Missä vaiheessa huolestut jos 8-vuotias lapsi ei ala tulla kotiinsa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meidän 8v. oli kaverinsa kanssa paikassa joka meni kiinni neljältä. Sieltä kotiin menee aikaa noin varttitunti.
Lapsellamme oli puhelin kotona mutta kaverilla oli kännykkä matkassa. Kun soitin kaverin kännykkään, oli sekin kiinni. Kello oli hieman yli neljä. Puoli viiden jälkeen soitin kaverin äidille, onko lapsia näkynyt. Hän lähti etsimään autolla (ulkona jo pimeää) ja soitti minulle sitten että lasten pyörät ovat ainakin kadonneet paikan edestä jossa olivat ja koko paikka pimeänä.
Hieman ennen viittä olin jo itkua vaille valmis. Aloin olla ihan varma että jotain pahaa on tapahtunut.
Pojat tulivat viideltä meidän pihaan, olivat olleet etsimässä kaverin hukkaan mennyttä puhelinta.
Mietin vaan että olenko ihan liian tarkka tai hysteerinen kun paniikki alkoi nostamaan päätään. :ashamed: Tämä on yli 100 000 asukkaan kaupunki mutta keskustaan kuitenkin reilu 5 km.

Olisin ollut paniikissa sillä tuo 8 vuotias ei saa kuleksia tuolla pitkin vielä ollenkaan, vaan tulee esim koulusta suoraa kotiin.Kaveri tulee aina meille ja pihassa leikkivät ettei ole edes kaverillaan käynyt kun asuu jossain kauempana.

Onko lapsella tapana viivytellä ja eksyä reitiltä kohti uusia seikkailuja? Jos ei, niin kyllä huolestuisin, etsisin ja pyytäisin poliisilta etsintäapua. Nyt on kuitenki jo ilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En vain ihan ymmärtänyt, ei kai lapset olleet keskenään noin kaukana kaupungin keskustassa?

Niin siis asutaan reilun viiden kilometrin päässä keskustasta. Lapset olivat kotoaan vajaan puolen kilometrin päässä josta polkee viiteen minuuttiin kotiin mutta meidän lapset tuntien, he roikkuvat matkalla sen varttitunnin. Nyt meni siis tunti että lapset olivat kotona kun paikka oli mennyt kiinni jo neljältä.

Tosiaankin olisin huolestunut.. Onneksi ei ollut mitään hätää ja toivottavasti poika oppii jatkossa olemaan vähän tarkempi ettei tarvitse mammalle enää lisäsydäreitä aiheuttaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Olisin huolestunut 17 aikoihin jos paikka on mennyt 16 aikaan kiinni. Tosin EN IKINÄ olisi päästänyt 8-vuotiasta keskustaan ikätoverinsa kanssa!

En minäkään päästäisi keskustaan keskenään, tästä siis sinne matkaa reilu viisi kilometriä. Tämä alue missä asutaan, on ihan rauhallista luhtitalo-/kerrostaloaluetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Onko lapsella tapana viivytellä ja eksyä reitiltä kohti uusia seikkailuja? quote]

On tuolla matkalla viipynyt joskus puolisen tuntia ja jo silloin pidin sellaisen puhuttelun että varmaan tiesi että kotiin tullaan suoraan.

no, koulumatkalla yli tunti on semmoinen, josta en huolestu, mutta kiukustun. matkaan menee norm. 20min. kuvailemassasi tilanteessa olisin kyllä kaipaillut, mutta en tiedä oisinko kovin huolissani. ja selityshän tuolla siunkin pojalla oli =)

Kyllä mäkin paniikkiin meen aika nopeestikin, jos lapsia ei puhelimella kiinni saa eikä kotio kuulu. Mutta olen kuitenkin oppinut sen verran, että aina ei kannata ajatella pahinta, yleensä se lapsi on vaan jäänyt johonkin tupeksimaan ja unohtanut ajan kulun. Mutta kuinka ollakaan, äidin mieli vaan on sellainen, että sitä ensimmäisenä pelkää jotain auton alle jäämistä, autoonkaappareita, lähellä olevia vesistöjä ym kamalaa....

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Olisin ollut paniikissa sillä tuo 8 vuotias ei saa kuleksia tuolla pitkin vielä ollenkaan, vaan tulee esim koulusta suoraa kotiin.Kaveri tulee aina meille ja pihassa leikkivät ettei ole edes kaverillaan käynyt kun asuu jossain kauempana.

Kuinkas sen kaverin on sen turvallisempaas tulla teille kuin lapsesi mennä kaverille?

Meijän naapuri soitti yksi päivä ja kyseli lastaan, ei ollu tullu koulusta kotiin, koulu loppui sinä päivänä klo 12.15 ja klo oli soiton tullessa vähän yli kuus... Mä olisin kaivannu jo vähän aikaisemmin

Alkuperäinen kirjoittaja letittää tuulen:
no, koulumatkalla yli tunti on semmoinen, josta en huolestu, mutta kiukustun. matkaan menee norm. 20min. kuvailemassasi tilanteessa olisin kyllä kaipaillut, mutta en tiedä oisinko kovin huolissani. ja selityshän tuolla siunkin pojalla oli =)

Olihan hänellä selitys ja uskon sen kyllä. Mutta ennen kuin lapset tuli ja kuulin tuon selityksen niin kyllä siinä kävi monet vaihtoehdot mielessä. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja voi äly:

Kuinkas sen kaverin on sen turvallisempaas tulla teille kuin lapsesi mennä kaverille?

No esim meille tullaan monesti siksi että mä oon kotona ja kaverilla ei ole vanhemmat kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja voi äly:

Sitä sun pitää kysyä sen äitiltä ei multa :D,se katos on sen perheen päätös päästää laps ulos ja monesti ilmestynyt meille ja kysyessä sen äiti on luullut sen olevan pihalla eikä meillä..

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meijän naapuri soitti yksi päivä ja kyseli lastaan, ei ollu tullu koulusta kotiin, koulu loppui sinä päivänä klo 12.15 ja klo oli soiton tullessa vähän yli kuus... Mä olisin kaivannu jo vähän aikaisemmin

:o

löytykö se lapsi sitten?

Minä oon ehkä turhan huoleton äiti mutta olisin alkanut huolestua vasta tunnin päästä siitä kun lapsen olisi pitänyt olla kotona... Meillä lapsella menee helposti 1 km koulumatkaan tunti kun samalla tutkitaan kaikkea kivaa / leikitään kavereitten kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja Allu-:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

:o

löytykö se lapsi sitten?

Löyty oli menny yhden ylemmän luokkalaisen luokse ja oli jäämässä sinne yökylään o:

En olisi varmaankaan säikähtänyt niin paljon jos olisi kesä, valoisaa, ym. Mutta kun ulkona on pimeää niin on jotenkin ihan eri juttu.
Onneksi lapset tulivat ehjinä kotiin.

Meilläkin kävi kerran naapurilla niin että lapsella oli loppunut koulu kahdentoista aikoihin ja poliisitkin ehtivät jo hälyttää kun lasta ei kuulunut kotiin. Oli mennyt jonkun koulukaverinsa luokse jossa ei vanhemmat kotona. Kyseessä siis silloin tokaluokalla oleva lapsi. Kyllähän nuo tuollaiset aina säikäyttää.

Yhteistyössä