Missä asennossa synnytit?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pusse:
Puoli-istuvassa synnytin, taino olin suunnilleen kaksinkerroin kun vedin jalat polvista kylkiin kiinni =) Pari tikkiä sain, epparin olin kieltänyt jo paperilla JOS lapsen terveys vaan sallii, sanoin myös miehelle että jos yrittävät mua silpoa enkä sekopäissäni sitä pysty kieltämään niin puuttuu asiaan mun puolesta. Ei tehty epparia, mutta mulla oli kauhea kiire ponnistaa ettei asia tule edes puheeks :) Kyllä oli pitkät 19 minuuttia, olin varma että meni ainakin tunti...

Se mua ihmetyttää että mikä pakkomielle se epiduraali on laittaa kylkimakuulla? Itsellä oli helvetilliset kivut enkä pysynyt paikallani yhtään, meinasin pudota sängyltä kun sitä yritettiin iskeä selkään, lopulta sanoivat että istu siihen sängylle selkä köyryssä... Kivut hävis lähes täysin, laitoin silmät kiinni ja olin ihan liikkumatta, nautin tilanteesta kun oli suhteellisen kivuton olo... Mies kysy että sammuinko mä :D
Melkein itku tuli kun piti mennä takasin makuulle. Ne tosissaan yrittää makuuttaa ihmisen siellä kuoliaaks... Ja mä kun en osaa vaatia omaa parastani, nynny kun oon...
Niin se vaa on, pystyasento on sekä lapselle että äidille miljoona kertaa parempi ku makuullaolo. En tiedä mistä tämä sänkyfilia on saanut aikansa, miksi äiti pitää saada maate, kun se on vauvalle vaarallista (puristuu kasaan) ja äidille erittäin kivuliasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
selälläni odottelin että saa ponnistaa ja sit käännyin kontille sillai että pidin sängynpäädystä kii. se autto sen verta että lapsi laskeutui aika hyvin, tunsin ku holahti alaspäi. sit kätilö pyys että käännyn takas selällee että näkee tukea välilihaa. 2 asteen repeämä ja paljon pikkurepeämiä tuli. en suostunu epparin tekoon.
Uskotko, että kätilö halusi tukea välilihaa..... Juuri tuossa ylempänä keskusteltiin, että puoli-istuva asento on kaikken pahin asento äidille, mutta paras asento kätilölle, jotta näkee vauvan tulon....

Aika moista synnytys hommoo sanon minä.
Mä olen jäävi epäilemään ammattilaisten työtä josta minä en mitään tiedä. oli se kuitenki sille kätilölle varmaa parempi asento se selällä olo ettei tarvinu pää olla mun pyllynalla. ja en olis varmaa siitä kontiltaa saanu lasta ulos asti, ei tuntunu siltä. sainpahan paremmin selällee pidettyy ilokaasunaamaria loppuun saakka. en olisi kestäny sitä kipua selvinpäin. usko siinä lähti jossainvaiheessa, mutta lapsi tuli kuitenkin ulos hyvin ja loppu hyvin :D
 
Seikkailija Dora
1. puolistuvassa, epperi tehtiin, en tiiä montako tikkiä
2. puolistuvassa, 2. asteen repeytymät, en tiiä montako tikkiä
3. ammeessa seisten, 2-3. asteen repeytymät, en tiiä montako tikkiä
4. puolistuvassa, ei repeytymää eikä tikkiä
 
täällä olen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Oksitosiinitipan käyttö, epiduraalipuudutus ja episiotomia, eli välilihanleikkaus ovat toimenpiteitä, joita suomalaisessa synnytystenhoidossa käytetään liikaa normaalisynnytysten hoidossa. Osasyynä tähän on varmasti myös synnyttäjien tiedonpuute, sillä toimenpiteiden ja lääkkeiden hyödyt ja haitat eivät aina ole synnyttäjien tiedossa. Normaalisynnytysten hoidossa turhia lääketieteellisiä toimenpiteitä tulisi välttää. Riskiraskauksien ja komplikaatioiden hoidossa ne tietenkin ovat tarpeellisia. "

Miksi naiset suostuvat mm. välilihan leikkaukseen? Jos ei ole tarpeellsita, niin miksi leikkelevät?
Katsokaapa http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=36 Aika hurjia lukuja suomisairaaloissa verrattuna WHO:n antamiin suosituksiin.
Suomessa hoitohenkilökuntaan luotetaan paljon. Heillä saattaakin olla paljon tietoa komplikaatioiden hoidosta, mutta niiden ehkäisystä ei kätilöillä eikä lääkäreillä näytä olevan harmainta aavistustakaan.

Kerro täällä palstallakin vastustavasi jotain lääketieteellistä toimenpidettä, synnytyksessä tai muuten, niin heti tulee kuraa niskaan kun laittaa lapsensa vaaraan...
Keskustelua oli paljon.
Jatketaanko ?
Vaaditaanko kätilöille parempaa koulutusta, että tietävät, missä asennossa äitien olisi parempi synnyttää ?
Vai onko tämä liikaa vaadittu ?
 
Käynnistetty synnytys ja avautuminen tapahtui todella nopeasti, ponnistus kesti yli tunnin. Ensin kyljellään, sitten kätilö ehdotti selälleen menoa johon vastasin että haluan koittaa kontaltani. Sitten vauva jäi jumiin ja käskivät kääntyä selälleen voimien säästämiseksi. Lopuksi otettiin imukuppi käyttöön. Lapsi oli vinossa sekä napanuora olkapään yli. Sanoivat myös että tiukat lantionpohjalihakset vaikeuttivat. Ja mä kun kuulin että niistä olisi pelkkää hyötyä. Ainakin viisi senttiä pitkä eppari joka repesi 2. asteen repeämäksi. Kolmessa kerroksessa ompeleita enemmän kuin viisitoista. Kirsikkana kakun päällä peräpukamat. Ja lopputarkastuksessa todettiin kirsikan päällä suklaakuorrutteena virtsarakon laskeuma. Imukuppisynnytyksen ihanuus! :D Mutta oli se sen arvoista!
 
anna
Puoli-istuvassa asennossa synnytin, eppari tehtiin ja 12 ommelta siihen. Tyttö syntyi imukupin avustuksella, siksi siis niin "monta" ommelta. Ja muita vaihtoehtoja ei mietitty, puoli-istuva sopi minulle, asennon valintaa rajoitti myös se etteivät jalkani kantaneet epiduraalin takia.
 

Yhteistyössä