Mistä helvetistä mä aloitan? (erosta ja siitä kun tulot 0e)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kamala tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kamala tilanne

Vieras
Eli olen näitä joiden elämä mennyt täysin miehen tulojen mukaan. Jos olen työtön, en saa tukia miehen suurien tulojen vuoksi. Käytännön asioiden vuoksi kaikki omaisuus on miehen nimissä, paitsi mökistä puolet on minulla. Nyt olen siis työtön ja saan kuussa vain kahden lapsen lapsilisät. Ja nyt tulossa ero. Miten mä voin hakea edes asuntoa kun tulot nolla? Mihin mä otan ensimäisenä yhteyttä? Olemme naimisissa ja asunto siis miehen nimissä. Mies ei mua puille paljaille tule jättämään, se on puhuttu mutta mistä aloittaa? Sossu? Kerron sinne tilanteen ja he sieltä sitten antaa mulle toimeentulotukea? Vai mitä? Mä oon ihan pihalla näistä asioista, en ole ikinä joutunut ottamaan selvää...

Auttakaa nyt minua...

Ja miten omaisuus jaetaan kun kaikki on miehen nimissä, niin paitti tuo mökki ja se menee myyntiin nyt kesällä. Eli siitä tulen siis puolet saamaan eli n. 30-50 000e. Luulisin. Entäs asunnosta? Miten sen arvo katsotaan, mitä katsotaan minulle kuuluvaksi? Vai onko nämä täysin minun ja mieheni keskenään sovittavissa? Päämäärä olisi että saisin jossain vaiheessa ostettua jonkun vaatimattoman oman asunnon mutta mitä ennen sitä? Pääsenkö mihinkään edes vuokralle odottaessa sitä että mökki menee kaupaksi ja saadaan sovittua muut raha-asiat?

Töitä olet varmaan hakenut muutenkin nyt työttömänä oltuasi. Onko paikkakunnalla oikeusaputoimistoa? Sieltähän vois käydä kysymäaaä nuo ositusasiat, ym. Ja miksei siellä sossussakin voisi käydä juttelemassa.

Tsemppiä.

voit hakea asuntoa, sossu antaa takuuvuokraan maksusitoumuksen. sitten ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi saadaksesi työmarkkinatukea 500 euroa, haet kelalta asumistukea ja sosiaalitoimistosta toimeentulotukea.

Miksi sun pitäisi mitään saada koska et ole mitään maksanut ja omaisuus miehen nimissä?

No olen maksanut töissä ollessani sen mitä pystyn. Ruokaa, laskuja. Käytännön syistä laina ym kulut meni aikanaan miehen tililtä.

Tuolla sun logiikalla mä alan periä mieheltä ruokarahoja takaisin joita mulla on varmasti mennyt enemmän kukn sillä koska olen ruokaostokset yksin hoitanut kun olen tuloja saanut.

Ensinnäkin, ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi. Sä et saa edes toimeentulotukea jos et ole sitä ensin tehnyt. Asumistukea et voi hakea ennen kuin sulla on asunto. Toimeentulotuen saamiseksi sun pitää olla ensin hakenut myös sitä asumistukea. Eli toimit nyt näin. Ensin yhteys työkkäriin, sitten asuntohakemus, sitten yhteys sossuun kun tiedät minkä asunnon mahdollisesti saat ja keskustelet heidän kanssa vuokratakuun yms maksamisesta.
En osaa omaisuudenosituksesta sanoa yhtään mitään. Voisin kuvitella, että jos te ihan asianajajien kautta asian joudutte hoitamaan, niin avioehdon vuoksi, se omaisuus joka on miehesi perinnöllä hankittu ei kuulu sulle. Eli kaikki mikä sen jälkeen jää, miinus velat (jos niitä enää on) niin menee puoliksi.

Ensin voit soittaa sossuun ja keskustella heidän kanssaan,sitten työkkäriin työnhakijaksi.
Näin minäkin tein,lupasivat vuokratakuun,sitten etsin asunnon ja samalla laitoin toimeentulotukihakemuksen.
Asumistuen laitat hakuun,kun olet saanut vuokrasopparin allekirjoitettua,Riittää sossulle että sen olet laittanut hakuun.

Laitoin eilen illalla netissä asuntohakemuksia. Ja kohta lähden työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi. Eiköhän tää tästä. Mies kyllä eilen alkoi ilkeeksi ja sanoi etten tule selviimään ilman häntä...

[QUOTE="Aapee";26215452]Laitoin eilen illalla netissä asuntohakemuksia. Ja kohta lähden työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi. Eiköhän tää tästä. Mies kyllä eilen alkoi ilkeeksi ja sanoi etten tule selviimään ilman häntä...[/QUOTE]

No mutta tottakai selviät! Hyvä että olet saanut neuvoja ja rupeat toimimaan. Kannattaa varmaan olla vielä ihan henkkoht/puhelimitse yhteydessä kaupunkisi vuokra-asuntojen tarjoajaan ja kysellä heiltäkin neuvoja, tuskinpa olet ensimmäinen tuloton joka kämppää etsii.

