"Missä iässä vesirokko olis hyvä sairastaa? "

mie
Alkuperäinen kirjoittaja muikku:
Alkuperäinen kirjoittaja AJATTELE:
JOS SAIRASTAT VESIROKON, VOI MYÖHEMMÄLLÄ IÄLLÄ ISKEÄ RUUSU, KOSKA VIRUS EI POISTU ELIMISTÖSTÄ KOSKAAN. EI SE RUUSUKAAN HERKKUA OLE.
Mun ikäluokasta lähes kaikki on sairastanu vesirokon ja ruusu on silti kohtuullisen harvinainen=) Ja sen voi muuten saada ilman sitä vesirokkoaki.
Oletteko jo eläkeläisiä?

hipatus
itsellä 2 vuotias lapsi ja kun odotin ni multa kysyttiin olenko itse sen sairastanut. Olen, onneksi. Sillon sano neuvolassa että mitä nuorempana sen sairastaa sitä helpommalla pääsee. Aikuisiällä todella hankala kuulema hoitaa.

mie
meillä lapset oli 4 v.ja 5kk. kun saivat vesirokon. Vanhimmalla ei kuumetta ja n. 30 näppylää yhteensä. Pienin oli kuumeessa 4 päivää ja näppyjä joka paikka täynnä ja ikinä en kyllä halua moista tautia meille. ei kyllä pitäisi enää tullakaan :D

vieras
JOS SAIRASTAT VESIROKON, VOI MYÖHEMMÄLLÄ IÄLLÄ ISKEÄ RUUSU, KOSKA VIRUS EI POISTU ELIMISTÖSTÄ KOSKAAN. EI SE RUUSUKAAN HERKKUA OLE.
Ei ruusu vaan vyöruusu. Ne ovat eri sairauksia. Ja juuri tuon saman äärettömän kivuliaan jälkitaudin voi saada vanhana myös rokotteesta. Tästä syystä rokote ei kuulu roteohjelmaan. Siksipä olenkin odotellut, että tulisi uusi rokote, mutta eipä kuulu tulevan.

vieras
Iiik! En ole vesirokkoa sairastanut, eikä kyllä ole velikään eikä välttämättä isäkään. Mites nyt, koituuko rokko kohtaloksi? Kuulin, että osa on sille immuuneja.

?
Onkohan muuten siinä perää kun sanotaan, että vesirokko olisi usein lievempi sillä, joka saa sen perheen ulkopuolelta ja sitten taas ne lapsista, jotka saa tartunnan sisarukseltaan sairastaisi sen rajumpana? Meillä ei vielä ole omilla ollut, joten ei ole omaa kokemusta, mutta lähipiirin sairastelut kyllä tukisi tätä uskomusta... Mites teillä, joilla on useampi lapsi, onko ollut näin?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Iiik! En ole vesirokkoa sairastanut, eikä kyllä ole velikään eikä välttämättä isäkään. Mites nyt, koituuko rokko kohtaloksi? Kuulin, että osa on sille immuuneja.
Sen voi tutkia verikokeen avulla. Se ON vaarallinen aikuiselle.

vieras
Mulle tuli vesirokko noin 14-15-vuotiaana, kesti monta viikkoa, ainakin kolme. Näppyjä koko iho täynnä ja arpia jäi jonkin verran. Oma lapsi sairasti sen 4-vuotiaana, eikä ollut paha.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Alkuperäinen kirjoittaja Taskumallin kissa:
Onks tää ihan väärää tai vanhaa tietoa et se tulis kuitenkin sairastaa?
Se on hyvä sairastaa, koska on vaarallinen aikuisiällä! Meillä esikoinen ja keskimmäinen sairastivat 4v iässä ja tyttö 2v iässä. Eli kaikki sen on nyt sitten meillä jo sairastanut :D
Ei muuten ole vaarallinen, mutta voi tulla rajumpioireisena. Mikään kuolemantauti se ei ole aikuisenakaan.
ai, mulla kaksi tuttua aikuista joutui sairaalahoitoon. Sattumaa? Ja meille sanottiinkin sitten, että on vaarallinen aikuisiällä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onkohan muuten siinä perää kun sanotaan, että vesirokko olisi usein lievempi sillä, joka saa sen perheen ulkopuolelta ja sitten taas ne lapsista, jotka saa tartunnan sisarukseltaan sairastaisi sen rajumpana? Meillä ei vielä ole omilla ollut, joten ei ole omaa kokemusta, mutta lähipiirin sairastelut kyllä tukisi tätä uskomusta... Mites teillä, joilla on useampi lapsi, onko ollut näin?
Mun sisko sai sen perheen ulkopuolelta, helppo homma. Ite sain siskolta ja tosi rajuna.

