Missä voisitte säästää mutta ette halua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kinuski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kinuski

Vieras
Siis mitä sellaisia turhakkeita teillä on, missä vois säästää mutta oman mukavuudenhalun kannalta ette vaan halua säästää?

Tuli mieleen kun tässä surffailin ja yks sivu ei auennu tarpeeks nopeesti mun mielestä, että miks me jumankauta maksetaan ihan hirveesti tästä nettiliittymästä, kun halvemmallakin pääsis muutaman sekunnin hitaammin... Me siis maksetaan yli 40e/kk 8 megasesta, ja mies ei siitä luovu. Mulle taas tulee sellasia lehtiä mitä ilmankin voisin elää, esim. deko, kodin kuvalehti, kauneus ja terveys... en mä edes ehdi niitä kunnolla lukea! Akkarista ja paikallisesta sanomalehdestä ei voi luopua ainakaan. Sit on toi maksutv, tai kaapelikortti mikälie viralliselta nimeltään, mutta ainoo mitä sieltä katotaan (en mä edes muista mitä muuta sieltä tulee) on juniori, ja sitäkään ei niin usein lapset katso etteikö sitä ilman vois elää. Kahta autoakaan ei ihan välttämättä tarvittais.
Ja sit on tää asunto... Me saatiin laina, maksettais lyhennystä 300e/kk vähemmän kuin tätä vuokraa, mutta mä en vaan halua luopua. Enkä uskalla ostaa omaa... Tai sitten jos muutettais vähän halvempaan vuokrakämppään edes (muutettiin tähän vajaa vuos sitten) mutta kun mä halusin tämän enkä halua tästä lähteä!
Vaikka sitä aina miettii että on muka säästeliäs, mutta silti rahaa menee laskuihin ihan hirveesti, niin loppujen lopuksi se on ihan ittestä kiinni suurimmaksi osaksi kuitenkin.

Ruoka, se on sellainen asia mistä mä en tingi. Ostan hyviä luomutuotteita, en syö valmisruokaa ja kaiken pitää olla tuoretta ja ei mielellään purkista. Ruokaan kuluu kuussa ihan mielettömästi rahaa, mut mulle on tärkeää et syön puhdasta ja terveellistä ruokaa. :) Mies ei halua myöskään tinkiä netistä.. mutta kuitenkin kun mietin, että meillä on oma asunto ja ei asuntolainaa, niin loppupeleissä kaikki mistä ei tingitä niin siihen on varaa, kun ei ole lainaa maksettavaksi. Ja olen siitä toki hirveän kiitollinen! Mut mä vastaan siis ruuan laatu!

Toki ruuassa voi säästää, mutta mä tarkoitin turhakkeita. Siis mitä ilman voisit elää jos haluaisit, ilman ruokaa kun ei kukaan voi elää kuitenkaan. Kyllä meilläkin säästyisi ruuan suhteen, mutta kun mä laihdutan ja mies (sekä lapset) taas yrittää lihottaa, niin tehdään eri ruuat. Mutta silti en pidä ruokaa turhakkeena kuitenkaan.

Kyllä ruuassakin on paljon turhakkeita. Kaupasta tarttuu mukaan kaikkea sellaista herkkua, jota oikeasti ei tarvitsisi, ja joka ei ole edes terveellistäkään. Eli ruuasta pystyy säästämään paljon.

Meillä turhakkeena vois olla sitten toi plussa-tv, ja lehdet joita kotiin tulee ja sisustuslehdet, joita ostelen. Ja kun rahaa on toteuttelen omia ja toisten mielitekoja. Mutta niistä olisi kyllä helppo säästää.

Ruoka on semmonen, jossa mä en tingi kovin helpolla.. tosin ostan kyllä usein tarjoustuotteita, mut jos tekee jotain tiettyä ruokaa mieli nii sillo en hintoja katsele..

Lehdet on turhaa rahanmenoa ja niistä oonki tässä yrittäny luopua, koska en mä ehi edes kaikkia kunnolla lukemaan. Meillä ei ole onneks maksullisia tv-kanavia, koska ollaan molemmat sitä mieltä, ettei meidän tulis niitä kuiteskaan edes katottua.

Ja sit on tää asunto... Me saatiin laina, maksettais lyhennystä 300e/kk vähemmän kuin tätä vuokraa, mutta mä en vaan halua luopua. Enkä uskalla ostaa omaa... Tai sitten jos muutettais vähän halvempaan vuokrakämppään edes (muutettiin tähän vajaa vuos sitten) mutta kun mä halusin tämän enkä halua tästä lähteä!
Vaikka sitä aina miettii että on muka säästeliäs, mutta silti rahaa menee laskuihin ihan hirveesti, niin loppujen lopuksi se on ihan ittestä kiinni suurimmaksi osaksi kuitenkin. [/quote]

maksaisitte 300e vähemmän omasta asunnosta,kuin vuokraa`??
nyt en ymmärrä...

joo.mutta eikös se ole milekkäämpään maksaa niitä omia seiniään..

Alkuperäinen kirjoittaja DURACELL:
Vaikka sitä aina miettii että on muka säästeliäs, mutta silti rahaa menee laskuihin ihan hirveesti, niin loppujen lopuksi se on ihan ittestä kiinni suurimmaksi osaksi kuitenkin.

nyt en ymmärrä...

