Missä vaiheessa olette varhaisultrassa käyneet

• Viestiketjun aloittaja "Tiiru"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Jaa";26840086]Hieno tarina tilanteeseen.[/QUOTE]

Oliko tuo sarkasmia? Onko kiva vittuilla ihmiselle, jolla on takana kaksi keskenmenoa? Sanoinpahan vain, ettei se alkuraskauden ultra aina mitään takaa, vaikka km:n riski pieneneekin rajusti jos kaikki on siinä kunnossa. Siksi en huutelisi kenellekään (paitsi tietty lähimmille, jolle kertoisi keskenmenostakin) ennen np-ultraa. Lisäksi np-ultrassa voikin ilmaantua vakava kehityshäiriö, senkään takia en huutelis ennen sitä. Mutta kukin tyylillään ja aloittajalle onnea raskauteen! :)

[QUOTE="vieras";26841304]Oliko tuo sarkasmia? Onko kiva vittuilla ihmiselle, jolla on takana kaksi keskenmenoa? Sanoinpahan vain, ettei se alkuraskauden ultra aina mitään takaa, vaikka km:n riski pieneneekin rajusti jos kaikki on siinä kunnossa. Siksi en huutelisi kenellekään (paitsi tietty lähimmille, jolle kertoisi keskenmenostakin) ennen np-ultraa. Lisäksi np-ultrassa voikin ilmaantua vakava kehityshäiriö, senkään takia en huutelis ennen sitä. Mutta kukin tyylillään ja aloittajalle onnea raskauteen! :)[/QUOTE]

Eipä se tosiaan mitään takaa, mutta ei takaa loppuraskaudessakaan että kaikki menee hyvin esim synnytyksessä. Pari prosenttia on kuitenkin jo niin vähän, että uskaltaisin vähän iloitakin.

Se keskenmenojen aiheuttaja on kyllä nyt selätetty joten tästä syystä ei pitäisi olla mitään mutkia, mutta sitten taas muuten riskit vasta tässä vaiheessa on aika korkeat vielä.

"vieras"
Eipä se tosiaan mitään takaa, mutta ei takaa loppuraskaudessakaan että kaikki menee hyvin esim synnytyksessä. Pari prosenttia on kuitenkin jo niin vähän, että uskaltaisin vähän iloitakin.

Se keskenmenojen aiheuttaja on kyllä nyt selätetty joten tästä syystä ei pitäisi olla mitään mutkia, mutta sitten taas muuten riskit vasta tässä vaiheessa on aika korkeat vielä.
Se on kyllä totta. Julkistimme vaan niissä kahdessa km:ssa laajasti tuota raskautta ja tultiin aika ryminällä alas ja silloin vaan otti niin päähän laitella jokaiselle viestiä, ettei meille tulekaan vauvaa. :( Np-ultrassa se vauva on kuitenkin jo pienen ihmisen näköinen, että uskaltaa jo hieman rentoutua, vaikkei se tosiaan sekään mitään takaa. On tämä raskaana oleminen ihanaa... ;)

[QUOTE="vieras";26841423]Se on kyllä totta. Julkistimme vaan niissä kahdessa km:ssa laajasti tuota raskautta ja tultiin aika ryminällä alas ja silloin vaan otti niin päähän laitella jokaiselle viestiä, ettei meille tulekaan vauvaa. :( Np-ultrassa se vauva on kuitenkin jo pienen ihmisen näköinen, että uskaltaa jo hieman rentoutua, vaikkei se tosiaan sekään mitään takaa. On tämä raskaana oleminen ihanaa... ;)[/QUOTE]

Jep :D

Itse oon käynyt molemmissa raskauksissa muistaakseni joskus rv 10-12 paikkeilla. :) Se on hyvin paikkakuntakohtaista kanssa, että milloin laittavat. Kyllähän se syke näkyy aiemminkin jo kuin noilla viikoilla tosin.

Itse oon kyl saanut vähän enemmän irti siitä, kun jos olisin mennyt todella varhaisessa vaiheessa + keskenmenon riski on pienempi aina mitä pidemmälle raskaudessa mennään ja varsinkin kun puhutaan näin alkuraskaudesta.

** Näköjään viesti tuli pariin otteeseen ja menin vielä sekaisin näissä ultrissa. En ole siis käynyt koskaan edes varhaisultrassa, vaan pelkässä np-ultrassa + rakenneultrassa ja sitten molempien raskauksien kohdalla on kyllä otettu ylimääräisiäkin ultria (esikoisen kanssa raskausajandiabeteksen takia ja tämän kanssa istukan takia).

Kuitenkaan kokemusta siis tästä ei ole, sekoitin nyt np-ultraan joka tosiaan suoritetaan vasta noilla mainitsemillani viikoilla nähtävästi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26839435]Mitä se ultra auttaa? Kesken se voi mennä jokatapauksessa...[/QUOTE]

Ei se tietenkään mitään auta mutta rauhoittaa kummasti. Ei ole kiva np-ultrassa rv 12 kuulla, että vauvaa ei tulekaan ja kesken on mennyt rv 7. Kuukauden kantanut kuollutta sisällään.

