Missä tahdissa kehittyivät lapsenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias äitykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias äitykkä

Vieras
Mietin täällä että milloin on odotettavissa kävelyyn lähtöä?

Meillä siis 6,5 kuinen oppi konttamaan (ei ryöminyt ollenkaan tätä ennen). 7 kuisena nousee kaikkea vasten seisomaan, ja istuu itse nousee myös istumaan, ja nököttää polvillaankin pitkät tovit itsekseen.

Onko muita samaan tahtiin menneitä? tai meneviä?

Alkuperäinen kirjoittaja utelias äitykkä:
Mietin täällä että milloin on odotettavissa kävelyyn lähtöä?

Meillä siis 6,5 kuinen oppi konttamaan (ei ryöminyt ollenkaan tätä ennen). 7 kuisena nousee kaikkea vasten seisomaan, ja istuu itse nousee myös istumaan, ja nököttää polvillaankin pitkät tovit itsekseen.

Onko muita samaan tahtiin menneitä? tai meneviä?

Meillä näin:

Pysyi istumassa 5kk
Ryömi 6kk
Nousee itse istumaan 7kk
Konttaa 8kk
Nousee tukea vasten 8kk

Nyt 10kk ja vielä ei ole edennyt sen pidemmälle, kuin seisomaan. Tämä vaihe taitaa kestää meillä kauan.

Niin rupesinkin miettimään, että onko yleistä että tähän vaiheeseen tyydytään kauankin? kun meillä tuntuu että kaksi viikkoa meni konttimalla, ja sen jälkeen rupes kokoajan vaan kiinnostamaan päästä vielä ylemmäs.
Pinniksessä seisoo harvase päivä ja toista kättään ojentaa kohti, että "syliin"..

Eka lähti kävelee 11kk.Rauhallinen ollut kaikki nämä 9 vuotta.Meni ennen kävelyä ainoastaan takaperin,ikinä ei kontannut.
Kakkonen lähti kävelemään 11,5kk,selvä adhd tapaus :D Konttasi joskus 9kk->

Kyllä tuo enteilee aikaista kävelemään oppimista. Valitettavasti. En suorastaan nauttinut, ku vanhimmat 6kk ponkasi seisomaan ja unohtivat pitää kiinni ja sama tahti jatkui joka lajissa. Kuopus on ollut hitaanpi kiiruhtaja onneksi. =)

Jep, kiitos näistä, ja mielelläni lukisin näitä lisääkin.
Nyt vaan rupee kello olemaan niin paljon että tämä äiti lähtee nukkumaan, mutta tulen taas huomenissa jossain välissä kurkkimaan olisinko saanut lisää vastauksia. Nyt hyvää yötä kaikille ja tämä kylä hiljenee.. ainakin minun osaltani.

Esikoinen konttasi vasta 10 kk ikäisenä ja kävelemään lähti tasan vuoden ikäisenä.
Kuopus konttasi 6 kk iässä ja kävelemään lähti 9 kk ikäisenä.

Poika konttasi, nousi seisomaan ja kävelemään tukia vasten 7kk. Tätä vaihetta kesti puolisen vuotta eli "vasta" reilu 1-vuotiaana käveli (ja pian jo juoksikin) tuetta.

Todella hitaassa.

Esikoinen: pysyi istumassa 13kk, nousi itse istumaan yli 1,5v(?). Ryömi 9,5kk, kontannut ei ole koskaan. Kävelemään lähti 3v10kk.

Kuopus: pysyi istumassa 9,5kk, en enää muista milloin nousi itse istumaan, pitkälti yli vuoden joka tapauksessa. Ryömimään lähti 1v, konttaamaan 1v3kk ja kävelemään 1v9kk.

Ei mitään maailman helpoimpia lapsia noilta osin. Mielummin ottaisin seuraavalla kertaa sen joka kävelee 8kk iässä ja alta vuoden kiipeilee ketterästi kirjahyllyssä.

Poika nousi alkoi konttaan 6kk, nousi seisoon ja käveli tukia pitkin 7kk ikäisenä. Kävelemään lähti viikko 1v synttäreiden jälkeen. Tyttö nousi seisomaan 1v ikäisenä ja käveli 1v4kk ikäisenä.

3kk kääntyi mahalleen
5kk ryömi
6kk konttasi ja nousi istumaan
6,5kk nousi tukea vasten seisomaan
7kk käveli tukea pitkin
10kk käveli

Nyt 1v 1kk kävelee sujuvasti ja juoksee välillä, askeltaa myös takaperin ja sivuttain, "tanssii", kasaa HelloKitty-tuulimyllyn, saa välillä nuppipalapelin palan paikalleen, tekee 4 palikan tornin, juo mukista, osaa syödä itse silloin harvoin kun viitsii, höpöttää kovasti, mutta selviä sanoja ei oikeastaan ole, kiipeää sohvalle ja yleensä osaa pakittaa alas..

Meillä esikko oppi tuetta istumaan vähän alle 6kk ikäisenä, ryömimään 7kk, nousi itse istumaan 7,5kk, sit konttaamaan, tukea vasten nousemaan ja tukea vasten kävelemään suunnilleen samaan aikaan eli 8kk ja 10kk vanhana lähti kävelemään.

Kakkonen oppi istumaan tuetta myös vajaa 6kk, ryömimään ja konttaamaan parin päivän väliajoin n.8kk, kävelemään 11kk. En nyt muista milloin nousi tukea vasten.

Kolmonen oppi istumaan tuetta alle 6kk, ryöminyt ja kontannut ei lainkaan, vaan kihnutti istuallaan eteenpäin, nousi tukea vasten seisomaan 7kk, siitä hetikohta lähti tukea vasten kävelemään ja tuetta käveli 9kk ikäisenä.

Meillä molemmat ovat olleet alle 8kk kun ovat kävelleet tuen kanssa. Ilman tukea kuitenkin tyttö lähti vasta 1v1kk iässä. Poikakin oli jokusen päivän yli 1v. Mutta molemmilla on sitten vihdoin lähdettyään ollut tosi vakaata meno ja melken heti myös sitten alkaneet juosta.

meillä on vaihdellut.
6kk istui, 7kk konttasi,8kk seisomaan tukea vasten ja 10kk eka seisonnat tuetta+eka askelet 11kk. Käveli kuitenkin tuetta 1v1kk eli se väli meni pitkään.
Nyt 1,5v juoksee jotenkuten.

5kk tasan istui tuettuna ja vähän tukemattakin. 6kk oppi itse peruuttamalla istumaan ja konttaamaan eteenpäin. Teki muuten näistä ensi esityksen samalla kertaa. Eka kontattiin ja sitten pysähdyttiin ja istuttiin. 7kk tasan nousi tukea vasten seisomaan. Sitten tuli taukoa ja noin 10kk alkoi huristella taaperokärryillä itse, 11kk seisoi tuetta ja tasan 12kk 1pvä otti ekat askeleet. Siitä pari viikkoa niin taisi jo pelata palloa.

Poitsu ottaa kaiken varmanpäälle ja ei hötkyile. Esim kiipeillä on alkanut vasta paaljon myöhemmin. Nyt 3veenä harjoitellaan leikkikentän kiipeilytelineitä.

Yhteistyössä