Missä vaiheessa pulleasta vauvasta tulee ylipainoinen lapsi?

  • Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"kyselijä"
Aina sanotaan, että vauva ei voi olla liian lihava. Vauvojen painot saa huidella yläkäyrillä ja makkaroita olla vaikka kuinka ja paljon. Missä vaiheessa painon pitäisi "normalisoitua"? Vuoden vanhana, kaksivuotiaana vai milloin? Yleensähän vauva sutjakoituu, kun alkaa liikkumaan, mutta jos pysyy pullerona niin missä iässä on kyseessä ylipaino, jolle pitäisi alkaa tehdä jotain?

Tämmöistä mietin tänään :)
 
"vieras"
no varmaan 1,5-2v:nä aletaan kiinnittää huomiota maidon määrään, yleensähän noilla se on se syy, juovat 1,5 l maitoa vielä 2 vuotiaina. alle vuoden iässä se on ok, ei 2vnä
 
Meillä on nyt pullukka vähän hoikistunut, 2v 8 kk. On aina mennyt reippaasti yläkäyrillä painon suhteen, mutta ei siitä meille ole neuvolassa tai lääkärissä ikinä mainittu. Allergioiden takia rampattu jos milläkin erikoislääkärillä.

Mutta ei tuosta ikinä mitään ruipeloa varmaan tule. Kaverin samanikäinen lapsi on tosi siro ja pieni meidän lapseen verrattuna, on jotenkin "jytky" malliltaan koko tyttö =)
 
Itse olen myös miettinyt samaa. Ja kun ainahan painotetaan että ihan sama millä käyrillä kasvaa, pääasia on että kasvu on tasaista. Niin eikös siinä ole vähän ristiriita, vauva ei voi olla liian pullea vaikka menisi millä käyrillä, mutta jos kasvu jatkuu tasaisena jossain +-käyrillä, niin sitten väistämättä jossain vaiheessa lapsi luokitellaankin ylipainoiseksi... Eli pullean vauvan painokäyrän pitää siis ilmeisesti kuitenkin laskea jossain vaiheessa?
 
Mä oon miettinyt ihan samaa, meillä lapsi syntyi 3500g kokoisena mutta alkoi hirveetä vauhtia saada painoa ja kyllä tosi kova juomaan maitoa silloin. Nyt on 1,5vuotias ja minun mielestä aika pullea (tosin käyrän mukaan normaali), mutta jos vertaan jossain muihin saman ikäisiin niin on huomattavasti isompi, itselläni on kauhea stressi tästä asiasta, mutta ei kait sille mitään voi toiset vaan on kookkaampia. Poika ei enää ole kova syömään eli syö aika vähän eikä maitoakaan litki suuria määriä.
 

Yhteistyössä