Eikä sekään takaa, että rv 25 on vielä hengissä, senkin jälkeen voi kuolla. Mutta mutta tiesitkö, että vauvan kohtukuolemassa menettänytkin pääsee rakenneultran jälkeen kahden viikon välein ultraan ä-polille, ihan vain siksi, että se rauhoittaa ja ehkäisee odottajan stressiä. Lisäksi synnytys käynnistetään odottajan toiveesta aikaisemmin.

Nim. kokemusta 3 keskenmenoa ja kohtukuolema rv 40+1

oho
Ei se tietenkään mitään auta mutta rauhoittaa kummasti. Ei ole kiva np-ultrassa rv 12 kuulla, että vauvaa ei tulekaan ja kesken on mennyt rv 7. Kuukauden kantanut kuollutta sisällään.

Eikä sekään takaa, että rv 25 on vielä hengissä, senkin jälkeen voi kuolla. Mutta mutta tiesitkö, että vauvan kohtukuolemassa menettänytkin pääsee rakenneultran jälkeen kahden viikon välein ultraan ä-polille, ihan vain siksi, että se rauhoittaa ja ehkäisee odottajan stressiä. Lisäksi synnytys käynnistetään odottajan toiveesta aikaisemmin.

Saitko siis varhaisultraan ajan julkiselta puolelta? En minä ensimmäisessä raskuadessa saanut vaikka oli yksi keskenmeno takana, käytiin sitten yksityisellä.

Saitko siis varhaisultraan ajan julkiselta puolelta? En minä ensimmäisessä raskuadessa saanut vaikka oli yksi keskenmeno takana, käytiin sitten yksityisellä.
Varhaisultrat on tehty meillä neuvolalääkärillä, hänellä on ultra käytössä. Hänelle siis pääsin, jo ennen kuin olin "neuvolan kirjoilla", eikä siis maksanut mitään.

Mutta ei täällä Helsingissäkään joka neuvolassa ole ultraa, joten en tiedä sitten muiden käytäntöjä. Rakenneultran jälkeiset kontrolliultrat on siis julkisella puolella Naistenklinikan ä-polilla, koska kohtukuoleman jälkeiset raskaudet ovat ns. riskiraskauksia.

"vieras"
Varhaisultrat on tehty meillä neuvolalääkärillä, hänellä on ultra käytössä. Hänelle siis pääsin, jo ennen kuin olin "neuvolan kirjoilla", eikä siis maksanut mitään.

Mutta ei täällä Helsingissäkään joka neuvolassa ole ultraa, joten en tiedä sitten muiden käytäntöjä. Rakenneultran jälkeiset kontrolliultrat on siis julkisella puolella Naistenklinikan ä-polilla, koska kohtukuoleman jälkeiset raskaudet ovat ns. riskiraskauksia.
:hug:

Tuo kohtukuolema rv 40 on kyllä ollut sinulle todella raskas asia. Saanko kysyä, onko onnistuneita raskauksia?

[QUOTE="vieras";26845133]:hug:

Tuo kohtukuolema rv 40 on kyllä ollut sinulle todella raskas asia. Saanko kysyä, onko onnistuneita raskauksia?[/QUOTE]

On toki, sekä ennen että jälkeen kohtukuoleman, suurperhe ollaan.

Suosittelen myös kotidoppleria, mulla rauhoitti se mieltä kun kuuli sillä vauvan sydänäänet.
Tuskin voin kuvitellakaan miten raskasta ja stressaavaa on jos on kokenu useesti menetyksen ja odottaa uutta vauvaa :/

Suosittelen myös kotidoppleria, mulla rauhoitti se mieltä kun kuuli sillä vauvan sydänäänet.
Tuskin voin kuvitellakaan miten raskasta ja stressaavaa on jos on kokenu useesti menetyksen ja odottaa uutta vauvaa :/
Kotidoppleri ei auta varhaisraskauden toteamiseen, sillä kuuluu äänet vasta rv 9-12 eteenpäin. Kohtukuoleman syy oli napanuorakomplikaatio, joten doppleri ei auta oikein tuossakaan asiassa, kun sillä ei niitä virtauksia pysty tutkimaan.

Toki minulta se löytyy, käyttö jää kyllä sitten vähemmäksi kun liikkeet alkavat tuntua.

Onnea Tiiru! Toivottavasti tämä raskaus menee hyvin :)

Itse kävin viimesessä raskaudessa varhaisultrassa noin rv7+, joka meni ikävä kyllä kesken vaikka ultrassa kaikki hyvin ja syke näkyi (mulla ilmeisesti selvis kuitenkin syy, miksi kävi näin).

kysymys

Missä terveyskeskuksessa kävit?

Olen pahoillani kokemastasi. :(

Yhteistyössä