Missä vika, mun pullataikina ei kohoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Laitoin reilu kädenlämpöistä maitoa, johon sekoitin suolan, sokerin, kaardemumman ja munan. Sitten tein jauho-kuivahiivaseoksen ja sekoitin sen joukkoon. Lopuksi rasva ja sitten uunin päälle peitettynä...uuni päälle jolloin taikina saa lämpöä.

Mutta mitään ei tapahdu. Olen odottanuut jo 25 min, eikä taikina kohoa. Missä vika?

No oisko ensin pitänyt laittaa vaan se jauho ja hiiva? Eihän sun taikina enää ole kädenlämpöistä, jos olet sinne kylmän? kananmunan tai ees huoneenlämpöisen lisännyt.

[QUOTE="vieras";21962207]No oisko ensin pitänyt laittaa vaan se jauho ja hiiva? Eihän sun taikina enää ole kädenlämpöistä, jos olet sinne kylmän? kananmunan tai ees huoneenlämpöisen lisännyt.[/QUOTE]

No ei, kun ohjeessa luki noin. Muna oli kyllä kylmä. Jopas on hankalaa.

Laita taikina hetkeksi kohoamaan uuniin ja uuniin hyvin vähän lämpöä! Tällä konstilla sain oman kuivahiivataikinaviritelmän kohoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;21962214:
Kuivahiiva vaatii 42 asteen lämmön! Kädenlämpö ei riitä.

Kirjoitinkin REILU, eli oli lämpimämpää :) Mutta ei mulla mittaria siinä pystyssä ollut, jotta en tiedä tarkasti.

Mutta mitään siis ei ole enää tehtävissä ja mun pullista tulee littania korppuja? Great!

neste on ollut liian kylmää, tai liian kuumaa, tai sit yksinkertaisesti siinä on ollu vikaa:whistle:
tehdään töissä kotikaljaa kuivahiivalla, aina ihan samalla lailla ja joskus se vaan ei ala käymään, eli on ollut viallinen hiiva.

Laita taikina hetkeksi kohoamaan uuniin ja uuniin hyvin vähän lämpöä! Tällä konstilla sain oman kuivahiivataikinaviritelmän kohoamaan.

En...siis uuni on nyt 200 asteinen joten menee ikuisuus että se jäähtyy...ja lasten ois tarkoitus leipoa myös, eikä ne ehdi jos vielä kikkailen, kun nukkumaanmenoaika on jo ihan hollilla. Tuleeko noista ihan kakkoja jos nyt vaan ne pyöräytetään?

Kuivahiiva tarvitsee lämpimämmän nesteen n 45 ¤C. Kun käytät lämmintä vettä niin se lämpö jakautuu koko taikinaan ja hiiva herää. Se ei riitä, että taikina lämpenee vain pinnalta niinku, jos laitat sen lämpimähköön kohoamaan, kun ympäristö on silti suurinpiirtein huoneenlämpöinen.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;21962225:
neste on ollut liian kylmää, tai liian kuumaa, tai sit yksinkertaisesti siinä on ollu vikaa:whistle:
tehdään töissä kotikaljaa kuivahiivalla, aina ihan samalla lailla ja joskus se vaan ei ala käymään, eli on ollut viallinen hiiva.

Missä sä olet töissä...? Meinaan että koulussa ja kaikenmaailman ruokaloissa on TÄYDELLISTÄ kotikaljaa...pullosta sitä ei saa, enkä itsekään osaa tehdä. Jotta jos olet josain raflassa/ruokalassa/koulussa, niin mulle kelpais se ohje! :)

Missä sä olet töissä...? Meinaan että koulussa ja kaikenmaailman ruokaloissa on TÄYDELLISTÄ kotikaljaa...pullosta sitä ei saa, enkä itsekään osaa tehdä. Jotta jos olet josain raflassa/ruokalassa/koulussa, niin mulle kelpais se ohje! :)

me tehdään siitä tuoppi-uutteesta, ihan kaupasta saa sitä samaa.. (vähän enemmän sokeria sit vaan ku ohjeessa lukee :whistle: )

Ei sitä pullataikinaa tarvitse tuossa vaiheessa kohottaa.
Kun se taikina on valmista niin laita se muovin alle lepäämään n. 15 minuutiksi.
Tämän jälkeen riivaa (vaivaa) taikinaa jotta ilmakuplat rikkoutuu pienemmiksi.
Leivo sen jälkeen pulliksi ja sitten kohotu.Kunnollinen!
Ja sitten voitelu ja uuniin.

Näin ammattilaiset sen tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;21962254:
me tehdään siitä tuoppi-uutteesta, ihan kaupasta saa sitä samaa.. (vähän enemmän sokeria sit vaan ku ohjeessa lukee :whistle: )

Ok, kiitos...me on siitä tehty ja tuli sinne päin makuista...ehkä se lisäsokeri on sitten se avainsana :)

Ei sitä pullataikinaa tarvitse tuossa vaiheessa kohottaa.
Kun se taikina on valmista niin laita se muovin alle lepäämään n. 15 minuutiksi.
Tämän jälkeen riivaa (vaivaa) taikinaa jotta ilmakuplat rikkoutuu pienemmiksi.
Leivo sen jälkeen pulliksi ja sitten kohotu.Kunnollinen!
Ja sitten voitelu ja uuniin.

Näin ammattilaiset sen tekee.

Miks sitten aina käsketään kohottaa ja kohottaa ja vieläkin kohottaa? Jos kerta voi oikoa.....

Miten pääsee opiskelemaan kondiittoriksi?

Uusimmat

Yhteistyössä