Missä vaiheessa voi antaa lämmintä vettä ihan hanasta?

• Viestiketjun aloittaja maanantai
  • Ensimmäinen viesti
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä olen 32 enkä ole ikinä kuullutkaan ettei lämmintä vettä saisi käyttää. ihme hysteerikkoja täällä.
Sulla on tainnut koulussa jäädä kotitaloustunnit ja bilsan tunnit vähiin...Ja muutenkaan kotona ei selvästi ole opetettu ihan perusasioita.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
mä olen 32 enkä ole ikinä kuullutkaan ettei lämmintä vettä saisi käyttää. ihme hysteerikkoja täällä.
Sulla on tainnut koulussa jäädä kotitaloustunnit ja bilsan tunnit vähiin...Ja muutenkaan kotona ei selvästi ole opetettu ihan perusasioita.
bilsa ja kotitalous oli aina 10 koulussa. kotona on opetettu perusasiat, kiitos kysymästä. mutta tämmöstä ei.

Huom
bilsa ja kotitalous oli aina 10 koulussa. kotona on opetettu perusasiat, kiitos kysymästä. mutta tämmöstä ei.
Eli sinusta ruuan laittoon liittyvä hygienia-asia ei kuulu perusasioihin? No, meitä on moneen lähtöön.
Ihan aidostiko teillä ei muka opetettu köksän tunnilla tällaista asiaa tai kerrottu bakteereista vesijohtovedessä...? Vau, aika heikkotasoista on ollut opetus.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Olen todellakin yllättynyt, että joku ei tiedä, että sitä hanasta otettua lämmintä vettä ei saa juoda/käyttää ruoan laittoon.
Tai että vessanpyttyä ei sais käyttää kaikenlaisena kaatopaikkana...

Mistä näitä oikein riittää? :eek:
Molempiin peesi. Hyi kun mulle tuli puistattava olo lämpimän vesijohtoveden juomisesta, yök

justiina
hei haloo.. kuka ottaa lämmintä vettä hanasta.. et taida tajuta mikä pöpö määrä siellä on,,, haloo

mie
Siis faktahan on se, ettei pöpöt elä kylmässä samalla lailla kuin lämpimässä. Ja kun ottaa lämmintä vettä hanasta, on niillä pöpöillä jo hyvä kyky elää kuumassa, joten eivät kuole niin helposti keittämälläkään.

Sama logiikka pätee myös petivaatteiden ulosviemiseen pakkasella... Pöpöt kuolee eivätkä elä kylmässä.

vieras
Vaikka mikrobit kuolevatkin keittämällä, niin lämmintä hanavettä keittämällä ette saa vedestä pois putkistoista liuenneita muita epäpuhtauksia, metalleja esimerkiksi. Juotavaksi ja ruuanlaittoon käytettävän veden tulee aina olla otettu kylmävesihanasta, sillä kylmään veteen ei liukene noita epäpuhtauksia.

Vaikka mikrobit kuolevatkin keittämällä, niin lämmintä hanavettä keittämällä ette saa vedestä pois putkistoista liuenneita muita epäpuhtauksia, metalleja esimerkiksi. Juotavaksi ja ruuanlaittoon käytettävän veden tulee aina olla otettu kylmävesihanasta, sillä kylmään veteen ei liukene noita epäpuhtauksia.
AAMEN!

Uskokaahan jo.

vieras
:eek:
no saako sitä ottaa pullataikinaan kädenlämpöisenäkään suoraan hanasta?
Enpä mä olen vielä kuollut ja olen kyllä tehnyt kaakaonki joskus suoraan hanaveteen...lämpimään...

biib
Siihen alkuperäiseen kysymyksee: Voit opettaa sen lapsen juomaan kylmää maitoa, niin ei tarvi lämmittää vesiä. tai sitten hanki vedenkeitin jolla voi määrittää vedenlämpötilan. Esim. omallani voi valita lämpötilat 40, 60, 80 ja 100 astetta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja biib:
Siihen alkuperäiseen kysymyksee: Voit opettaa sen lapsen juomaan kylmää maitoa, niin ei tarvi lämmittää vesiä. tai sitten hanki vedenkeitin jolla voi määrittää vedenlämpötilan. Esim. omallani voi valita lämpötilat 40, 60, 80 ja 100 astetta.
Mutta jos käyttää jauhetta niin ne kaikki muuten ei liukene kylmään veteen. Et joutuu joka tapauksessa lämmittään veden kiehuvaksi.
Ei minulle tämä ei oleongelma kun osaan vedenkeitintä käyttää mut ihan vaan sivu huom.

Alkuperäinen kirjoittaja biib:
Mutta jos käyttää jauhetta niin ne kaikki muuten ei liukene kylmään veteen. Et joutuu joka tapauksessa lämmittään veden kiehuvaksi.
Ei minulle tämä ei oleongelma kun osaan vedenkeitintä käyttää mut ihan vaan sivu huom.
Mutta voihan hanasta ottaa kylmää vettä ja lämmittää sen veden mikrossa sopivan lämpimäksi, näin minä tein kun poika oli yli 6kk. Kyllä se jauhe kädenlämpöiseen veteen liukeaa.

