Missä kulkee kohtuukäytön raja?

Olen seurannut sivusta avopuolisoni alkoholinkäyttöä ja minusta se on ylittänyt kohtuukäytön rajat jo aikaa sitten. Joka ilta menee 1-2 paukkua kirkasta, saunailtoina vielä 3-6 pulloa kaljaa päälle. Asiasta olen koettanut hyvällä ja pahalla sanoa, mutta ei vain mene jakeluun. Milloin on tiukka työpäivä, muija nalkuttaa, on hermot muuten kireällä, eli selityksiä löytyy, mutta ongelmaa ei hänellä omasta mielestään ole.

Miten saisin miehen vähentämään alkoholinkulutustaan, vai pitäisikö lyödä hanskat tiskiin ja erota? Neuvoja, kiitos :eek:

Menikö multa jotain ohi... Jos miehesi tosiaan ottaa illalla sen 1-2 paukkua niin so? Eri asia jos vetäisi kunnon kännit.. Mikä siinä hänen parissa paukussa sinua eniten häiritsee? Se määrä kyllä ainakin munsta kuulostaa todella kohtuulliselta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 23:16 Tane kirjoitti:
Menikö multa jotain ohi... Jos miehesi tosiaan ottaa illalla sen 1-2 paukkua niin so? Eri asia jos vetäisi kunnon kännit.. Mikä siinä hänen parissa paukussa sinua eniten häiritsee? Se määrä kyllä ainakin munsta kuulostaa todella kohtuulliselta.
Ei ole kohtuullista, että juo joka päivä. Kyse on riippuvuudesta, jos ei osaa olla ollenkaan ilman. Ja on se rahallisestikin ihan kiva menoerä, joka menee viikossa viinaan, vaikka ottaisikin "vain pari paukkua illassa" :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2006 klo 11:14 pietu- kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 23:16 Tane kirjoitti:
Ei ole kohtuullista, että juo joka päivä. Kyse on riippuvuudesta, jos ei osaa olla ollenkaan ilman. Ja on se rahallisestikin ihan kiva menoerä, joka menee viikossa viinaan, vaikka ottaisikin "vain pari paukkua illassa" :(
samaa mieltä että EI ole kohtuullista, sitäpaitsi mistä sitä tietää miten paljon sitä viinaa lasissa on ja minkä verran lantrinkia...vai onko pelkkää viinaa.
eikä mun mielestä paukut kuulu muutenkaan työssäkäyvän arkeen, oluet ja siiderit pienissä määrin ok!

Nimenomaan minua häiritsee se, että mies on riippuvainen alkoholista! Ei normaali-ihminen tarvitse viinaa joka päivä ja lisään vielä, että viikonloppuisin ei riitä tuo 1-2 kirkasta paukkua, vaan niitä menee enemmän!!! Ja mielestäni isä antaa lapselle väärä esimerkkiä, ei alkoholi kuuluu jokapäiväiseen käyttöön!!!! En tiedä mitä tehdä :/

[/quote]
samaa mieltä että EI ole kohtuullista, sitäpaitsi mistä sitä tietää miten paljon sitä viinaa lasissa on ja minkä verran lantrinkia...vai onko pelkkää viinaa.
eikä mun mielestä paukut kuulu muutenkaan työssäkäyvän arkeen, oluet ja siiderit pienissä määrin ok!
[/quote]Mikäs niin hirmu suuri ero on sitten parin paukun ja kaljottelun välillä? Ottaahan moni nainenkin rentoutuakseen lasin viiniä illalla. En katso tätä kyllä yhtään pahalla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 20:34 vieras kirjoitti:
Olen seurannut sivusta avopuolisoni alkoholinkäyttöä ja minusta se on ylittänyt kohtuukäytön rajat jo aikaa sitten. Joka ilta menee 1-2 paukkua kirkasta, saunailtoina vielä 3-6 pulloa kaljaa päälle. Asiasta olen koettanut hyvällä ja pahalla sanoa, mutta ei vain mene jakeluun. Milloin on tiukka työpäivä, muija nalkuttaa, on hermot muuten kireällä, eli selityksiä löytyy, mutta ongelmaa ei hänellä omasta mielestään ole.
Noi saunaoluet menee yli, muuten on ihan kohtuullista. Itsekin saatan juoda illalla pari viinilasillista tai viskikahvin. Joskus saatan ottaa viiniä enemmänkin, tosin niin että lasien välissä on useampi tunti. Kunhan juo sitä tahtia, että maksa ehtii polttaa ts. ei tule humalaan. Tuo humalahakuinen juominen on asia erikseen tai sixpäkki saunaolusina. Pari alkoholiannosta on ihan turvallista. Nytkin sain vaimoltani isänpäivälahjaksi pullon valkoviiniä ja kilon suklaata.

