Mistä ennen vanhaan tiesi olevansa raskaana? Siis aikana jolloin ei vielä ollut raskaustestejä, esim. 50 vuotta sitten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Allu-

Aktiivinen jäsen
03.09.2009
1 212
1
36
Siitäkö kun vauva alkoi potkimaan? Vai oliko mitään keinoa selvittää asiaa aikasemmilla viikoilla?

Mä kyselin tätä jo tuolla kuumeilu-osastolla, mutta täältä saa varmaan vastauksen nopeemmin. :)

Villi veikkaus: :)
Siitä varmaan kun menkkoja ei kuulunut ja tuli pahoinvointia + muita raskauden klassisia oireita. Joskus varmaan saattoi tulla niitä ylläriraskauksiakin, niin kuin tänäkin päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Vauvan liikkeistä on ainakin laskettu suuntaa antava laskettu aika.
Eiköhän se ole ollut varmin merkki raskaudestakin :saint:

Osaatko yhtään sanoa, miten se lasketaan liikkeistä? :)

Pidetään oletuksena missä vaiheessa raskautta ensi synnyttäjä ja missä vaiheessa uudelleen synnyttäjä tuntee liikkeitä ja lasketaan siitä. Ja musta tämä ei ole yhtään tyhmä kysymys. Aika monella ei noita kuukautisia varmaan ollut välissä, kun imetettiin pitkään ja uusi raskaus alkoi ennen kuukautisia;)

No kyllä mä ainakin olen tiennyt heti kun olen tullut raskaaksi. Sen on vaan tiennyt.

Ja tosiaan kuukautisten laskeminen on osattu siitä lähtien kun on ymmärretty niiden puuttumisen yhteys raskauteen.

Mutta joskus esiajalla naisia pidettiin alkuun tosi suurina ihmeinä kun osasivat luoda uutta elämää tyhjästä. Sitten ymmärrettiin miehen yhteys asiaan. ;)

Joo mun isomummu laski kuukautisia ja se oli selvin merkki kun ne jäi pois. Ja sitten se huono olo jos sekin tuli niin sit oli varmaa. Ja laskettu aika on osattu laskea myös ihan samalla tavalla kun nykyisin kun piti ylhäällä kuukautisten tuloa.

Ajatelkaa missä me nyt mennään, siis oikeasti ollaan nykypäivänä niin vieraituneita omasta kropasta, että tällainen kysymys edes kysytään.
Ennen ei tarvinnut tietää heti ensimmäisenä päivänä kun kuukautisen jäivät tulematta, että onko raskaana. Tai pitivätkö naiset edes miten tarkkaa kirjaakaan menkoista.
mielenkiintoista toisaan, että tällaista kysytään. Mitä tämä kertoo meistä nykyajan naisista? Joku saisi tästä analysoitavaa tämän päivän naisista!
En siis halua viisastella, jäin itsekin ensin asiaa miettimään..

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Vauvan liikkeistä on ainakin laskettu suuntaa antava laskettu aika.
Eiköhän se ole ollut varmin merkki raskaudestakin :saint:

Osaatko yhtään sanoa, miten se lasketaan liikkeistä? :)

Pidetään oletuksena missä vaiheessa raskautta ensi synnyttäjä ja missä vaiheessa uudelleen synnyttäjä tuntee liikkeitä ja lasketaan siitä. Ja musta tämä ei ole yhtään tyhmä kysymys. Aika monella ei noita kuukautisia varmaan ollut välissä, kun imetettiin pitkään ja uusi raskaus alkoi ennen kuukautisia;)

Niin tietty. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
No sellaisista oireista kuin nykyäänkin. Kuukautiset jää pois, tulee pahoinvointia tms. Sitten mentiin lääkäriin, joka varmisti asian :)

Varmaan aika harva meni sinne lääkäriin mihinkään varmistukseen. Ei siellä ravattu kuten nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuukautisten puuttumisesta?

Entäpä jos ne kuukautiset tulee vielä useamman raskauskuukauden ajan..?

Tai sitten kuukautisia ei tule ollenkaan. Kuten mulla menkkoja ei vaan kuulunut, olin laihduttanut rankasti. Sitten olinkin raskaana, ekasta kierrosta napsahti :whistle:

Kopsaan tän mitä tuonne toiseen ketjuun kirjoitin:

Muistelen lukeneeni jotain vaimon opasta tai vastaavaa, joka oli peräisin 1930/40-luvulta, ja siinä sanottiin että kuukautiset on merkki siitä että raskaus on saattanut alkaa, ja varmasti sen tietää sitten kun vatsa alkaa kasvaa ja lapsi liikkua.

Niin ja vielä se, että esim. luonnonkansoilla usein on lasten väli noin neljä vuotta, ihan ilman ehkäisyä. Jotenkin liittyi muistaakseni pitkään imetykseen ja kuukautisten poissapysymiseen pitkäänkin, kun äidin kehoon ei ehdi kertyä tarpeeksi rasvaa kun imettää. Ei ole ollenkaan mahdotonta että samanlainen rytmi on ollut myös eurooppalaisilla, varsinkin huonommin syövällä kansanosalla.

Eipä tossa tarvi mennä ihan 50v taakse, olihan meidän 70-luvulla syntyneiden äitien kanssa jo, että rv.8 pystyttiin testiä tekemään, nestekupeilla ja -liuoksilla. Mun mutsikin aikoinaan sanoi että rengas siihen purkkiin oli tullut, en valitettavasti kysynyt silloin mitä se tarkoitti :whistle: