Missä välissä siivoatte ym?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa äiskää pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa äiskää pulassa

Vieras
Kuulostan ehkä uusavuttomalta mutta meillä mies tekee pitkää päivää (lue; on AINA töissä) ja mä oon kotona 1v7kk ja 2kk ikäisten poitsujen kanssa. Isompi nukkuu yhdet päikyt sisällä, pienempi nukkuu useammat, ulkona tai sisällä. Mutta mulla on konkreettinen ongelma etten pysty missään välissä siivoomaan! Isompi kun nukkuu sisällä niin imuria ei voi hurruuttaa päiväunien aikaan ja muutoin hän on koko ajan kiipeämässä jonnekin tms ja hieman pelkääkin imuria eli hänen hereillä ollessaan ei siivous kertakaikkiaan onnistu!

Miten te muut ootte pitäneet kodin puhtaana? Mulla jaksaminen riittäis siivoomiseen, pikemminkin menee hermo kun on hiekkaa ja länttejä ym ym lattiat täynnä ja mielelläni parin päivän välein imuroisin ja pyyhkisin lattioita mutten kertakaikkiaan keksi missä välissä! Esikoinen ei ole mitenkään herkkäuninen mut tuohon imurin ääneen kyllä herää...

Meillä on totutettu lapset nukkumaan vaikka missä metelissä, eli voin kyllä imuroida ja touhuta lasten nukkuessa. Jos imurin ääni häiritsee, pölyt ja roskat voi vetää myös lastalla ja mopata loput.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on totutettu lapset nukkumaan vaikka missä metelissä, eli voin kyllä imuroida ja touhuta lasten nukkuessa. Jos imurin ääni häiritsee, pölyt ja roskat voi vetää myös lastalla ja mopata loput.

näin meilläkin kun olivat pieniä...

et sä sais siitä esikoisesta sit pientä apulaista? Meillä poika pelkäsi alkuun imuria mutta sitten keksi et hei täähän on kivaa :D Tai annat pölyhuiskan käteen ja hän saa sllä aikaa pyyhkiä pölyjä kun sinä imuroit? Vaikka silloin kun vauva nukkuu? Tai jos hän viihtyy sen aikaa vaikka pinniksessä?

Lastaa suosittelen minäkin. meillä siivous on loputonta kuuden lapsen taloudessa. Tai voitko totuttaa lapsen imurin ääneen? annat lapsen leikkiä sillä laittaa päälle ja sammuttaa ym kunnes ei enää pelkää. Paitsi jos lapsi pelkää tosi paljon niin sillon varmaan parempi että antaa ajan kulua.

imuroit kun voit, aloita vaikka aamulla kun vanhempi lapsista nukkuu, mutta saa jo herätä. Anna olla vähän aikaa sängyssään hereillä ja imuroit. Vauva varmaan tottuu samalla imuriin ja voi olla vaikka sitterissä/vaunuissa tms

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä 9kk herää edelleen imuriin...ei se aina ole totutuksestakaan kiinni. Toiset ovat herkkäunisia. Samoin herää aina jos juna menee ohi ulkona jne.

Jotkut lapset on tosi herkkiä melulle, meillä esikoinen haki pienenä omat kuulosuojaimet (saa lastentarvikkeesta) päähän kun alettiin vatkaamaan taikinaa. Jospa teillä auttaisi? VOisi sitten lapsi autella tai touhuta omiaan, mutta saisit siivottua sen ollessa hereillä. Eihän se ihan helppoa olekaan lasten ollessa pieniä. Mulla taas on ongelmana että en edes jaksa touhuta niin pitkää pätkää että saisin kerralla siistiä, ja jos raivaat lelut tänään ja ajattelen että huomenna imuroin, niin ne lelut on taas levitetty...

Ymmärrän. Mä imuroin satunnaisesti, kun ollaan hukkumassa hiekkaan. Jos aion enemmän siivota, esim mopata, vien isomman mummilaan ja siivoan kun vauva nukkuu. Oma vapaa-aikahan siinä palaa, mut ei voi mitään. Näin mennään nyt, tulevaisuudessa tuokin helpompaa.

Ymmärrän todella että sulla vaikeeta siivota kun noin pienet muksut. Kun mullakin on vaikeeta mutta kerrompa esim tän päivän jutut tähän mennessä:

Poika vajaa 6v ja tyttö 1v2kk.

Aamupalan jälkeen mentiin viemään yhdessä koira ulos ja muksut leikki pihassa sen jälkeen. Sitten panin tytön rattaisiin valjaisiin ja annoin marjoja käteen popsittavaksi.
Toin matot ulos joista isot hakkasin mä ja pienet omasta tahdostaan tuo poika. Sillä välin kun poika hakkasi mattoja, istui tyttö rattaissa hiukan kauempana ettei pöly mee naamaan. Menin silloin pikapikaa sisälle(asutaan 4:n perheen turvallisessa luhtitalossa), jätin oven auki ja imuroin kodin ja tulin taas pihalle kurkkaa tilanteen ja hakeen matot ja muksut sisälle.
No sitten panin tytön syöttötuoliin valjaisiin lelujen kaa ja poika kiipes pois tieltä sänkyyn kun pesin lattiat. Sit kokkasin ja muksut leikki lattialla, syötiin.
Sit tyttö leikki taasen lattialla kun keräsin tavarat pöydästä ja laitoin puhtaat koneesta pois ja likaset astiat tilalle. Nyt panin sit tytön parvekkeelle nukkumaan ja tulin hetkeksi koneelle. Myöhemmin varmaan vaatteita pesuun, lelujen ainaista keruuta ja astioiden järkkäystä.
Joskus imuroin tyttö lanteilla kun huutaa niin paljon. Joskus hiki päässä siivoon huudon kera ja pahoittelen juostessani ettei äiti nyt ehdi. Mut yleensä pyrin siihen etten suotta siivouksella huudata.
Joskus tuntuu ihan mahdottomalta siivota kun tyttö itkee ja roikkuu puntissa mutta ei voi mitään. Elämä on.
Ja meidän lapsi-koiraperhekämppä on sekunnissa kaboom joten kokoajan saan tehdä jotain. Kotiäiti olen ja kotona on siis kokoajan porukkaa sotkemassa!

Kun tyttö oli vielä pienempi, siivosin niin et se oli sitterissä tai kävelytuolissa :)

Kiitos vastauksista! Lisää...

Meilläkin vielä hetki sitten onnistui tuo, että isompi poika oli kävelytuolissa tai annoin jotain mielenkiintoista tutkittavaa siksi aikaa kun imuroin mutta nyt hän alkaa heti itkeä jos alan imuroimaan...

Yhteistyössä