Siis nyt tuossa on tahdonpuutetila. Ei helkkari voi olla vaikeaa viettää aikaa oman miehen kanssa ja teillä on vain yksi lapsi!
Jättäkää ne leffat, alkuillan nukkumaanmenot ja tietokoneella istumiset pois. Sopikaa vaikka saunatreffit, ajoitatte saunan lämpiämisen niin että menette sinne kun lapsi on nukahtanut. Hirveän pitkät yöunet kyllä tunnut tarvitsevan joka yö! Suosittelisin tarkistelemaan ruokavaliota, ei ole normaalia tuollainen väsymys aikuisella. Joku vitamiinien puutostila tuossa on taustalla tai masennus.
Meillä on kaksi lasta ja ollaan opetettu lapset jäämään omiin sänkyihin iltasatujen ja halien jälkeen nukahtamaan. Se mun ja miehen yhteinen aika alkaa siitä. TOISINAAN toinen saattaakin nukahtaa siihen toisen kainaloon, mutta ikinä ei kyllä väsytä niin paljon etteikö toisen seura kiinnostaisi. Me kokkaillaan vielä iltapalaa, jutellaan, kesällä istutaan terassilla, saunotaan, hierotaan, hellitään ja sanalla sanoen nussitaan.
Tiedän mitä väsymys on (takana koliikkivauva + korvatulehduskierre), mutta se parisuhde on niin tärkeä osa-alue elämää että sen eteen kannattaa vähän ponnistella ja kuten olen täällä 100 kertaa aiemminkin sanonut, kunnon rentouttava seurustelu oman kumppanin kanssa piristää tasan tarkkaan enemmän kuin vastaava aika unta!
Olet tietysti nyt tottunut tuollaiseen rytmiin mutta uskoisin että tuosta olisi mahdollista kyllä päästä pois....siis tuosta kiireestä?
Oletko ylipainoinen, vähän kaukaa haettua, mutta se on kyllä yksi väsyttävä osatekijä jos näin on?
En ole ylipainoinen, (BMI 21,7) enkä tarvitse mitenkään normaalia enempää unta per yö. 7-8 h, joskus pärjää vähemmälläkin tilapäisesti, sitten viikonloppuna nukkuu enemmän. Aika ihmeellistä arvelua vaikket edes nähtävästi lukenut aloitustani kunnolla, kerroin siellä että teen raskasta ruumiillista työtä, ja lisäksi minulla on väsymystä aiheuttava perussairaus. Olen nyt muutaman vuoden etsinyt oppisopimuspaikkaa että pääsisi kevyempiin töihin, muttei ole tärpännyt. Työkykyä ylläpitävää kuntoutusta olen juuri hakenut. Niin ja saunaa meillä ei ole, saunavuoro vaan, joskus harvoin pääsemme kahdestaan onneksi saunaan, jos joku tuttumme tulee sillä aikaa vahtimaan lasta.
Eilen tuli sitten loppujen lopulta valvottua 23.14 saakka koska vietimme kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa (sängyssä siis) ;-) miehen kanssa pitkästä aikaa. Olen kuin nukkuneen rukous. Sama on sitten toisinpäin, jos mies joskus herää kanssani samaan aikaan, koska normaalisti käy nukkumaan 24 maissa ja herää 7-7.30.
Tukiverkosto meillä on todella pieni, 2 hlöä jotka ovat molemmat yksinhuoltajia, toinen useamman lapsen, joten emme heitä viitsi kovin usein vaivata. Vanhemmistamme ei ole lapsenvahdeksi, tai kummallakin on vain yksi jäljellä, kumpikin ovat sairaita. :-(
Onneksi keväällä yksi ystäväni muuttaa samaan kaupunkiin, hän hotiaa lapsia ammatikseen, ja on luvannut hoitaa lastamme joskus.
En nyt tässä sinua välttämättä tässä tarkoita, mutta ihmettelen hieman vastausten yleistä linjausta. Tiedän että tämä yhteisen ajan puute on todella yleinen ongelma perheissä jossa on työssäkäyvät (ehkä eri vuoroissa ) vanhemmat. Silti täällä kaikilla on asiat aaaaaivan looooistavasti, ja surin osa ihmettelee miten niin voin olla väsynyt kun on vaan yksi lapsi.
No joo siis, en ole ns. perusterve, mutten tule sairauteni takia pääsemään eläkkeelle vielä piiiiitkään aikaan kuitenkaan. Ehkä se selittää sen että tarvitsen mieluiten sen 8 h yössä unta. Ja lisäksi tuo raskas duuni, kevyempää kun ei vaan ole löytynyt. :-(
Mutta kyllä tämä tästä, varsinkin nyt tuntuu siltä kun eilen pitkästä aikaa hellimme toisiamme ja nukahdimme sylikkäin.

<3