Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25433532:
Minä taas ymmärrän oikein hyvin. Ja sen ymmärryksen olen saanut juurikin netistä. Mä olen onnekas, kun sain kasvattaa lapseni aikana, jolloin päiväkoti-ikäiset eivät vielä tienneet, että vaatteissa on olemassa merkki. Ja että sen merkin perusteella määritellään kasti, johon kuulut. Mun mielestä on ihan ymmärrettävää, että kukaan äiti ei halua oman lapsensa kuuluvan alimpaan kastiin. Tämän päivän lapsilla pitää olla statussymboleita, jotta heidän olemassaolonsa ylipäätään hyväksytään. Se aiheuttaa vähävaraisille vanhemmille joskus sietämättömiä paineita. Jos joskus sitten tuleekin vähän ylimääräistä rahaa, niin ensimmäisenä ei tule mieleen laittaa sitä säästöön. Silloin pitkään kitkutellut vanhempi päättää ostaa lapselleen jotain sellaista, mitä lapselle ei yleensä ole mahdollista ostaa...vaikka sen uudemman kännykkämallin.
Tai sitten voisimme vain yrittää KASVATTAA lapsiamme ymmärtämään ettei ihmisarvo ja menestys ole tavarasta kiinni. Miksi yhteiskunnan (=yhtiöiden) pitäisi sanella meille kuinka me elämme, emmekö voisi itse pyrkiä vaikuttamaan siihen, että lapsi ei lähde mukaan kulutushysteriaan? On aika äytöntä, että lapsi pääsee sanelemaan mitä vanhemmat ostavat, vaikka ei olisi rahaa. Siihen alimpaan kastiin voi joutua vaikka olisi kuinka paljon tavaraa, kyllä sosiaaliset taidot yleensä johtavat siihen että kaverit tykkäävät lapsesta, eikä farkkumerkki. Se voi toki auttaa, mutta ei oikeasti kyllä määrittele lasten maailmassa asioita kovin pitkälle.
Enemmänkin törmään vanhempiin, joille lasten pukeminen oikean merkkisiin vaatteisiin on kuin henki ja elämä (aivan kuin lapsi iolisi jokin näyttelykoira...).
Arvot joita lapset toisintavat kouluissa ja päiväkodeissa eivät ole lasten keksimiä, vaan jos vanhempi arvostaa tavaraa, niin arvostaa tietenkin lapsikin. Tästä voi ihan titeoisesti yrittää irrottautua.
Ja tuo merkkitietoisuus... äh.. Näen työssäni paljon vähävaraisten perheiden lapsia, ja heillä on silti usein ne kalleimmat vaatteet ja uusimmat kännykät. (Ei toki aina, myös niitä löytyy, joilla ei ole varaa edes talvella pipoon).
Jotenkin, sori nyt vaan, yhdistän tuommoisen merkeillä ja tavaroilla brassailun lähinnä white trash-menoon tai korkeintaan keskiluokkaisuuteen. Parempituoloisten ja koulutettujen lasten ja aikuisten näkee harvemmin brassailevan rahalla tai tavaralla, se on vähän out of season niissä piireissä.
Köyhyydestä vielä... Se varmasti on paljolti yleensä "ei itseaiheutettua". Elinkustannuksetkin kasvavat kokoajan (esim. ruoka) ja pelkällä makaronille ei elä. Pätkätyöt yms. aihauttavat sen, että esim. ei saa asuntolainaa, joutuu maksamaan vieraan pussiinaina kallistuvan vuokran koska omaa lainaa ei saa jne.
Lisäksi ihmiset ottavat järkyn kokoisia asuntolainoja. En ymmärrä miksi kaikkien pitää asua väh. 200 neliön talossa! Itse olen ihan tyytyväinen vuokrakaksiossa, kohta kolmestaan. Nää lainat aiheuttavat varmasti maksuongelmia jos elämä menee jostain syystä sekaisin.
Ja niin... itsellä ei ainakaan olisi ollut varaa lapseen aikaisemmin kuin nyt, olen kolmekymppinen korkeasti koulutettu. Opiskeluaikoina ihmettelin, miten kouluttamattomat tutut teki monta lasta parikymppisenä ilman säästöjä. Nyt on vähän turvaa pankkitilillä, vaikkei vakityötä kummallakaan.