Missä vika kun meidän lapset oppii kaiken vuotta myöhemmin kuin muut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko tämä merkki vähä-älyisistä vanhemmista? Kuusivuotias oppi vasta nyt ajamaan ilman appareita, käveli vuoden ja kolmen kuukauden iässä, oppi puhumaan kaksi vuotiaana, päiväkuivaksi kolmen vanhana, yökuivaksi neljän, hiihtämään oppi viiden vanhana, luistelemaan viime talvena, uida ei osaa yhtään vaikka kuulema ennen kouluikää olisi sekin taito hallittava. Käykö niin, että ekalla luokalla istuu lukuisia tunteja tukiopetuksessa. Nuoremmalla samoja ongelmia kun lähti kävelemään vasta 1,5 ikäisenä samoin puhui kahden ikäisenä. huono tasapaino joten tuskin oppii liikkumaan yhtään nuorempana kuin isosisarus.

Mun 5v poika opettelee hiihtoa, ei ole luistellut, ajaa apupyörien kans, ei osaa käyttää veistä ;) ja oppi puhumaan kunnolla vajaa 2v, päiväkuivaksi vajaa 3v ja nyt päiväkodissa on toimterapiaa, puheterapiaa, syksylle testeihin psykologille ja lääkäriin kun on vauhdikas, äänekäs heppu :) Mun mielestä ihan tavallinen iloinen poika ikäisekseen, kuten nähtävästi sinunkin lapsesi. Että "kauneus on katsojan silmissä"sanon mä. Eli mikä tai kuka määrittelee normaaliuden riippuu paljon siitä?

Niin no ethän sinä tuossa kaikkia taitoja meille luetellut. Mulla on kaksi lasta ja toinen oli "älykkö" jo pienenä, mutta motorisesti ikäisiään heikompi. Toinen taas on motorisesti todella taitava, mutta ei mikään "älykkö", jos näin saa asian ilmaista :D

Kaikki lapset on yksilöitä ja oppivat eri asioita eri tahtiin :)

Useasti jo alle vuoden ikäiset kehittyvät ensin joko kielellisesti tai motorisesti. Tämä tarkoittaa, että suurin osa noin 9 kk ikäisinä kävelemään oppineista ei vielä vuoden ikäisenä montaa sanaa puhu. Toisaalta joku vuoden vanha voi jo puhua lyhyitä lauseita muttei osaa kävellä edes tukien.

Jokainen lapsi kehittyy omaa tahtiaan ja tärkeintä on, että kehitystä tapahtuu. Jos lapsi osaa äännellä ja liikkua ainakin jollain tapaa (oli se sitten sanoja tai "mölinää", ryömimistä tai kävelyä), ei mielestäni ole aihetta huoleen. Jos lapsi ei vuoden ikäisenä pidä mitään ääntä tai liiku ollenkaan, niin voi jo hieman huolestua.

Viimeksi muokattu:
Minulla on useampi lapsi, mutta yksi heistä oppi 3 vuotiaana ajamaan ilman apupyöriä, koulussa ehkä keskivertoa tai vähän alle, suloinen tyttö.
Yksi oppi ajamaan ilman apupyöriä vähän vajaa 8 vuotiaana, on saanut 95 % kokeista kymppejä, ja oppi itsekseen lukemaan eskari-ikäisenä =)
suloinen teinipoika =)
Anna lasten olla omia itsejään, sinulle he ovat varmasti ihan ykkösiä joka tapauksessa ?

Mun ystävän kaikki kolme lasta ovat oppineet puhumaan aikaisein, kuivaksi aikaisin, lukemaan aikaisin, uimaan aikaisin. Ovat eteviä akateemisissa taidoissa ja liikunnallisesti jne. Mutta ei se heistä tee mukavampia ihmisiä kuin muista. Ihan tavallisia lapsia ovat. En näe mitään arvostettavaa heissä sen vuoksi, että osaavat aikaisin lukea. MItä sillä taidolla tekee, jos sitä ei käytä muiden hyväksi. Ja mitpä 5-vuotias tekisi. Samanlaisia kiukuttelevia itsekeskeisiä tavallisia lapsia he ovat. Vanhemmat saavat toki päteä, ja joku arvostaa suorituksia. Minä en eikä pitäisi monen muunkaan. Ps. Omat lapseni ovat hyvin eteviä, mutta mitä siitä. EI tulisi mieleenkään leuhkia sillä. Kyllä tässä elämässä selviävät vain ne, joilla on empatiakykyä, rohkeutta ja kykyä olla utelias. Sitä ei aikainen vaipan jättö takaa.

Yhteistyössä