Missä viipyvät kuukautiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *sini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

*sini

Vieras
Hei,

Jätin pillerit pois ja viimeiset kuukautiseni olivat helmikuun puolessa välissä. Nyt tässä odottelen, että milloin alkavat ensimmäiset "luomut"! Viime vuonna jätin pillerit pois ja silloin ensimmäiset kuukautiset tulivat n 30 päivän päästä, toiset sitten vasta n 45 päivän päästä. Ennen pillereitä kuukautiskiertoni oli melko epäsäännöllinen.
Jos kuukautiset jäävät pois, syitähän voi tunnetusti olla monia: painoon liittyvät, treenaus, psyykkiset syyt yms yms. Itse treenaan melko ahkerasti eikö painokaan ole kovin suuri, kuitenkin BMI 18.5, eli en ole alipainoinenkaan.
Onko jollain kokemuksia vastaavasta tilanteesta?? En tässä nyt haluaisi lopettaa treenaamista ja ryhtyä lihotuskuurillekaan, se olisi täysin luonteenvastaista :) Mutta jos se on ainoa vaihtoehto...tottakai, koska haluamme kovasti vauvan ja toki raskausaikanakin treenaus tulee jäämään vähemmälle tai ainakin intensiteetiltään!
Olisi kiva jos jollain olisi neuvoja / kommentteja!

Johtuiko epäsäännöllisyys kierroissa ennen pillereitä juuri tuosta kovasta treenaamisesta? Jos johtui, niin varmaan kannattaisi vähän hellittää. Jos ei, niin suosittelisin käyntiä gynelle, joka luultavasti kirjoittaa keltarauhashormoneita, niillä pitäisi saada kierron heittelyt kuriin.

Pillereiden lopetuksen jälkeenhän kierto voi olla pitkään sekaisin. Mä lopetin joulukuussa, seuraava kierto mulle normaali pitkähkö 34pv, sitten helmikuussa jäi kokonaan pois, nyt taas maaliskuussa tuli menkat, mutta toinen pilleritön kierto oli siis 62pv. (Mulla oli tosin lähipiirissä kuolemantapaus ja hautajaiset juuri helmikuussa, joten voi olla että poisjäänti johtui henkisestä stressistä.) Mullakin on normikierto (ilman pillereitä) aika epäsäännöllinen, mutta kuitenkin suunnilleen joka kuukausi tulee menkat. Kierron epäsäännöllisyyteen ei välttämättä ole mitään syytä, joillain se vaan on niin ja ihan normaalia. Raskautumiseen tämä ei tietääkseni vaikuta. Mulla BMI 21 paikkeilla, joten alipainoinen en ole.

Mielestäni sulla ei siis ole mitään hätää! Harmillista tietty on, että kun yritätte vauvaa, ei voi oikein koskaan tietää, milloin menkat on myöhässä ja millon muuten vaan pois. Mut kyllähän siitä plussauksesta muitakin oireita tulee.. Tsemppiä, toivottavasti tärppää!

No kyllähän se kierron epäsäännöllisyys vaikuttaa raskautumiseen, koska jos kierto on säännöllisesti yli 35vrk, ei ovulaatiota välttämättä tapahdu. Ja kierron suuri epäsäännöllisyys ei ole normaalia vaan kiertojen pitäisi tulla suht säännöllisesti, jotta se kertoisi hormonitoiminnan olevan varmasti kunnossa ja tasapainossa. Epäsäännöllinen kierto ei kuitenkaan tarkoita suoraan sitä, että raskautuminen olisi vaikeampaa, vaikeaa saati mahdotonta, mutta voi toki olla hidasteena.

Itse lopetin pillerit 9v käytön jälkeen kierrot olivat 28 30 29 ja sitten ajattelinkin että venyy pidemmäksi taas sillä kertaa...mutta jäikin kokonaan pois tulin raskaaksi:)oma raskauteni oli tosi oireeton kyllä pahoinvointikin oli illasta ihan alus jokusen kerran eikä koko 9kk aikana ollut mitää kauheita oireilua.Siskoni sai tietää odottavansa vasta olllessaan jo 4kk:lla oireita ei ollut menkat jäivät pois,mutta se oli hänelle ihan normaalia joten ei viitsinyt aluksi "turhaa" testiä tehdä,kun oli pettynyt vuosien varrella jo niin monta kertaa.Ei muuta kun zemppiä vaan yritykseen ja turha stressi pois.

Juttelin tänään gyneni kanssa. Hänen mukaansa 4-6 kk voi odottaa, maksimissaan kuitenkin 6 kk ennen kuin mitään tehdään. Uskoi kyllä että kuukautiset tulevat enemmin tai myöhemmin. Nyt siis semmoset 42 päivää viimeisistä kuukautisista.
Mutta pitää siis elää sen mukaan että raskaaksi voi tulla milloin hyvänsä, testi pitäisi tehdä viikon-parin välein (siis ennen kun vuoto tulee). Ja välttää juomista yms jos onkin jo raskaana!
Nyt vaan toivon että vuoto alkaisi tai tietysti että seuraava testi näyttää plussaa :) Tein ekan testin viikonloppuna, oli niiiin jännää odottaa tulosta!

nimittäin mulla oli menkat hukassa reilut puol vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen (yhdet tuli ja sit ei mitään), sit teroluteilla käynnisteltiin. Ja samalla löytyi pco, lievä sellainen. Mutta luulen, että hormonitoimintani oli jotenki sekaisin, sillä olin laihtunutkin aika lailla, just jotain 18-19 painoindeksi, mutta selkeesti kylkiluut paistoi entiseen verrattuna jne. Sitten omat kierrot vain käynnistyivät ja olivat suht säännöllisetkin.