[/quote]

Niin mitä et ymmärrä? Siis lainaa maksettaisiin 300e vähemmän kuin vuokraa, tietty sähköt yms päälle (maketaanhan me vielä tuon vuokran päälle sähköstä nytkin, mutta paljon vähemmän jos siinä omassa olisi sähkölämmitys) ja onhan omassa asunnossa muutenkin kuluja, mutta kaiken kaikkiaan menisi saman verran tai vähemmän, jos ostettaisiin oma.

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Alkuperäinen kirjoittaja DURACELL:

nyt en ymmärrä...
elä nyt hikeenny..maksatte nyt 3ooe vähemmän
en mie tiiä,oma on aina oma

Niin mitä et ymmärrä? Siis lainaa maksettaisiin 300e vähemmän kuin vuokraa, tietty sähköt yms päälle (maketaanhan me vielä tuon vuokran päälle sähköstä nytkin, mutta paljon vähemmän jos siinä omassa olisi sähkölämmitys) ja onhan omassa asunnossa muutenkin kuluja, mutta kaiken kaikkiaan menisi saman verran tai vähemmän, jos ostettaisiin oma.
[/quote]

:whistle: siitä saa joskus aina omansa poikkeen?
mitäs vuokra-asunnosta,hyvä jos ei maksunpuolelle käännyt

Alkuperäinen kirjoittaja Lintsi85:
Ruoka, se on sellainen asia mistä mä en tingi. Ostan hyviä luomutuotteita, en syö valmisruokaa ja kaiken pitää olla tuoretta ja ei mielellään purkista. Ruokaan kuluu kuussa ihan mielettömästi rahaa, mut mulle on tärkeää et syön puhdasta ja terveellistä ruokaa. :)

Peesi! Onneks paikkakunnallani on hyvä k-kauppa mistä saat tosi hyvin kotimaista ja luomua.

no ainaski tupakka ois sellanen mistä voi ja pitäis luopua.. mutta ei saa aikaseks.. sitte töissä ollessa mäkkäri safka.. ruuassa on ehkä joitain pieniä jutuja mistä vois luopua mutta ei ny kuitenkaan tekis mieli.. meillä syödään edullisesti noin muuten mutta leivän päälle pitää saada muutakin kuin ylähuuli :)
just vaihdoin puhelin liittymän kun alko oleen ihan älyttömiä laskuja..

mä muutuin jo ennen tätä lama-aikaa säästäväiseksi. Syytä en tiedä . Ennen tuhlailin ihan harrastuksena :D nykyään palkat jää seisomaan tilille. Pakollisten laskujen maksujen jälkeen. :) Olen siitä ylpeä . Tili pullistelee .

Auton käytössä vois varmaan säästää rutkasti. Täällä on sen verran lyhyet välimatkat, ett kävellen tai pyörällä huristaa suunnilleen samaan aikaan kuin autollakin.

Ruoassa laadukkaat raaka-aineet (tyyliin mozzarellan tilalla puhvelimozzarella ja leikkeen tilalla marmoroitu ulkofilepihvi). Erinomaiset punaviinit (kun kympilläkin saisi jo hyvää punkkua). Ravintolavalinnat eivät myöskään ole säästökohde tiettyyn rajaan asti.

Asumisessa keskusta-asumisesta maksamme noin 200-300 euroa enemmän kuussa, vaikka julkisilla pääsisi toki samalla hinnalla kauempaakin keskustaan, kun työn vuoksi on kuitenkin kuukausimaksut julkisiin maksettu.

Vaatteissakin voisi takuulla säästää, kun tinkisi laadussa ja ulkonäössä. Samoin hiustenleikkuusta voisi säästää, kun vaihtaisi kampaajaa.

Nämä olivat sellaisia täysin turhakkeita. Matkailussa ja peruselämisessä (harrastukset) katsomme hyvin tarkkaan budjettia. Matkustamme joka vuosi pari kertaa ulkomaille, mutta kohteet edullisia tai korkeintaan keskihintaisia ja matkat kilpailutetaan netissä eikä käytetä matkatoimistoja. Tässä voisi sanoa jo, että voisimme tietenkin säästää lopettamalla matkailun kokonaan, mutta emme halua.

mä en luovu ystäville soittelusta enkä ihanasta vuokratalosta ,koska vaan 30 euroa enemmän maksamme vuokraa kuin jostain hikisestä alle 100m2n kerrostaloasunnosta .ja meitä 8 henkee..ja nyt siis ihanan iso oma piha ,auraus talvella,saa olla omassa rauhassa ,ei tule kukaan valittamaan ,lapset saa leikkiä kunnoll yms...

Mietin asiaa enemmän siltä kantilta, mikä on kuluttamisessani turhaa tai vähemmän tarpeellista, kuin sen rahan säästön kannalta. Enhän kuitenkaan käytä rahaa enempää kuin sitä on ja vähän on jemmassakin. Eikä rahankäyttöni ole sellaista, että jotain tärkeää ja tarpeellista jäisi hankkimatta, koska olen tuhlannut rahani johonkin tarpeettomaan.

Mutta näitä ei niin tarpeellisia ja jossain määrin jopa huonoja kulutustottumuksia toki löytyy. Ensinnäkin lentomatkailu, olen sitä vähentänyt kyllä, mutta en vielä ole siitä luopunut, koska kuitenkin haluan matkailla. Toinen on autoilu, sitä voisin vähentää roimasti, tänä talvena olen vähentänytkin, mutta sitä kautta, että laiskistuin harrastuksessani ja se taas on huono juttu, koska se teki minulle hyvää.

Ruokapuolessa voisin paljonkin kuluttaa eettisemmin ja järkevämmin, mutta säästöä siinä ei välttämättä syntyisi.

Yhteistyössä