Missä vaiheessa puheterapiaan?

Meillä poika nyt 2v 2kk ja puhetta ei tule vieläkään, sanojakaan ei ole paljoa, suurin osa sellasta omaa höpinää. Isovelikin oppi aikoinaan myöhään puhumaan, mutta kyllä jo tuossa vaiheessa oli enemmän sanoja.

Missä vaiheessa puheterapiaan pääsee? Ja mitä siellä käytännössä tapahtuu?

Niin, muuten pojalla ollut paljon korvatulehduksia, jostain luin että sekin vois vaikuttaa asiaan.
 
2 vuotiaana lähes kaikissa kunnissa saa neuvolasta lähetteen, jonot on muutamasta kuukaudesta jopa vuoteen. Meillä päästiin sisään 2.5 vuotiaana kun ei tullut yhtään sanaa. Ensin 4 kertaa terapeutti tapasi lasta. Puheterapia tehdään leikin avulla ja käytetään usein tukiviittomia. Itse opettelin tukiviittomat myös iltakoulussa ja käytämme niitä kotona. Kaikki ei toki tarvitse viittomia tai ei ole mahdollisuutta koulutukseen. EI siellä terapiassa mitään ihmeempää kuitenkaan, lapsi on siellä yksin. Ne ekat 4 käyntiä kun lapsi oli terapiassa niin itse juttelin soskun kanssa tilanteesta ja mietittiin onko muita häiriöitä (kuten meidän lapsella on myös ad/hd piirteet jne joten lähete vielä neurolle erikseen sovittu). Sitten kun nuo alkujutut täällä on ohi niin alkaa pelkät lapsen omat istunnot ja siellä sinä et ole mukana. Ne istunnot voi alkaa heti tai sitten voi olla taas kuukausien jono kuten meillä.

Voi olla joitain eroja, mutta näin meillä toimii tämä homma. Lisäksi kyselee syntymästä asti kaikkea lapsen kehityksestä jne, jotta saadaan arvioitua koko lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
2 vuotiaana lähes kaikissa kunnissa saa neuvolasta lähetteen, jonot on muutamasta kuukaudesta jopa vuoteen.
Ei pidä paikkaansa. Varsin monella paikkakunnalla, kuten meilläkin, käsketään tulla uudelleen 2.5 v:nä tarkistukselle neuvolaan. Sitten saatetaan laittaa pt-jonoon, joka kestään vähintään 6 kk. Eli aikaisintaan 3 v:nä pääsee pt:lle. Ja silloinkin vain 1-2 arviointikäynnille ja varsinainen hoito sitten alkaa yli 6 kk päästä. Eli joskus 3.5 v:nä voi aikaisintaan alkaa hoito. Näin siis jos odotat ja uskot.

Sitten minun tapaukseni, jossa en odottanut ja uskonut. Soitin itse ajan 2v5kk iässä. Uusintatarkastus vajaa 2v8kk iässä, jolloin taas käskettiin odottaa. Nostin vallan älyttömän metelin ja saimme välittömästi maksusitoumuksen yksityiselle. Sinne pääsimme parissa viikossa. Samoin eteni fysiologisten esteiden kartoitus varsin ripeästi.

 
Täälläkin laitetaan vasta 3-v puheterapiaan jos ei oikeins anoja tule. KAverint yttö laitettiin sinne ja ylätys, yllätys... ennenkuin ensimmäinen kerta oli niin johan alkoi tyttö puhumaan :D ja nyt sitten kanssa puhutaan kaikki pyörryksiin.... ei kait ollut mitään tähdellistä sanottavaa aikasemmin :LOL: :LOL:
 

Yhteistyössä