Nyt olen pian 1v tytön onnellinen äiti :) menkat taas hukassa, mutta toisaalta imetänkin vielä. toinen lapsi on toiveissa, ja toivottavasti kierrot käynnistyisivät pian itsestään...

Olen lopettanut ja aloittanut pillereiden syönnin monta kertaa. Muutamalla kerralla kuukautiset tulivat lopetuksen jälkeen ihan normi ajassa eli n. 30 päivää, mutta kerran kesti puoli vuotta ettei ollut kuukautisia ollenkaan lopetuksen jälkeen. Olin juuri jo varailemassa aikaa gynelle että jotain pitäisi varmaan tehdä että saisi menkat takaisin kun sitten alkoivat ja kierto palautui normaaliksi. Elikkä pillereiden lopetuksen jälkeen on ihan normaalia että kierto ei heti tule normaaliksi. Toisaalta yksi kaverini tuli heti raskaaksi pillereiden jälkeen ennen edes ekoja luomumenkkoja. Kannattaa odotella vaan rauhassa tai sitten jos on kova kiire saada menkat ja vauvan yritys alulle niin varmaan paras mennä gynelle ja hankkia sellainen kuuri (terolutko se sitten on?) jolla kuukautiset saadaan palautettua. Myös samanmerkkisten minipillereiden kanssa mulla on ollut tosi erilaisia kokemuksia: yhdellä kuurilla menkat jäi kokonaan pois ja toisella kertaa sitten taas tulivat viikon välein, samakin kroppa voi reagoida eri tavoin kun hormooneista on kysymys....

Maanantaina tuli aamupäivällä hieman oudon väristä vuotoa, loppupäivänä ei mitään. Sama juttu eilen, vasta illalla hieman vuotoa, samoin yöllä. Onko nämä nyt sitten kuukautiset??? Mä alan olla ihan rikki tän kuukautisten odottelun kanssa ja olin toivonut että jos ja kun ne nyt sitten joskus alkaa, ne on edes normaalit! Onko kellään kokemuksia vastaavasta?

Sulla ei ole tapahtunut ovulaatiota, limakalvo ei ole paksuuntunut eikä ole mitään vuodettavaa. Kaipa noita voisi pitää siis menkkoina.. Pieni bmi:n nosto ei olisi pahitteeksi, ns normaali bmi on 20-24. Elimistö voi kokea olevansa liian stressattu eikä raskaus olisi mahdollinen, lisäksi "alipaino" sekoittaa hormonitoimintaa. Tietysti voisit pyytää myös kevyttä keltarauhashormonivalmistetta muutamaksi kuukaudeksi, jolla elimistö saattaisi hieman herätä. Jos senkään jälkeen ei kierto ala toimimaan, kannattaa tutkailla että tarvitsetko siihen jotain isompia apuja. Usein kierron palaaminen pillereiden jälkeen voi kestää, itsellä se vei n. 5 kk (tosin menkat tulivat koko ajan n. 35-40 päivän välein silloinkin).

Alkuperäinen kirjoittaja **..:
Sulla ei ole tapahtunut ovulaatiota, limakalvo ei ole paksuuntunut eikä ole mitään vuodettavaa. Kaipa noita voisi pitää siis menkkoina..

Hei, jos ovista ei ole tapahtunut ja "menkat" tulevat myöhään, niin mitä sieltä oikein vuotaa? Tämä on ihan aito kysymys :) Itselläni on käynyt juuri noin, että 40+ päivän jälkeen "menkat" ovat ikään kuin ohutta verta (kuin haavasta tulisi) eivätkä kuukautiset ollenkaan. Mutta koska sieltä ei se limakalvo poistu, niin mistä vuoto koostuu?

Kiitoksia...

No onhan siellä sitä peruslimakalvoa ja kyllä hormonitoiminnassa jotain muutosta tapahtuu, kun vuotoa, vaikkakin sitten vähäistä, tulee. Mutta jos ovulaatiota ei tapahdu, hormonitoiminta on sekaisin, normaaleja lh-piikkejä, reippaita limakalvon paksuuntumisia yms ei tule, niin ei siellä silloin ole sen enempää vuodettavaa :(

Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista eli asiat eivät korreloi suoraan toisiaan (vähäinen vuoto normaalien kp:n rajoissa ei ole sama kuin että ovulaatiota ei olisi tapahtunut eikä reilu vuoto kp:n ylittyessä välttämättä takaa sitä, että ovulaatio olisi tapahtunut). Sehän olisi jo liian helppoa :)

Yhteistyössä