missä vaiheessa kerroitte raskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja "ensikertalainen"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ekassa raskaudessa 9. viikolla ekan ultran jälkeen. Oli joulu, ja moisen tiedon salaaminen perheiltä, kun kerran nähtiin, olisi luokiteltu valehteluksi :D Sen jälkeen sitten kavereille sitä mukaa kun tavattiin tai oltiin muuten yhteyksissä ja asia tuli puheeksi.

Nyt toisessa raskaudessa kerroin joillekin omille kavereille hyvin alussa, niin sai vähän voivotella pahaa oloaan :) Kerroin sellaisille ihmisille, joista koin, että olisi enemmän tukea kuin harmia jos vaikka kaikki ei menisikään oppikirjan mukaan. Mun perheelle kerrottiin 11. viikolla ekan ultran jälkeen (mun äiti oli vahtimassa esikoista ultran ajan) ja miehen perheelle sitten joskus 14.-15. viikolla kun tavattiin. Kummankaan meidän perhe ei ole sellainen, joilta sitä tukea olisi haettu esim. keskenmenotilanteessa, tai kenen kanssa siitä raskaudesta olisi itse halunnut intoilla. Sitä varten oli kaverit.

"noo"
Aikaisessa vaiheessa kertoisin vaan niille, joiden nyt haluaisi tietävän, jos sattuis saamaan keskenmenon. Eli muutamalle lähimmälle ystävälle, en muille. Muille sit viikoilla 12+ tai sitten kun ei pysty enää peittämään (/näkyy)

Yhdelle siskolleni kerroin jo seuraavana päivänä, kun olin saanut ekaan testiin plussan ja äidilleni mainitsin, kun olin tehnyt toisen testin varsinaisena testipäivänä. Yksi kaverini sai tietää ennen varhaisultraa, koska sattui käymään kylässä ja sen jälkeen kerrottiin miehen vanhemmille. Loput sisaruksistani ja kavereistani sai raskaudesta tietää sitten np-ultran jälkeen.

"Mie"
Olin rv 6+4 kun tein positiivisen raskaustestin, silloin kerroin vain kahdelle parhaalla ystävälle. Tasan viikko siitä rv 7+4 asia varmistui vielä ultralla ja sen jälkeen kerroimme mieheni kanssa oikeastaan kaikille. En tajua miten ja miksi jotkut jaksaa odottaa sen 3kk ennen kuin kertovat kellekkään, no okei sen ymmärrän jos on takana useita keskenmenoja niin ei ehkä enää uskalla hehkuttaa uutta raskautta, mutta että jotkut ensi kertaa raskaana olevat salailevat asiaa sen ensimmäiset 3kk....

"maria"
Pomolle kerroin heti plussaa seuraavana päivänä. Työssä altistun mm. röntgensäteille ja anestesia-aineille, joten oli pakko kertoa. Samalla sai työkaverit tietää. Sukulaisille sitten ekan ultran jälkeen viikoilla 7+.

pilipali
Ensimmäisen ultran jälkeen eli taisi olla viikolla 11. Töissä sitten viikolla 16. Joillekin kaukana asuville kavereille vasta aika myöhään kun satuttiin olemana yhteyksissä.

[QUOTE="Mie";28770302]Olin rv 6+4 kun tein positiivisen raskaustestin, silloin kerroin vain kahdelle parhaalla ystävälle. Tasan viikko siitä rv 7+4 asia varmistui vielä ultralla ja sen jälkeen kerroimme mieheni kanssa oikeastaan kaikille. En tajua miten ja miksi jotkut jaksaa odottaa sen 3kk ennen kuin kertovat kellekkään, no okei sen ymmärrän jos on takana useita keskenmenoja niin ei ehkä enää uskalla hehkuttaa uutta raskautta, mutta että jotkut ensi kertaa raskaana olevat salailevat asiaa sen ensimmäiset 3kk....[/QUOTE]

Kaippa nekin tajuaa et riskejä vielä on.

Äitille soitin heti, että nyt on ongelma :whistle:
Töissä oli pakko kertoo viikolla 7, kun oksensin joka aamu vessassa ja en pystynyt syömään mitään.
Läheisille kavereille kerroin pikku hiljaa ja koko maailmalle kuulutin rv 21.

"vieras"
Perheelle ja parille ystävälle joskus rv 9-10. Np ultrassa 12+3 todettiin sikiön kuolleen rv 11. Jos vielä joskus tärppää niin tuskin kerrotaan kenellekään ennenkuin sydän on pamppaillut np-ultrassa ja rakenneultrassa todettu kaiken olevan ok.

Yhteistyössä