Missä asennossa synnytit?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
meiju
Yksi raskaus ja synnytys takana: puoli-istuvassa asennossa sängyllä, ei repeämiä eikä tarttenut leikata välilihaa. Käynnistetty oli n. 12 tuntia ennen, raskausviikolla 41 tasan.
 
vieras
1. jakkaralla, oli ihan ok asento, eppari leikattiin, muutama tikki
2. ja 3. puoli-istuva, erittäin tympeä asento, parit tikit
3. ja 4. lattialla polvillaan tukeen nojaten, erittäin hyvä asento ja seuraavankin pystyn toivottavasti ponnistaan samassa asennossa. Ei repeämiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oliko synnärillä puhetta mahdollisista vaihtoehdoista? muu kuin tämä perinteinen puoli-istuva asento?
Synnärillä ei ehdotettu vaihtoehtoja. Minä otin selvää asioista etukäteen. Seisoskelin suurimman osan synnytyksestä. Ponnistusvaiheen lähestyessä kehoittivat sängylle. Nousin siihen kontilleni koska selälteni maatessa kipu olisi vienyt tajun kun taas pystyasennossa ei sattunut lähes ollenkaan.
 
meiju
Mulle ei muut asennot olleet mahdollisia kun mun lonkat ja jalat eivät pitäneet yhtään. Vähän pelotti etukäteen mut onneksi synntys käynnistyksineen kesti vain sen 12 tuntia, muuten ois tullut varmaan äitiä ikävä. Ponnistusvaiheessa lääkäriopiskelija ja mun mies piti mun jaloista kiinni ja minä vedin sukista (siis omista sukanvarsistani kun mulla oli sukat jalassa) . Oli se hullua hommaa. Mutta selvisin, jee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oliko synnärillä puhetta mahdollisista vaihtoehdoista? muu kuin tämä perinteinen puoli-istuva asento?
Synnärillä ei ehdotettu vaihtoehtoja. Minä otin selvää asioista etukäteen. Seisoskelin suurimman osan synnytyksestä. Ponnistusvaiheen lähestyessä kehoittivat sängylle. Nousin siihen kontilleni koska selälteni maatessa kipu olisi vienyt tajun kun taas pystyasennossa ei sattunut lähes ollenkaan.
Ok. Missä synnytit? Oliko kätilö, joka ehdotti asentoa vai "tajusitko" itse hakeutua siihen...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jotain muuta tapaa kuin tämä puoli-istuva aennon?

Jos, niin miten suhtautuivat synnärillä?
Nelinkontin on hyvä vaihtoehto, koska siitä kätilöt silti näkevät ja pystyvät avustamaan hyvin. Jos siis haluaa hyvän asennon mutta välttää kärhämät hoitohenkilökunnan kanssa. Yllättävän huonosti kätilöt tuntevat eri ponnistusasentoja ja niiden hyötyjä/haittoja. Puoli-istuva on ehkä maailman huonoin ponnistusasento.
 
Kaikki kolme puoli-istuvassa. Kolmannen synnytyksessä jalat olivat kyllä siinä telineillä vielä kun oli vauva virhetarjonnassa (avotarjonta). Ekasta pari tikkiä, tokasta ei mitään, kolmannesta olisi tullut yksi, mutta jättivät sen laittamatta kun oli niin siisti ja vuotamaton haava.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jotain muuta tapaa kuin tämä puoli-istuva aennon?

Jos, niin miten suhtautuivat synnärillä?
Kun kakkosta menin synnyttämään niin mullahan oli vaikka mitä suunnitelmia jakkarata lähtien, kivasti ne karisi siinä synnytyksen aikana :saint:
Miksi ne karisivat? Oliko se kätilöstä vai yleensä tilanteesta johtuvaa? Kerroitko kätilölle haluavasi tuolin? Miten suhtautui?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oliko synnärillä puhetta mahdollisista vaihtoehdoista? muu kuin tämä perinteinen puoli-istuva asento?
Synnärillä ei ehdotettu vaihtoehtoja. Minä otin selvää asioista etukäteen. Seisoskelin suurimman osan synnytyksestä. Ponnistusvaiheen lähestyessä kehoittivat sängylle. Nousin siihen kontilleni koska selälteni maatessa kipu olisi vienyt tajun kun taas pystyasennossa ei sattunut lähes ollenkaan.
Ok. Missä synnytit? Oliko kätilö, joka ehdotti asentoa vai "tajusitko" itse hakeutua siihen...
Naistenklinikalla. Itse ymmärsin kuunnella kroppaani ja tosiaan, etukäteen otin selvää paljon normaalin synnytyksen kulusta ja aktiivisesta synnyttämisestä. Pelkäsin, että minut sidottaisiin selälleni sänkyyn, ja niin meinasi alussa käydäkin, mutta pysyin tiukkana ja uhkailin jopa, että lähden kadulle synnyttämään jollen saa tehdä niin kuin hyvältä tuntuu :LOL: Kaikkea sitä siinä vaiheessa tekeekin... Vuoron vaihtuessa sain paremman kätilön joka kunnioitti näkemyksiäni. Mutta ei hänelläkään ollut hirveästi kokemusta siitä, että ponnistaa eri asennossa ilman mitään "lääketieteellistä" syytä. Nelinkontinhan suositellaan jos lapsen sydänäänet romahtavat tms. Minä taas ilman mitään ns syytä menin polvilleni sängylle ja tuin itseäni vuoroin kyynärpäillä, vuoroin käsillä ja vuoroin olin ihan pystyssä.
 
vieras
Kyljellään, ensin yritettiin siinä perinteisessä puoli-istuvassa, mutta epiduraali oli vienyt sen verran tuntoa että kätilö kai katsoi kylkiasennon paremmaksi (?).. Pieni (2,6kg) mimmi tuli arvioista (4kg) huolimatta ja kahdella tikillä päästiin, yksi välillä ja yksi sisällä. Seuraavana päivänä jo istuin normaalisti.. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jotain muuta tapaa kuin tämä puoli-istuva aennon?

Jos, niin miten suhtautuivat synnärillä?
Kun kakkosta menin synnyttämään niin mullahan oli vaikka mitä suunnitelmia jakkarata lähtien, kivasti ne karisi siinä synnytyksen aikana :saint:
Miksi ne karisivat? Oliko se kätilöstä vai yleensä tilanteesta johtuvaa? Kerroitko kätilölle haluavasi tuolin? Miten suhtautui?
Koska mua sattu niin helvetisti viimeset 2h että en osanut kun olla siinä sängyllä. Oli se jakkara mahdollista saada mutta tosiaan en voinut ajatellakkaan nousevani enää siitä sängystä
 

Yhteistyössä