\samaa mieltä että EI ole kohtuullista, sitäpaitsi mistä sitä tietää miten paljon sitä viinaa lasissa on ja minkä verran lantrinkia...vai onko pelkkää viinaa.
[/quote]Mikäs niin hirmu suuri ero on sitten parin paukun ja kaljottelun välillä? Ottaahan moni nainenkin rentoutuakseen lasin viiniä illalla. En katso tätä kyllä yhtään pahalla.

[/quote]
kyllä siinä jo ihan eri vahvuuksissa liikutaan- olotilakaan ei varmaan ole ihan sama kahden paukun kuin kahden oluen jälkeen!
eikä toi tarkoittamani oluet ja siiderit pienissä määrin tarkoita joka iltaista ottamista..

Mielestäni määrä ei ole "suuri", mutta liikaa. Jos joutuu päivittäin ottamaan pari paukkua olonsa parantamiseen, uskon määrän ajan myötä kasvavan. Eli jonain päivänä se on pullo kirkasta paukkuihin laimentaen. Elimistö tottuu alkoholiin ja rentoutuminen vaatii enemmän...
Olen tähän hyvin lähipiirissä törmännyt. Perheen isän rentoutuminen alkoi ensin yhdestä ja muutaman vuoden sisällä iltaisin meni (kylläkin useamman tunnin sisällä) pullon verran kirkasta.

Mies myöskin
Määräällisesti tuo ei ole kovin suurta, joten sen suhteen ei pitäisi olla huolta. Se että alkaako tuo määrä jossain vaiheessa lisääntyä onkin sitten toinen juttu?! Mahdollisesti alkaa ja mahdollisesti ei. Ehkä kannattaisi miettiä, miksi ne hermot on niin kireällä, että rentoutukseen tarvitaan joka ilta ne paukut?! Toisaalta hyvä että on kuitenkin joku konsti itseään rentouttaa. Me ihmiset kun ollaan erilaisia, niin toiselle se rentoutumiskonsti on alkoholi (ja juomatapojakin on erilaisia) ja toiselle jokin muu.

Tietysti jos et noita paukkuja voi sietää ja mies ei niistä suostu luopumaan, niin silloin teillä on ristiriita. Ristiriita on sitä suurempi, mitä tärkeämmäksi tuon asian teette. Ja jos ei siihen muuta vaihtoehtoa löydy, niin sitten ei auta kuin erota. Siihen ei kannata lähteä, että teette jonkin kompromissin, johon ei ole kumpikaan tyytyväinen ja sitten se hiertää ja välejänne jatkossa ja se ero on sitten edessä kuitenkin. Jos kuitenkin saisitte tehtyä kompromissin johon kumpikin olisi tyytyväinen, niin sellainen voisi olla kestävä ratkaisu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.11.2006 klo 17:35 Mamma-71 kirjoitti:
Mielestäni määrä ei ole "suuri", mutta liikaa. Jos joutuu päivittäin ottamaan pari paukkua olonsa parantamiseen, uskon määrän ajan myötä kasvavan. Eli jonain päivänä se on pullo kirkasta paukkuihin laimentaen. Elimistö tottuu alkoholiin ja rentoutuminen vaatii enemmän...
Olen tähän hyvin lähipiirissä törmännyt. Perheen isän rentoutuminen alkoi ensin yhdestä ja muutaman vuoden sisällä iltaisin meni (kylläkin useamman tunnin sisällä) pullon verran kirkasta.

Näin olen asian miettinyt, että kun antaa pirulle pikkusormen se vie lopussa koko käden. Ja se, että juomiseen löytyy mitä erilaisimpia tekosyitä ja se vieritetään vielä toisen syyksi tekee asiasta vakavan!

Mielestäni kohtuukäytön rajat ylitetään viimeistään siinä vaiheessa kun juominen häiritsee toisia tässä tapauksessa nyt sitten puolisoa. Makunsa kullakin mutta otetaanhan sitä muissakin asioissa perhe huomioon.

Ohos
Tissuttelu on ärsyttävää sinällään ja voi olla että et voi miehen juomiseen vaikuttaa, koska ei itse myönnä ongelmaa olevan. Jos hänellä töistä rokuleja tai jättää asioita hoitamatta alkaa ongelma olemaan todellinen. Tässä tapauksessa en suosittele odottamaan kovin pitkään. Miehen on valittava perheensä ja viinan välillä. Sinäänsä teidän tilanne ei vielä kuullostanut kovin pahalta tollaisenaan, jossei siihen kerran liity viinan tuomia lieveilmiöitä( väkivaltaa, riitelyä, yöpoissaoloja, vieraita naisia yms.....).

Yhteistyössä