Missä vaiheessa arki vauvan kanssa muuttuu rankaksi vai muuttuuko se?

"kemeli"
Esikoisen kanssa ei muuttunut hankalaksi koskaan. Kuopuksen kanssa oli hankalaa melkein siitä lähtien, kun päänsä työni tähän maailmaan (itki, itki ja vielä kerran itki ja kaiken maailman koliikki- allergia-, astma, nuha-kuume- jutut kaupan päälle)
 
tuyu
Riippuu varamaan yksilöstä ja esim. siitä, miten paljon/vähän vauva nukkuu.

Meillä rankaksi kävi siinä puolen vuoden tienoilla, kun lapsi alkoi heräilemään n 20-30 kertaa yössä ja päivisin itkeskelemään illasta n. 3 tuntia.
 
Esikoisen aikaan se ei muuttunut rankaksi. Olin saanut nukuttua pitkään hyvin, joten helposti se ensimmäinen vuosi meni valvoessa. Tai no eihän tuo edes valvonut, muutaman kerran heräsi yöllä sinne 1-vuotiaaksi asti. Taintui yhtä nopeasti kuin heräsikin. Piece of cake.

Kuopus oli taas vastasyntyneestä asti rankempi tapaus. Hän huusi ja valvoi yöt ja päivät ja huusi lisää. Ei viihtynyt muualla kuin sylissä. Ei vaunuissa, ei autossa. Vain ja ainoastaan minun sylissäni. Vieläkään (1v3kk) ei muiden syliin suostu kun isän tai äidin.
Kuukausi sitten lapsi sai refluksilääkkeet, ja nyt onkin alkanut sitten nukkumaan yössä 8-9h joskus läpi yön, max. 2 heräämisellä. Päiväunia nukkuu n. 2h.

Jos kuopus olisi ollut esikoiseni, olisi todennäköisesti siihen jäänyt meidän perheen lapset.
 
"vieras"
Ei se kaikilla välttämättä ole koskaan kovin raskasta.

Meillä oli ihan pienellä silent-refluksin oireita ja vauva huusi tuskissaan ja imetys oli yhtä huutoa ja taistelua. Yöheräämiset jaksoin suht hyvin kun olin kai niin hormoonihuuruissa että nukahdin saman tien aina uudestaan enkä aamulla muistanut heräilyjä. Yöllä vauva ei juurikaan itkeskellyt vain heräili vain syömään ja muista itkuista selvisi silittelyllä (vauva nukkui vieressäni), päivät oli itkuisia ja vauva viihtyi vain sylissä tietyssä asennossa, nukkui päivisin myös vain sylissä. Se oli raskasta kun imetys oli niin vaikeaa ja jatkuva huolenaihe ja itse ei oikein voinut tehdä muuta kuin koittaa pitää vauva sylissä, kantoliinaa koitettiin useaan otteseen mutta ei se koskaan kelvannut vauvalle jostain syystä :( Se oli jotenkin enemmän henkistä väsymystä, kun kädet oli "sidottuna" koko ajan eikä vessassakaan saanut käydä ilman huutoa ja piti syödä vauva sylissä jne. Unta sain mielestäni riittävästi ja jaksoin ulkoilla ja tehdä kotitöitä ihan hyvin, joskin ne tapahtui hitaasti kun samalla kanteli vauvaa :)

N. 4kk ikäisenä helpotti nuo itkut ja vauva alkoi viihtyä lyhyitä hetkiä lattialla ja sitterissä, silloin oli pari helppoa kuukautta. Noin puolen vuoden iässä alkoi kovat hammasitkut ja mä en enää imettänyt. Yöheräilyjen jälkeen en saanut enää unta ja kärsin kesällä lopulta unettomuudesta, vuorokausi meni parin tunnin unilla ja olin ihan haamu, mietin että leviääkö ensin kroppa vai pää. Sain unettomuuteen apua ja n. 9kk eteenpäin onkin ollut helppoa.

Vauva täyttää joulukuussa vuoden ja on oikea ilopilleri mutta tulistuu helposti. Kiellot ja jos ei saa haluamaansa tavaraa aiheuttavat kunnon raivarit ja lapsi ei meinaa pysyä yhtään paikoillaan, pukeminen ja vaipanvaihto saa yleensä (tuskan)hien pintaan. Rauhallisempien lasten äidit ovat välillä ihmetelleet, miten mä jaksan kun toinen on oikea elohiiri, pääsee ja haluaa mennä joka paikkaan, tekee tihutöitä heti jos silmä välttää ja tosiaan moni asia on välillä aika taistelua ja raivoa kun toisella on niin vahva temperamentti ja oma tahto. Ehkä se auttaa jaksamaan kun olen itse tosi hiljainen ja rauhallinen, mies on lapsen kanssa samanlainen kuumakalle ja sillä tahtookin palaa hermot paljon helpommin ;)

Kaikkiaan olen mielestäni päässyt suht helpolla, kun olin varautunut siihen, että kantelen yöt ja päivät läpeensä naama punaisena karjuvaa vauvaa (isolla ikäerolla syntynyt pikkusiskoni oli tällainen, ja muista sen vauva-ajan todella hyvin) ja että suunnilleen koskaan ei saa nukkua ;) Välillä on ollut noita tosi raskaita kausia, pahin oli se unettomuusjakso. Toisaalta esim. neuvolan th ja jotkut tutut ovat säälineet, kun meillä on ollut niin vaativa vauva ja raskasta, että miten jaksetaan. Kai heillä on sitten kokemusta myös niistä "helpoista" vauvoista jotka tyytyväisenä katselevat maailmaa kantoliinassa tai sitterissä, itkevät silloin kun on nälkä tai märkä vaippa ja joiden kanssa imetys on vain sitä että lykätään tissi suuhun :) Jos meille tulee lisää lapsia ja seuraava on "helpompi", olisin varmaan ihan ihmeissäni, että viihtyykö se tosissaan tuossa lattialla tai nukkuuko se tosiaan muuallakin kuin sylissä, mutta toisaalta ainahan sitä saattaa tulla vaikka allerginen lapsi jonka kanssa on paljon raskaampaa, ja sitten on vielä tuo esikoinen hoidettavana.
 
"kahden äiti"
Uni on kaiken a ja o. Jos saa nukkua tarpeeksi, jaksaa mitä vaan. Mulla on 5 kk vauva enkä ole kovin väsynyt, koska vauva nukkuu suht hyvin. Kaveri taas on aivan romuna samanikäisen refluksivaivaisen valvottajan kanssa, vaikka mulla on lisäksi vielä 2,5 v esikoinen ja hällä vauva on ainokainen.

Toiset ottavat myös elämänmuutoksen raskaasti. Mulla oli esikoisen vauvavuonna rankkaa sen takia, vaikka vauva olikin helppo ja tyytyväinen, mitä nyt lähti liikkeelle todella varhain (käveli 9-kuisena) eli perässä on saanut juosta. Esikoisen kanssa mulla oli rankinta ekat 3 kk ja sen jälkeen 8-10 kk kun vauva treenasi unissaan tuloillaan olevia taitoja (=valvotti jonkun verran) ja samaan aikaan prosessoin koko äidiksi tuloa.
 
"vieras"
Se niin riippuu vauvasta. Mun esikoinen oli helpohko ensimmäiset puolivuotta. Sen jälkeen alkoi kaivata hereillä ollessaan virikkeitä ja seuraa eikä viihtynyt yhtään yksin. Siis edes niin että olisi laittanut lelukaaren kanssa ähräämään, vaan tosiaan senkin tutkimiseen piti saada vanhempi viereen kaveriksi heiluttelemaan ja kannustamaan. Se valveillaoloaikakin kun kasvoi noihin aikoihin ihan yhtäkkiä ja vauva jätti yhdet päiväunet kokonaan pois ja heräsi aamulla aiemmin.
 
Esikoisen kanssa ei ole ainakaan vielä muuttunut rankaksi, nyt 16 vuotta.

Toisen kanssa oli ihan kamalan rankkaa heti alusta ekat 2 kk. Nyt tuntuu jo tosi helpolta vaikka vauva on oikeesti moneen vauvaan verrattuna vieläkin aika vaativa.

Ensimmäiseni jälkeen en olisi tiennyt, mitä on rankka vauva-aika.
 
"hep"
Meillä oli pahimmat viikot 6-8, sitten helpotti kun masuvaivat helppas. Onneks on aina nukkunut yönsä, silloinkin kun oli masuvaivaa, niin eipä meilläkään niin rankkaa sitten ollut. Nyt vuoden ikäinen ja helpommaksi menee koko ajan.
 
"vieras"
Riippuu niin paljon vauvasta, ja miten itse kokee sen ajan. Meilla on ollut yksi erittain helppo vauva, juuri tammoinen syo-ja-nukkuu vauva, ja kaksi jotka ei nuku juuri millaan ja muutoinkin haastavampia luonteeltaan. Kenenkaan kanssa en tosin vauva aikaa kamalan raskaaksi kokenut, sain aina energiani takaisin heti synnytyksen jalkeen (raskausaikoina olin tosi vasynyt) ja vauvoissa koen sen helpoksi etteivat he ole tahallaan hankalia. Rankaksi muuttui kun esikoinen taytti kaksi, mikaan ei ollut hyvin ja kauheaa huutoa asiasta kuin asiasta. Keskimmaisella olikin sitten 'normaali' uhma ika minka koin erittain leppoisaksi esikoiseen verrattuna. Kuopus on tullut esikoiseen luonteeltaan joten uhmaa odotellessa...
 
"Janna"
Riippuu itsestä ja siitä, onko vauva ns. "helppo" vai "vaikea". Meillä ei ekaan vuoteen juuri nukuttu. Päiväunet pätkittäisiä ja öisin herättiin pahimpina aikoina 30 kertaa, hyvinä aikoina kymmenisen kertaa. Kaiken lisäksi olin alusta saakka yh. Rankkaa oli enkä muista koko vuodesta juuri mitään, kuljin vain ihan zombiena. Kun poika täytti vuoden, nukkumisongelmat alkoivat helpottaa. Nyt saattaa mennä öitä että ei herää ollenkaan. Erittäin temperamenttinen tapaus on ja omaa tahtoa löytyy jo nyt ja aina muutokset, hampaat tms. vaikuttavat uniin hyvin paljon. Mutta sanoisin, että koko ajan on helpompaa! :)
 
"ktk"
Siinä vaiheessa, kun lapsi sairastaa 2viikon iästä kahteen kuukauteen taukoamatta siten, että joudut käyttämään sitä yhteensä 18 kertaa lääkärissä ja olemaan neljä päivää osastolla hoidossa sen kanssa - ja kaikki yöt sairastamisen aikana menee tietysti valvoessa.

Ole onnellinen, jos vauvasi on terve, hyvinvoiva ja hyvin nukkuva. Ei se voi silloin rankkaa ollakaan.
 
"vieras"
no joo, jos saa tehtyä opinnäytetyön vauvan kanssa, niin on helppo vauva. Minä en ehdi yleensä edes lehteä lukea, niin lyhyitä pätkiä vauva nukkuu päivisin :( yöt menee 1-2 tunnin pätkissä nukkuen. Väsyttää. Lapsi on kohta 9kk vanha, alan olla aika poikki.
 
No tuossapa se kysymys oikeastaan tulikin. Lapseni (esikoinen, joten hei vielähän tää tietysti on lastenleikkiä!) on nyt kolme kuukautinen ja olen sen kolme kuukautta odottanut milloin tämä käy vaikeaksi. Koko raskausajan ja oikeastaan jo ennen sitä, jokaiselta kuuli vain sitä, että muistathan sitten miten rankkaa lapsen kanssa oleminen on. Jaksaminen on kovilla, omaa aikaa ei ole jne.

Niin ei ole vielä tapahtunut. Mua ei juurikaan väsytä, en koe olevani vankina kotona ja jaksan tehdä muutakin kuin olla vauvan kanssa, esimerkiksi opinnäytetyön sain juuri valmiiksi. Milloin se rankkuus siis alkaa? Sittenkö, kun lapsi oppii liikkumaan?

Mitkä asiat siihen vaikuttavat, että vauva-aika koetaan rankkana? Vai onkohan vaan niin, että siitä "kuuluu puhua", miten väsyttää eikä jaksa ja kaiken joutuu yksin tekemään.

Summa summarum, minulle maalailtiin tästä kaikesta paljon pahempi kuva kuin mitä se on tähän asti ollut. Sitä helvitillistä, mutta kuulemma niin kovin palkitsevaa aikaa odotellessa :)
Ilmeisesti oot saanu tyytyväisen ja hyvin nukkuvan vauvan. Silloin vauva-aika onkin yleensä ruusuilla tanssimista ja tuntuu ihanalta. Rankkaa se on vauvan kanssa joka ei anna nukkua, esim esikoiseni nukkui ekat 6kk 20-30 minuutin pätkissä. KOkeileppa parin viikon ajan niin että laitat kellon herättämään läpi yön puolen tunnin välein joka ikinen yö. Sitten ehkä saat pienen aavistuksen siitä mitä se rankkuus voi olla. Samoin jos on saanu huutavan vauvan joka ei viihdy koskaan missään etkä saa ees ruokaas syötyä niin sekin käy pitkän päälle rankaksi.Mutta jos sä oot saanu helpon vauvan jonka kanssa elämä sujuu kuin tanssi niin älä vaan mee suu auki ihmettelemään miten joku toinen voi kokea vauva.ajan niin raskaana eikä meinaa jaksaa. Sen toisen vauva saattaa olla ihan erilainen kuin omasi.
 
"shihtzu"
Omalla kohdalla vauva-aika on ollut helppoa, mutta tuon 3v:n kanssa on välillä rankkaa tai oikeastaan rankinta on näidenkahden kanssa niinä iltoina kun mennään nukkumaan ja molemmat kiljuu. Siinä tuntee itsensä täysin voimattomaksi, kun ei keksi miten saisilapset nukahtamaan ja omat kädet ei riitä.
 
Esikoisen kanssa arki muuttui rankaksi jo synnytyslaitoksella: yökaudet jatkuvaa huutoa kesti lähes kolme kuukautta :) En oikein muista esikoisen vauva-ajasta mitään.
Kuopus taas nukkui heti 3-5 tunnin pätkiä putkeen. Hänen kanssaan ymmärsimme, että esikoisella oli aikamoinen koliikki.

Nauti vauva-ajasta!!
 
---
[QUOTE="jaa";25095763]Ja esikoisen kanssahan se nimeen omaan rankinta onkin.[/QUOTE]

Vastalause. Esikoisen kanssa sai äitikin nukkua päikkärit ja levänneenä sitä jaksaa vaikka mitä. Yhdistelmä vastasyntynyt ja päikkärit jättänyt leikki-ikäinen on aika rankka. Lisäksi työmäärä lisääntyy joka lapselta, joten useamman kanssa omaa aikaa ei päivässä välttämättä ole ollenkaan.
 
"hih"
ei se ole. se on helpointa, koska vauva nukkuu, edes tosi lyhyissä pätkissä lähes puolet vuorokaudesta.

se perustuu entisiin aikoihiin, kun ei ollut pyykkikoneita ja vaipat piti pestä käsin.

nykyään on vaikeampaa ja raskaampaa isompien kanssa. Heitä pitää sosiaalistaa ja se on rankkaa. Perhekerhot ja toisten lasten kutsuminen.