Mutta en sitten tiedä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mun ikäluokasta lähes kaikki on sairastanu vesirokon ja ruusu on silti kohtuullisen harvinainen=) Ja sen voi muuten saada ilman sitä vesirokkoaki.
Oletteko jo eläkeläisiä?
En ole itse, mutta äitini on ja sairastui vyöruusuun. Lääkitys pitää huomata aloittaa vuorokauden kuluessa ensimmäisistä oireista. Ystäväni isä ei huomannut heti vyöruusun oiretta ja seurauksena karmeat kivut koko loppuelämän ajan. Joten sanokaapa vanhemmillenne ja isovanhemmille, että opettelevat tunnistamaan vyöruusun: punainen läiskä, kuin painauma joka ei katoa vuorokaudessa. Ei siis helppo tunnistaa. Ja vyöruusua sairastavasta voi pikkulapsi saada taas vesirokkotartunnan. Eikös olekin erikoista?

meillä lapset oli 4 v.ja 5kk. kun saivat vesirokon. Vanhimmalla ei kuumetta ja n. 30 näppylää yhteensä. Pienin oli kuumeessa 4 päivää ja näppyjä joka paikka täynnä ja ikinä en kyllä halua moista tautia meille. ei kyllä pitäisi enää tullakaan :D
Mimmosta oli hoitaa noin pikkasta kun sairasti vesirokkoa?
Varsin joka paikka kutisi. Mikä helpotti?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Meillä keskimmäinen sai hoidosta ja pikkusisko veljeltään. Pikkusiskolla oli eniten näppyjä ja muutoinkin pahempi. Rokko meni silmään :'( Onneksi nyt kaikki ok, vaikkakin vieläkin silmässä näkyy pieni näppy vaikka sairastamisesta aikaa jo muutamia kuukausia!

ooo
Meilläkin lievimmin sairastui ne lapset, jotka sai taudin kodin ulkopuolelta. Sisaruksilta taudin saaneet sairastikin sitten tosi tehokkaasti, 2-vuotiaallakin oli pelkästään kasvoissa n. 100 rakkulaa. Yksi lapsistamme sai vesirokon 7-vuotiaan sisaruksensa vyöruususta. Vuöruusu oli sekä minulla että meidän tytöllä ihan helppo tauti, ei jäänyt mitään jälkikipuja.

Keittiönoita
Oletteko jo eläkeläisiä?
Synteettinen vesirokkorokote on aika uusi keksintö. Mä sairastin vyöruusun vuonna 1993 ja vielä silloin vyöruusua sairastavien veriplasmasta tehtiin vesirokkorokotetta. Koska sopivia luovuttajia oli vähän, nämä rokotteet käytettiin ainoastaan sairaaloissa niitä tarvitseville, tavallisimmin jotain syöpää sairastaville lapsille. Vasta joitain vuosia sen jälkeen tuli vesirokkoon rokote, jota jaettiin kaikille. Ei siis tarvitse olla eläkeikäinen kuuluakseen sukupolveen, joka on sairastanut vesirokon :D

Lissu
Meillä oli muksut 4 v ja pikkaista vaille 2 v kun sairastivat vesirokon. Pienempi pääsi aika helpolla, näppyjä tuli noin 50 ja kuumetta kesti päivän pari. Isommalla valehtelematta ainakin 500 näppyä (lääkäriin odottaessa laskin aikani kuluksi toiselta puolelta kasvoja ja kaulaa yksinään 80 näppyä), korkea kuume kesti lähes viikon, näppyjä tuli myös silmiin (syy miksi käytiin lääkärissä) ja lisäksi vesirokko laukaisi märkäruven. Tyttö on kyllä atooppinen, siinä syy miksi tuli noin rajuna.

En hakisi tarkoituksella, tämän oman kokemuksen pohjalta.

Yhteistyössä