Huoh
:eek:
no saako sitä ottaa pullataikinaan kädenlämpöisenäkään suoraan hanasta?
Enpä mä olen vielä kuollut ja olen kyllä tehnyt kaakaonki joskus suoraan hanaveteen...lämpimään...
Juu, ei siitä varmaan kuole, ainakaan välittömästi. Itse olen kans yllättynyt, että tämä ei ole jokaisen "perussivistystä" siinä missä miksi ruoka säilytetään jääkaapissa jne

laboraattori
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Siis faktahan on se, ettei pöpöt elä kylmässä samalla lailla kuin lämpimässä. Ja kun ottaa lämmintä vettä hanasta, on niillä pöpöillä jo hyvä kyky elää kuumassa, joten eivät kuole niin helposti keittämälläkään.

Sama logiikka pätee myös petivaatteiden ulosviemiseen pakkasella... Pöpöt kuolee eivätkä elä kylmässä.
Bakteerit eivät todellakaan kuoli pakkasessa. Tiesittekö, että laboratorio-olosuhteissa bakteerit säilytetään -70 asteen lämpötilassa, josta ne saadaan vielä elävänä ulos. Joten bakteerit eivät myöskään kuole pakkasessa. Niiden kasvu kylläkin hidastuu.

Olen todellakin yllättynyt, että joku ei tiedä, että sitä hanasta otettua lämmintä vettä ei saa juoda/käyttää ruoan laittoon.
Anteeks, mutta mä en oo koskaan _missään_ törmännyt tähän! Luulin kun avasin tämän ketjun, että ne ekat kauhisteluvastaukset oli vitsejä, ja koko kysymys provo. Kotonakaan ei oo koskaan ollut mitään puhetta.

No, eipä kyllä hetkauttanut mihinkään suuntaan tämä tieto, en mä yleensä lämmintä vettä sellaisenaan juo, parempaahan se kylmänä on. Joskus käännän hanan lämpimälle kun tarvitsen nopeasti lämmintä vettä johonkin pastakeitinveteen tms., mutta harvoin. Ne pöpöthän joka tapauksessa heittää veivinsä keitettäessä.

argh
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Anteeks, mutta mä en oo koskaan _missään_ törmännyt tähän! Luulin kun avasin tämän ketjun, että ne ekat kauhisteluvastaukset oli vitsejä, ja koko kysymys provo. Kotonakaan ei oo koskaan ollut mitään puhetta.

No, eipä kyllä hetkauttanut mihinkään suuntaan tämä tieto, en mä yleensä lämmintä vettä sellaisenaan juo, parempaahan se kylmänä on. Joskus käännän hanan lämpimälle kun tarvitsen nopeasti lämmintä vettä johonkin pastakeitinveteen tms., mutta harvoin. Ne pöpöthän joka tapauksessa heittää veivinsä keitettäessä.

Mutta metallit ei häviä.

Mä luulin, että tää on yleissivistystä! vaan vanhat mummot juo lämmintä vettä hanasta...

vieras

Kuuma vesi irrottaa kupariputkistoista raskasmetalleja tai muovisista putkista muovin kemikaaleja... ja ne eivät lähde keittämällä mihinkään.

kukin tavallaan
Kivasti on sulle kertynyt tässä vuosien aikana raskasmetalleja elimistöön, mm maksaan ja munuaisiin. Että tervettä ja pitkää eikää ei ehkä kannata alkaa sulle toivottelemaan vaikka vielä hengissä oletkin :D

vieras

Tässä meillä oikein järjenjättiläinen!

Joukkolynkkaus, joukkolynkkaus :D.

Oikeasti, mulle opetettiin kotona että kädet pestään ennen ruokailua ja veistä ei pistetä suuhun, sun muut perusjutut. Meillä oli aika rento koti eikä jokaista piperrystä syynätty tai oltu niin turhantarkkoja... Varmaan kötsäntunnilla on ollut asiasta puhetta, mutta muistatteko te itse kaiken noin kymmenkunta (itse asiassa ylikin) vuotta sitten koulussa käsitellyn asian?? Vaikkapa historiantunneilta, eikö sekin oo yleissivistystä, kuten joku tuota lämpimän veden juomattomuutta vertasi? Pieni kyselytunti talvisotaan liittyen voisi olla poikaa, tai kyllä psykologiaan liittyen, esimerkiksi ihmisen ajattelun kehitykseen, sopii myös?? Tuo yleissivistys on aika laaja juttu. Mä esimerkiksi lasken Suomen taiteen historian yleissivistykseen kuuluvaksi, että tietää keskeiset teokset ja kuka ne on maalannut ja suurinpiirtein ajankohdan. Voidaanhan näistä vääntää.........................

Joka tapauksessa, oon sitä mieltä että tää oli ihan hyödyllinen tieto, mutta menee vähän taas sinne hygieniahysterian puolelle. Tiedän kyllä että vedessä voi olla bakteereja, ja esim. Venäjällä matkustaessani en juo ilman pakkoa mitään muuta kuin keitettyä vettä (josta ei koskaan ole mitään tullut, joten eikö se sitten sitä tarkoita, että pöpöt on kuolleet, häh?!). Relataan taas, jooko...

Yhteistyössä