[QUOTE="Aapee";26215452]Laitoin eilen illalla netissä asuntohakemuksia. Ja kohta lähden työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi. Eiköhän tää tästä. Mies kyllä eilen alkoi ilkeeksi ja sanoi etten tule selviimään ilman häntä...[/QUOTE]

Eikö mies olisi halunnut erota sitten...? Kun noin sanoi? Vai muuten vaan nyt riitaa ja rankka tilanne, kun ero....Aika moni on loppujen lopuksi samassa tilanteessa kuin sinä, siis jos ero tulisi. Kyllä siinä aika monella tulotaso tippuu. Mutta asiat järjestyy varmasti, tsemppiä sinulle. Tuo yksi oli tyhmä kommentti, että et ole mitään maksanut. Yhdessä kun eletään (jos kumpikin kunnollisia tyyppejä eikä mitään luusereita..), niin aina perheenä tehdään asiat yhdessä, vaikka toinen tienaisi enemmän, toinen on voniut muulla tavoin osallistua enemmän perheen pyörittämiseen, akikkea ei voi mittat selvässä rahassa , vaan ajalla ja työllä (kotityölläkin..) on arvonsa..

Höpön löpö! Tottakai sä pärjäät :) Munkin exä yritti alistaa ja uhkailla mua sanoen, et mun elintaso tulee laskemaan. Noh, toisin kävi. Mun elintaso ei oo laskenut pätkän vertaa mielestäni, vaikkakin asun nyt vuokralla hieman pienemmässä ku ennen ja auto on pikkusen pienempi, mut onpahan oma ja uus :D Muuten mulla on rahaa ihan yhtälailla, ku ennenkin ja ennen kaikkea sielu lepää, ku pääsin ahdistavasta/alistavasta/kierosta suhteesta eroon!! Ja se on tärkeempää, ku yksikään euro! :)

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;26215542:
Eikö mies olisi halunnut erota sitten...? Kun noin sanoi? Vai muuten vaan nyt riitaa ja rankka tilanne, kun ero....Aika moni on loppujen lopuksi samassa tilanteessa kuin sinä, siis jos ero tulisi. Kyllä siinä aika monella tulotaso tippuu. Mutta asiat järjestyy varmasti, tsemppiä sinulle. Tuo yksi oli tyhmä kommentti, että et ole mitään maksanut. Yhdessä kun eletään (jos kumpikin kunnollisia tyyppejä eikä mitään luusereita..), niin aina perheenä tehdään asiat yhdessä, vaikka toinen tienaisi enemmän, toinen on voniut muulla tavoin osallistua enemmän perheen pyörittämiseen, akikkea ei voi mittat selvässä rahassa , vaan ajalla ja työllä (kotityölläkin..) on arvonsa..

Juu mies ei haluaisi erota. Hokee vihaisesti vaan että siitä vaan, mene kokeilemaan yksin asumista johonkin vuokraloukkoon ja etten tule pärjäämäänilman häntä. "tuut olemaan musta riippuvainen" on suora lainaus eiliseltä. Hitto se satutti enemmän kuin mikään koskaan ennen. Ihankuin mies pitäisi mua niin luuserina ettwn osaisi tulla toimeen omillani. Vai onko se eroamisesta vaan niin vihainen että päästelee sammakoita? En tiedä. Eilen kysyi mm. että millä aion maksaa vuokraa jne, no kerroin että alkuun joudun toki nostamaan kaikki mahdolliset tuet ja että kyllä niillä muutkin toimeen tulee. Mies aurahti että senkun näkis :o olin ihan monttu auki. Luuleeko se että tulen rahaa kinuamaan kun täältä muutam pois?

[QUOTE="vieras";26215577]Et saa toimeentulotukea koska sulla on omaisuutta ja tuskin heti sen myynnin jälkeenkään jos sieltä 30-50 000 tulee[/QUOTE]

Oikeesti? Jos omaisuus on kiinni mökissä jota ei ole vielä myyty? Pitääkö mun jumalauta kituuttaa tässä niin kauan että mies suostuu alkaa myymään sitä mökkiä? Ja kunnes se ylipäätään menee kaupaksi? Siinähän voi mennä vaikka kuinka kauan!

Argh!!

Uskokoon ken haluaa! Miehelle voi tulla isompi elämänmuutos, kotityöt, lastenhoito joka toinen viikonloppu, elatusmaksut jne.

ehdota miehelle et ostaa sut pois siitä. Näin saa mökin itselleen. Mutta joo jos sulla on kiinteetä omaisuutta niin se vaikuttaa esim. soskaan. Mutta selvitä tilanne siellä niin eiköhän ne sut alkuun auta. Sit työkkäriin ja kelaan.

Yhteistyössä