[QUOTE="Halikatti";26443172]Kilpirauhasen vajaatoiminnassa yleensä väsyttää. Mutta varmaa erotuskeinoa ei suoranaisesti ole. Netistä löytyy myös ohjeita ruumiinlämmön mittaamiselle, jos se on alhainen niiden ohjeidenmukaan mitattuna, voi epäillä kilpirauhasta. Mutta eikään se poissulje kilpirauhasta vaikkei lämpö olisikaan alhainen.
Toinen on että onko jotain masentavaa tapahtunut? Jos ei, niin masennus voi hyvinkin johtua k-r:sta. Toisaalta kun k-r aiheuttaa masennusta, niin mitättömätkin asiat voivat masentaa. (Näin kävi itselleni)
Saamattomuus, joka harmittaa itseä, eli tuntuu siltä, että haluaisi tehdä, mutta aika vaan valuu johonkin, on tunnusomaista kilpirauhasen vajaatoiminnalle. Jos sitä on suvussa, se lisää riskiä. Samoin jos on muita oireita, esim palelua, hiustenlähtöä, lihomista/laihtumista, ylipitkä kk-kierto, keskenmenoja, kuiva iho, taipumus anemiaan, aknea aikuisiällä, ärtymystä, ohentuneet kulmakarvat... Mutta huom. kenelläkään ei ole näitä kaikkia, mutta jos on useita oireita, niin se voi merkitä kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Oireita siis googlettamaan ja kannttaisi käydä myös verikokeessa, vaikkei se kylläkään 100% varmasti osoita vajaatoimintaa, kuten minulle kävi. Mutta kun 20v. ensin kärsii, niin voi olla aika varma, settä se on sitä, sanoipa se labratulos vähän toista... Siis oikeasti vähän vajaalla kulkevia ihmisiä on varmasti pilvin pimein Suomessa. Eri asia sitten on tulisiko heidätkin hoitaa kilpirauhaslääkkein vai miten.[/QUOTE]
Suvussa meillä ei ole kellään vajaatoimintaa.. Eikä minulla ole yhtääkään noista mainitsemistasi fyysisistä oireista. Tämä mun olotila alkoi joskus 11-12v iässä.. En ole varsinaisesti väsynyt sillälailla että haluaisin nukkua.. Mutta jotenkin vaan kaikki tuntuu niin raskaalta.. Saamattomuutta, aloitekyvyttömyys.. Lisäksi mä välttelen sosiaalisia tilanteita, mä en vaan kerta kaikkiaan jaksa olla ihmisten kanssa. Keskittymis kyky on huonoa ja lähi muisti tosi huono, mutta silti mä muistan kaikenlaista vuosien takaa ihan tyhmiäkin juttuja joita en pysty antamaan anteeksi itselleni. ja muistan varsin hyvin jos joku on mua joskus loukannut vaikka siitä olisi jo 10-vuotta.
nykyään musta tuntuu että kukaan ei arvosta mua ja että suurinpiirtein kaikki halveksii mua. itsetunto on huono. mua koulukiusattiin 6-vuotta ja sillonkin kun ei kiusattu jäin aina porukan ulkopuolelle..