Mistä asioista voi johtua parantunut hajuaisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S A
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

S A

Vieras
Hajuaistini on parantunut muutamassa viikossa. Tunnen ihmeellisiä hajuja joita läheiset eivät tunne. Haistan tuntien jälkeen mitä joku on syönyt ja joidenkin ihmisten hengitys haisee kamalan pahalle. Omissa hajuvesissä haistan eri tuoksuja vaikka ennen tuoksui vain yhdelle tuoksulle,jos joku ymmärtää.

En polta,enkä ole äskettäin lopettanut joten siitä ei johdu.

Näin sanotaan poliklinikka.fi :n sinuilla:

Joskus hajuaisti herkistyy tavallista tarkemmaksi myös sairauskohtauksien yhteydessä. Äänet, valot ja hajut voimistuvat esimerkiksi migreenikohtauksessa. Hajuaistimuksia saattaa liittyä epilepsiakohtaukseen ja erilaisia aistiharjoja liittyy usein myös psykooseihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
onko muita oireita?

Ehkä olen ollut vähän väsyynempi kuin muuten mutta se johtuu työajan muutoksesta. Ja rintoja vihloo välillä,mutta niin aina ennen kuukautisia.

tai sitten johtuu raskaudesta... Käypäs ostaan testi. :)

En usko että vielä näyttäisi vaikka olisinkin raskaana kun kuukautisten alkuun on vielä viikko. Jos ne jää pois niin testaan.

Hei ei noin saa pelotella!!!! Luulin jo että olen tulossa hulluksi tai että minulla on joku aivokasvain,ja nyt pitää vielä ajatella raskauden mahdollisuutta. Minulla on jo yksi lapsi tullut ehkäisystä huolimatta ja olen aina ajatellut että kaksi kertaa ei voi käydä niin.

Selitys varmaan löytyy kun tiedetään lisää ihmisen feromoneja.
Hajukokemus liittyy kolmoishermoon ja tämä kemosynsorisysteemiin, jota ihmisten kyseessä ollen ei vielä kovin hyvin tunneta.

Eläimillä hajuepiteelin ja vomeronasaalisen elimen neuronit tunnistavat feromoneja. Feromonit sallistuvat käyttäytymisen ja lisääntymistoiminnan säätelyyn. (Stockhorst ja Pietrowsky 2004)
Hypotalamuksessa aikuisella ihmisellä on GnRHneuroneja muutama tuhat. (Gonzales-Marinez 2004) Mitenhän raskaana olevilla yleensä? Ehkä raskaus jotenkin sai näitä monimuotoisia yhteyksiä toimimaan paremmin/herkemmin/tarkoituksenmukaisemmin?
En tiedä näistä sen kummemmin, mutta kun nyt satuin lukemaan tenttiin ja huomasin vanhan kysymyksen palstalla. Mielenkiintoinen kysymys.

Ja mulle ei tarvi ehdottaa raskautta, olen 52 vuotias ja kohtu on poistettu 12 vuotta sitten. Lisäksi tupakoin. Mutta viime viikkoina olen todellakin haistanut kaiken moninkertaisena. Eikä ole migreeniä eikä epilepsiakohtauksia. Psykoosinkin luulisin ympäristön havainneen.

Helou!

Tulin nyt vasta sivuille kun minulla on sama juttu, olen mies eli en ole raskaana, mutta 2 viikon sisällä olen haistanut monia asioita moninkertaisesti paremmin, olen myös miettinyt, että kuvittelenko hajut, mutta en kuvittele,koska välillä olen haistanut ja ihmetellyt, että mistä tämä haju tulee ja sitten olen hajun syyn löytänyt vasta jälkikäteen, eli en ole ensin nähnyt jotain ja sitten aivoni olisivat keksineet siihen sopivan hajun ja voimistaneet sitä.
Onko tietoa, että mistä tämä voisi johtua?

Minulla sama tilanne. Hajuaisti on vahvistunut selvästi. Luin hajuaistin liittyvän juurichakraan. Olen työstänyt sitä eli sen avautuminen on luultavasti herkistänyt hajuaistiani

Mulla on äärettömän herkkä hajuaisti taasen. Sama tilanne puolitoista vuotta sitten. Itse olen yhdistänyt stressiin ja hometoksiineihin tai kemikaalialtistukseen. Kärsin kovasti jos joudun olemaan sellaisen ihmisen lähellä, jolla on tuoksuvaa kosmetiikkaa tai vaikka omolla pestyt vaatteet. Uskon kyllä että tähän liittyy tuo henkinenkin puoli. Työstettävää varmasti olisi. Siksi tuo juurichakra on mielenkiintoinen tässä yhteydessä. Pitääpä tutkia.

Yhteistyössä