Kyllähän vauvojen kanssa tehdään graduja ja tohtorintutkinotja. taaperoiden kanssa ei, eikä leikki-ikäisten. Isompien lastenkin harrastaminen vaatii enemmän aikaa ja teinien ruokahalu on uskomaton- koko ajan laittamassa lieden ääressä ruokaa.

Ainahan ihmisilä on vauvakuume! Vauvat ovat helpointa! Kenellä on taaperokuume, tai lapsikuume tai leikki-ikäiskuume tai teinikuume?
 
"hih"
vauva-aika voi olla rankkaa, jos on isompia lapsia vihdytettävänä ja varsinkin jos isompia on vain yksi, jota pitää viedä perhekerhoon ja kavereille ja jolla ei ole seuraa
 
"äippä 80"
Meillä oli vauva-aika tosi helppoa:) Tyttö nukkui alusta asti hyvin ja alkoi nukkua kokonaisia öitä 8 viikon iässä, ihan luksusta. Vaikeammaksi muuttui siinä kohtaa kun alkoi päästä liikkeelle ja luonne alkoi näkyä. On melkoisen vilkas ja temperamenttinen, nyt reilut 2v tyttö:)
 
"joo"
joidenkin kanssa on heti rankkaa, toisten kanssa helppoa ja kolmannen kanssa siltä väliltä = vauva ja äidit ovat erilaisia.

Esikoisen kanssa arki muuttui rankaksi 1-2 vuotiaana, kun vauhtia oli aikas paljon ja älliä ei sitäkään vähää ja toisaalta vaikka ymmärsi mitä puhutaan ja totteli, kerkesi moneen paikkaan. Loppujen lopuksi ei se arki kovin rankkaa ollut.

Toisen kanssa arki ei muuta ollut kuin raskasta, huutava ja valvova vauva vei äidistä mehut aika tehokkaasti. Parhaimmillaan heräsimme puolen tunnin välein, päivisin ei tietoakaan pitkistä päiväunista, vaan 10 min pätkistä, jonka jälkeen huudettiin taas. Lattialla ei viihtynyt yhtään, vaan aina sylissä. 1-2 vuotiaana oli pojalla todella kovaa rajojen kokeilua, meno ja meininkiä riitti. Helpommaksi arki muuttui 4 vuotiaana, ja nyt eskarilaisen kanssa on välillä todella raskasta. Ihana poika kuitenkin, kovin tempperamenttinen vain.

Kolmosen vauva-aika oli aivan super helppoa, typy nukkui 6-8 h yöt laitokselta ja 5kk iässä kun alkoi heräillä hampaiden ja nuhan takia oli herätyksiä vain kaksi/yö. Suurenosan aikaa typy viihtyi siellä missä oli eli lattialla tai sylissä. Kävelemään opitúaan raskasta on vain se vauhti, jolla tyttö menee, joka on x100 aikaisempiin verrattuna, kerkeää tehdä ihan kaiken mahdollisen ja mahdottoman, tutkii ja touhuaa koko ajan. Mutta en tätä raskaaksi sanoisi, kun on kokemusta siitä että mikään_ei_ koskaan_ ikinä_ ole hyvin. Eikä meidän haastava tempperamenttisesta löydetty syytä sille, miksi huudetaan ja valvotaan, muuta kuin tempperamentti. Ja yhä vielä välillä mennään kovaa ja korkealla, kunnes sekunnin kuluttua raivotaan, eli tulta ja tappuraa on meidän kakkonen. Vauvana ei ollut puhettakaan, että herättisiin rauhassa, ei vaan huuto alkoi just eikä melkeen, silmiään ei ehitnyt avata ennekuin kitarisat alkoivat lepattaa.
 

Yhteistyössä