarvii jokaista penniä venyttää (opiskelut ohi). Ja matkat säästetään käyttörahoja myöten aina etukäteen.

Kuumimmat

Yhteistyössä